Sladký šesťvalec. Oproti „obyčajnému“ štvorvalcu vyššia spoločnosť, nie však taký snob, ako osemvalec. Motor so šiestimi piestami považujeme za adekvátnu pohonnú jednotku aj k športovým autám a často petrolheadov počujete lamentovať „škoda, že tam nemontujú šesťvalec“. Pristupovať ku konštrukcii 6 valcov môžu výrobcovia najčastejšie v dvoch variáciách – radový alebo vidlicový motor. Aké sú výhody 6 valcov s konkrétnym usporiadaním? 

Legendárne nasadenie

Agregáty so 6 piestami preslávili také legendy minulosti a súčasnosti, ako napríklad BMW M3, Nissan GT-R, Toyota Supra, Honda NSX a mnohé ďalšie. Bavoráci sú známi zamatovými radovými motormi, Japonci naopak vo veľkom používali a používajú vidlicové (ale aj radové). Ktorý motor je lepší?

Radový šesťvalec R6

Radové usporiadanie v nedávnej dobe ustúpilo vidlicovým „rivalom“. Avšak nedávno Mercedes predstavil nové R6 motory a pridal závažia na ich misku váh. Jednoznačnou výhodou je vyváženie takého motora. Z poradia zapaľovania jednotlivých valcov vyplýva zamatový chod, pokojný voľnobeh a hladké vytáčanie. Motor nepotrebuje vyvažovacie hriadele, a tým je konštrukčne jednoduchší. Hlava valcov je jedna, vačkové hriadele maximálne dva. Aj údržba je vo všeobecnosti jednoduchšia, napr. prístup k zapaľovacím sviečkam je výhodou.

BMW preslávili úžasné radové 6-valce.

Nevýhody? „Balenie“ a rozmery takmer znemožňujú nasadenie pre autá s pohonom predných kolies. Pod kapotou potrebuje viac miesta a nie je kompaktný. Navyše, kvôli dĺžke pod prednou kapotou dokáže rozhodiť vyváženie ťažiska v jeho neprospech. Tuhosť základných mechanických komponentov ako vačiek a kľuky je menšia. Opäť, kvôli ich priveľkej dĺžke.

Aj Skyline R34 mal radový motor!

Vidlicový šesťvalec V6

Riešenie používané v majorite dnešných šesťvalcových športových až superšportových áut. Od Nissanu 370Z po Hondu NSX. V minulosti ho mala dokonca maličká Mazda MX-3! S objemom 1,8 l bol druhým najmenším V6 po Mitsubishi s 1,6 litrovým 6A10 motorom, v Európe takmer neznámym. Úžasný agregát s hutným zvukom a hladom po otáčkach. Vidlicový motor s rozovretím valcom najčastejšie 60° alebo 90° je vhodný aj pre predokolky. Opäť príklad hirošimskej značky, Mazda MX-6 s 2,5 l V6, postavená na spoločnej platforme s Mazdou 626. Jednoduché nasadenie motora zmenšuje náklady na vývoj a výrobcovia nepotrebujú pozmeniť šasi a podvozok oproti nudnejším 4-valcovým verziám. Vhodný je aj pre autá s motorom v strede, ako napr. Honda NSX z 90.rokov.

Honda NSX a motor V6 v strede.

Jeho kompaktná konštrukcia zaručuje dostatok priestoru pre prevodovku a „príslušenstvo“ ako prepĺňanie. Ale neprináša len výhody, ale aj mínusy. Z práce „V“ motora vyplýva potreba vyváženia vyvažovacími hriadeľmi. Zvyšuje to počet mechanických častí, hmotnosť a výrobné náklady. Navyše, čím vyšší zdvih piesta, tým je situácia horšia. „V“ motor má dve hlavy valcov, minimálne dva vačkové hriadele a pri DOHC až štyri. Prístup k častiam motora, ktoré podliehajú základnej údržbe, je horší. Celková komplexnosť motora mu v porovnaní s radovým motorom na spoľahlivosti nepridáva. Toto je však všeobecne platné tvrdenie.

MX-3 priniesla pre Európu najmenší známy V6 s objemom 1,8 l

R6 vs. V6? 

Ako som spomínal v úvode, radové motory môžu zažiť obrodu. Nasadenie v Mercedes-Benz je toho dôkazom. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť a či „viacvalcové“ motory nevymrú úplne. 


Aké sú vaše skúsenosti? Preferujete vidlicový alebo radový šesťvalec? S ktorými motormi máte osobné skúsenosti?

PREČO MOTOR STRÁCA VÝKON? VYHRAJTE ADITÍVA! (1. ČASŤ)

PREČO MOTOR STRÁCA VÝKON? VYHRAJTE ...

Zdá sa vám, že váš miláčik už neťahá tak, ako predtým? Verte, že nemusí ísť o placebo efekt. Motor pracujúci na ...

28. 11.
JE EFEKTÍVNEJŠIE BRZDENIE MOTOROM ALEBO PLACHTENIE NA NEUTRÁL?

JE EFEKTÍVNEJŠIE BRZDENIE MOTOROM ALEBO ...

Večný „spor“ nadšencov motorizmu, ale aj laickej verejnosti – jazdiť so zaradeným prevodovým stupňom, alebo ...

22. 11.
POZNÁTE BUDACKOV CYKLUS MOTORA? VW HO NASADIL DO 2,0 TSI

POZNÁTE BUDACKOV CYKLUS MOTORA? VW HO ...

Konštruktéri VW vyvinuli nový pracovný cyklus motora. Pomenovali ho „Budackov cyklus“, alebo B-cyklus po vynálezcovi ...

19. 10.
VARIABILNÝ KOMPRESNÝ POMER PATENTOVALA UŽ AJ TOYOTA

VARIABILNÝ KOMPRESNÝ POMER PATENTOVALA UŽ ...

Toyota pracuje na motore s variabilným kompresným pomerom! Svätý grál vývoja spaľovacích motorov má spojiť výhody ...

04. 10.

Zdroj: carthrottle, jalopnik
Foto: zcarblog, superstreet, autoevolution, carthrottle