Nedávno obletelo svet médií ďalšie konštatovanie šéfa americkej Tesly. Tentoraz upozorňuje a predpovedá, že ceny áut so spaľovacími motormi prudko klesnú. S rozšírením elektrických áut a najmä s podporou regionálnych vlád postupne zakazujúcich predaj  áut so spaľovacími motormi sa z nich stane prakticky bezcenný tovar. Ceny všetkých áut na benzín, či naftu tak údajne poletia na cenové dno. Podľa Muska sú kroky vlád smerujúce k úplnému zákazu spaľovacích motorov jasným dôkazom toho, že elektromobilita je trvalo udržateľným riešením.

Blázon? Nie, je to stratég

Mnohí si o výrokoch Elona Muska myslíme svoje, každopádne len potvrdzujú, že je nielen producentom elektrických áut a svojim spôsobom aj vizionárom, ale predovšetkým marketingovým kráľom upozorňujúcim na svoj „biznis“ pri každej možnej príležitosti. Či sa budeme baviť o „nepriestrelných“ sklách jeho nového pickupa, či o čomkoľvek inom, za všetkým treba hľadať snahu upozorniť a zviditeľniť elektrické autá. Pravdou totiž zostáva, že bez potrebného „divadla okolo" totiž popularita elektrických áut nenaberá potrebnú intenzitu a treba s tým niečo robiť.

Áno, sklo jeho auta nakoniec nevydržalo, bolo to však súčasťou taktiky. Aj preto je dodnes jeho Cybertruck hviezdou internetu.

Podobne sú na tom elektromobily aj v prípade, ak sa zameriame na ich zostatkovú hodnotu. Pri prvých autách na trhu sa ukazuje, že prepad ich hodnoty je vzhľadom na ich pôvodné vysoké ceny masívny a výrazne vyšší, než pri konvenčných autách. Za tým však netreba hľadať žiadnu senzáciu, ale len fakt, že sú ako nové veľmi drahé a súčasťou ich predajnej ceny je aj akási daň za technologický pokrok. Obdobou tohto faktu sú vo svete klasických áut prémiové značky, pri ktorých si neplatíte len za luxusnú značku, ale aj vývoj nových technológií a to, že ich užívate ako prví.

Bez zákazov to nepôjde

Teória Elona Muska predpokladá aj to, že masívnemu poklesu musia pomôcť aj plošné zákazy áut so spaľovacími motormi. Nielen predaj nových, ale aj výrazné obmedzovanie používania tých starších. Inak by totiž došlo k presnému opaku, teda k prudkému nárastu cien áut so spaľovacími motormi na trhu jazdených áut. Kedy by sa však mohlo niečo podobné stať, je v nedohľadne. Kým totiž nikto neponúkne alternatívu k spaľovacím motorom, žiadna z vlád si nedovolí ich náhly zákaz. A elektrické vozidlá alternatívou nie sú a ani tak dlho nebudú. Nie z ideologického, ale z technického hľadiska. Každopádne, Muskova taktika vychádza, ak sa totiž už elektrické autá nekupujú v takom rozsahu, v akom by si to prial, minimálne sa o nich hovorí. A to je predsa účel.