Aby bolo aj staršie vozidlo bezpečné, musí byť v dobrom technickom stave. V opačnom prípade riskujete možnosť náhlej poruchy, ktorá môže spôsobiť nehodu a ohroziť nielen vás a posádku vášho auta, ale aj ostatných účastníkov premávky. Na prevenciu nečakaných technických zlyhaní má slúžiť pravidelná technická kontrola (STK). Jej absolvovanie rovnako ako emisnú kontrolu (EK) predpisuje majiteľovi vozidla zákon.  Ako často treba chodiť na STK a EK? Ako sa na ne pripraviť?

Ak kupujete nové auto, STK ani EK sa vás prvé 4 roky netýka. Zákonodarcovia celkom logicky predpokladali, že nové auto je v tom najlepšom technickom stave a opotrebenie, ktoré v tomto období "utrpí", vyriešia garančné prehliadky. Tie totiž musí absolvovať každý majiteľ auta, ak nechce prísť o záruku. A to by chcel asi málokto. Výnimkou sú autá, pri ktorých je predpoklad, že najazdia oveľa viac ako bežní motoristi a zároveň o to viac záleží na ich bezpečnosti. Sú to vozidlá autoškoly, taxislužby, záchrannej pomoci a plynárenskej poruchovej služby. Tieto vozidlá musia absolvovať STK a EK raz ročne počas celej svojej "služby". Bežní motoristi majú tento interval dvojnásobný. Znamená to, že po uplynutí prvých štyroch rokov musí každé vozidlo absolvovať STK a EK každé dva roky. Aj tu je, ale ešte jedna výnimka. Ak totiž máte staršie auto, ktoré ešte nemá katalyzátor, prípadne má neriadený katalyzátor, budete musieť emisnú kontrolu absolvovať raz ročne.

Typ vozidla

Kategória

Lehoty kontrol

malé motocykle

L1e - L2e

každé 4 roky

ostatné motocykle

L3e - L7e

- prvýkrát po štyroch rokoch od dátumu prvého prihlásenia nového vozidla,

- potom každé dva roky od poslednej kontroly

osobné vozidlá do 9 miest, nákladné do 3,5 t

M1, N1

prípojné vozidlá

O1, O2

vozidlá autoškoly, taxislužby, záchrannej pomoci, plynárenskej poruchovej služby

raz ročne

Typ vozidla

Kategória

Lehoty kontrol

motocykle všetkých kategórií

L1e - L7e

nepodliehajú emisným kontrolám

s naftovým motorom alebo benzínovým motorom s riadeným katalyzátorom

M1, N1

- prvýkrát po štyroch rokoch od dátumu prvého prihlásenia nového vozidla,

- potom každé dva roky od poslednej kontroly

s benzínovým motorom bez katalyzátora (BEZKAT) a s neriadeným katalyzátorom (NKAT)

raz ročne

vozidlá autoškoly, taxislužby, záchrannej pomoci, plynárenskej poruchovej služby

Ak máte podozrenie, že brzdy vášho auta nie sú úplne v poriadku, nečakajte kým vám to povie technik na STK

Pri STK technici kontrolujú celkový stav vozidla, no najmä systémy vozidla potrebné pre bezpečnú jazdu. Ak ste už STK so svojim autom absolvovali, viete, že technici venujú najviac času kontrole bŕzd, svetiel a náprav. Kontrola brzdového systému začína kontrolou brzdovej kvapaliny. Tá musí mať predpísaný minimálny bod varu. Ak teda viete, že ste ju už niekoľko rokov nemenili, bude lepšie ju dať pred STK vymeniť. Brzdová kvapalina totiž časom degraduje a aj samotní výrobcovia odporúčajú meniť ju každé dva roky. Po brzdovej kvapaline vám technik skontroluje účinnosť bŕzd na jednotlivých nápravách. Ako sa na to pripraviť? Je jasné, že bežný motorista si tieto hodnoty zmerať nedokáže, pretože na to jednoducho nemá vybavenie. To však ani nie je potrebné. Už pri jazde totiž vodič vie odhaliť, že niečo nie je v poriadku. Ak vám napríklad vibruje volant pri brzdení, jednou z príčin môžu byť zvlnené kotúče, čo znamená horší brzdný účinok. Rovnako, ak má auto pri brzdení snahu stáčať sa do jednej strany, je jasné že brzdný účinok nie je rovnomerný. Ak máte takéto indície, je dobré ešte pred STK navštíviť servis a dať si brzdy skontrolovať a vymeniť potrebné komponenty. V konečnom dôsledku ušetríte peniaze aj čas, ktoré by ste museli venovať opakovanej STK. Ak má vaše auto ešte klasickú ručnú brzdu, dajte si pozor aj na jej účinnosť. Je to totiž jedna z najčastejších závad. Stačí, ak zaparkujete v strmom kopci a zatiahnete ručnú brzdu. Ak vozidlo nezostane stáť, prípadne musíte páku vytiahnuť ešte o čosi vyššie, je pravdepodobné, že s ňou cez STK neprejdete a opäť je lepšie si ju dať v servise skontrolovať a nastaviť ešte pred technickou kontrolou.

Pred STK si skontrolujete, či vám svieti naozaj všetko

Ďalšou dôležitou časťou technickej kontroly je kontrola osvetlenia. Pred STK si teda skontrolujete všetky svetlá a smerovky. Veď vizuálna kontrola je úplne jednoduchá a výmena žiarovky vo veľa prípadoch nezaberie veľa času. Ak máte xenónové, alebo LED svetlá, budete musieť pre ich výmenu navštíviť servis. Znova platí, že je lepšie to urobiť pred STK ako si ju musieť zopakovať. Nuž a keďže na to, aby ste videli, potrebujete aj čisté sklo, skontrolujte si aj stierače a ostrekovače. V rámci dobrého výhľadu z auta je samozrejme dôležitý aj stav čelného skla. Ak máte poškodenie v zornom poli a jeho opravu, či výmenu ste odkladali na vhodnú príležitosť, tá práve nastala. Je to totiž závada, za ktorú vám dopravní policajti bez mihnutia oka vezmú technický preukaz. Znamená to, že auto s takouto závadou nemôže prejsť ani cez STK. Vráťme sa však ku svetlám. Tu je okrem ich funkcie dôležitý aj ich stav. Svetlá nemôžu mať poškodený kryt, alebo zhrdzavenú reflexnú plochu.

V posledných rokoch je veľmi dôležitá aj kontrola podvozku. Technik totiž pod autom kontroluje nielen únik prevádzkových kvapalín, ale aj vôle v nápravách. Ak vám teda pri prejazde nerovností niečo búcha od podvozka, alebo vám pri jazde vibruje volant, dajte si skontrolovať nápravy v servise. Na technickú kontrolu by ste nemali prísť s vyslovene špinavým autom. Môže to vzbudiť podozrenie, že sa snažíte niečo skryť. Aj karoséria totiž musí byť v poriadku. To znamená, že nesmie byť prehrdzavená, nesmie z nej nič trčať (napríklad uvoľnené lišty, či nebodaj svetlá, alebo časti karosérie) a nesmie mať žiadne ostré hrany (vzniknuté napríklad nehodou). Dajte si však pozor aj na drobnosti. Môže sa totiž stať, že vaše auto neprejde cez STK, pre veci ako nefunkčné sťahovanie okien, čí chýbajúce clony proti slnku, hoci majú na jazdu iba minimálny vplyv. Nuž a samozrejme nezabudnite si skontrolovať povinnú výbavu - reflexný odev, výstražný trojuholník, autolekárničku a náhradné koleso.

Príprava na emisnú kontrolu je o čosi jednoduchšia. Ak totiž motor funguje správne, nie je sa čoho báť. Problém nastáva, keď začne motor napríklad dymiť, či už ide o spaľovanie oleja, chladiacej kvapaliny, či sadze. To je však dôvod na okamžitú návštevu servisu a rozhodne sa neoplatí čakať až kým príde čas na EK. Dôvodom pre zlé výsledky EK môže však byť napríklad aj deravý výfuk. V každom prípade však ide závady, ktoré sa prejavia aj bez toho, aby ste museli absolvovať EK. AK teda ste teda niečo podobné na svojom aute postrehli, bude lepšie zájsť pred EK do servisu a závadu odstrániť.

Na záver iba pripomeniem, že od 1.3.2016 sa vám neoplatí na STK a EK zabudnúť. Rezort dopravy vám totiž prostredníctvom jednotného informačného systému v cestnej doprave automaticky pošle pokutu. Jej výška pritom nie je malá. Za neplatnú EK dostanete pokutu 165€ a rovnako 165€ aj za neplatnú STK. Ak teda zabudnete na svoju povinnosť, alebo máte auto nepojazdné v garáži, čakajte pozdrav v hodnote 330€.