Napriek vcelku podrobnému nadpisu, napriek utorkovej svetovej premiére priamo vo fabrike v Kolíne si toho ľudia z Fordu pre seba nechávajú ešte veľmi veľa. Teda presnejšie pre Ženevu, kde bude mať Focus RS III. generácie autosalónovú premiéru. Až tam sa podľa všetkého dozvieme presné výkonové parametre 2,3 litrového 4-valca EcoBoost, ktorý má pod kapotou aj nový Mustang. Až tam sa dozvieme, aké dynamické parametre má štvorkolka po celých desaťročiach so štítkom RS v ponuke. Focus RS III. generácie je okrúhle už 30. auto s legendárnym štítkom na karosérii. Neočakávajte nič, než peckové parametre a špičkové jazdné vlastnosti nie len v zákrutách. Prečo tá istota?

Lebo nový Focus RS má okrem aktívneho pruženia (v tejto triede áut stále vôbec nie bežná vec) aj niečo, čo doteraz žiadne iné auto! Volá sa Ford Performance 4WD. Technici ho vybavili priekopníckym systémom pohonu oboch náprav so schopnosťou Dynamického prerozdeľovania krútiaceho momentu. Systém, ktorý poznáme desatročie z BMW X6 a X5M (ako Dynamic Performance Control) a rovnako z mnohých modelov Audi (sports differential) umiestnený na zadnej náprave má aj Focus RS. No nie len na zadnej náprave, ale dokonca aj medzi nimi! Ak som systém, ktorý ľudia z Fordu stále neveľmi ochotne komentovali, pochopil správne, state v krátkej tlačovej správe o najlepšej dynamike v zákrutách a ochote prechádzať ich powerslidom nepreháňajú. Lebo takú kombináciu aktívneho podvozka a Dynamic Torque Vectoring ešte nik nepriniesol.

Priekopnícky systém pohonu oboch náprav s rozdeľovaným hnacej sily podľa okamžitého zaťaženia kolies aj náprav posunie Focus RS na novú úroveň v oblasti limitu prejazdu zákrutami.

Nová divízia Ford Performance, ktorá vzniká spojenúm Ford Racing a Ford Team RS má predsavzatie priniesť do roku 2020 až 12 nových ostrých modelov!

Podľa rozhodnutí riadiacej jednotky, ktorá vo frekvencii 100Hz vyhodnocuje info z mnohých snímačov sa dá až 70% krútiaceho momentu smerovať na zadnú nápravu. Na powerslidy až drifty ako stvorené! Ten následne podľa potreby rozdeľuje ďalší špeciálny diferenciál medzi zadné zadné kolesá. Ak si to jazdná situácia vyžiada, celých 70% výkonu motora môže vzadu dostať len jedno (vždy vonkajšie) koleso.

Na pretekárskom okruhu bude možné prepnúť tlmiče do režimu s tuhším nastavením. Inak to asi nebude častý jav, minimálne na zlých cestách asi nie, lebo v blatníkoch sú na predstavenej verzii obuté Michelin Pilot Super Sport s rozmermi 235/35 R19, prípadne voliteľné pneumatiky Pilot Sport Cup. Obe zmesi pre toto auto vyvíjali špeciálne. Že je Focus RS vybavený brzdami Brembo ani nebudem veľmi písať, iste ste si to všimli minimálne v našom krátkom videu z predstavenia. Rovnako ako to, že ľavá strana dvojitej vetvy výfukového systému má pred koncovkou veľkú škrtiacu klapku, nepochybne pre špeciálne naladený zvukový prejav v plnej záťaži. Perličkou je aj ostré okrúhle koncové svetlo medzi výfukmi v difúzore (asi hmlovka) a rozhodne zďaleka nie najmenšie prítlačné krídlo na piatych dverách.

"Kokpit" vyzerá tiež o poznanie lepšie než ten lacný chaos vo verziách pred modernizáciou. Ak by som odpovedal na otázku položenú v nadpise, každý auto fanúšik si môže želať už len jediné. Aby cena tohto "špeciálu" v základnej verzii nepresiahla 35 000 €. Ak sa tak nestane, všetci majitelia a fanúšikovia Lanceru EVO (ktorí by ani za svet nekúpili 4-valcový boxer motor) dostanú ako na dlani mašinu s hustou sieťou servisov aj podpory.

Ak ste veľkí, alebo aspoň nadpriemerní FORD fanúšikovia, nižšie je polhodinové video z premiéry Focusu RS III. gen s množstvom ozaj skvostných starších mašín a zaujímavými info o nich. Odporúčam pohodlný posed a dobrý nápoj k tomu! :)