Pravidlá o rozpočtovom strope vošli do platnosti len minulý rok, no zdá sa, že už po prvej sezóne nás čaká poriadna kontroverzia a reálna skúška nastavenia spomenutých pravidiel. Viacero zahraničných médií vrátane nemeckého magazínu Auto Motor und Sport a talianskeho La Gazzetta dello Sport totiž informujú, že niektoré tímy nedodržali spomenutý rozpočtový strop, pričom sa hovorí o Astone Martin a Red Bulle. V súvislosti s touto možnou kauzou sa však vynára množstvo otázok. Skutočne porušili tímy dodržanie finančného stropu? Aké tresty ich čakajú? Môže Max Verstappen prísť o minuloročný titul?

Odpovede sa v tejto chvíli nachádzajú len veľmi ťažko. FIA reagovala na črtajúcu sa kauzu stanoviskom, že „v súčasnosti finalizuje vyhodnocovanie finančných dát za rok 2021, ktoré predložili všetky tímy Formuly 1. Prípadné porušenia finančných pravidiel, ak sa nejaké vyskytnú, budú riešené v súlade s procesmi stanovenými v pravidlách.“ 

Možné tresty

Ako to však vyzerá s možnými trestami pre potencionálnych previnilcov? Nuž, FIA v pravidlách stanovuje dve úrovne prekročenia rozpočtového stropu. K vážnemu porušeniu dochádza, ak niektorí z tímov prekročil rozpočtový strop 147,4 milióna dolárov o viac ako päť percent, teda 7,37 milióna. V tomto prípade bude nasledovať strhnutie bodov v šampionáte konštruktérov. Okrem toho je však možné udeliť dodatočný peňažný či športový trest, a to vrátane škrtania bodov v jazdeckom šampionáte, pretekový dištanc, obmedzenie testovania či dokonca vylúčenie zo šampionátu. V prípade drobného porušenia (menej ako 5% zo stropu) by mal tím dostať finančnú penalizáciu a/alebo drobný športový trest, pod čím môžeme rozumieť napomenutie, strhávanie bodov v oboch šampionátoch či zníženie rozpočtového stropu v nasledujúcom období. 

Otázkou preto zostáva, či v prípade spomínaných tímov došlo k vážnemu, či drobnému porušeniu stropu? Šéf Red Bullu Christian Horner tvrdí, že „ide o čisté špekulácie“ a že si nie je vedomý žiadneho porušenia. Na druhej strane Toto Wolff, šéf Mercedesu, je presvedčený o opaku. „Konečne to Christian povedal, pretože sú to týždne a mesiace, čo sú vyšetrovaní, ale možno sa nerozprával so svojím finančným riaditeľom,“ povedal Wolff. „Každý z nás prešiel podrobným vyšetrovaním a pokiaľ my vieme, tak jeden tím prekročil rozpočtový strop mierne, čo je skôr procesná záležitosť, a máme ďalší, ktorý je podstatne a masívne nad ním. To sa ešte stále skúma. Je to však také verejné tajomstvo v padoku.“ 

Ferrari a Mercedes sa búria

Niektoré zdroje tvrdia, že Red Bull porušil rozpočtový strop len mierne (o 4-5 miliónov dolárov), iné zas, že práve vedúci tím tohtoročnej sezóny bol tým vážnejším hriešnikom. V Mercedese a Ferrari však tvrdia, že už aj spomínaných 4-5 miliónov investovaných do vývoja monopostu môže ušetriť až pol sekundy na kolo. Viacerí však predpokladajú, že peniaze „navyše“ použil Red Bull aj na vývoj tohtoročného monopostu, čo by možno aj vysvetľovalo ich dominanciu tento rok a počiatočné trápenie Mercedesu, ktorý práve s Red Bullom zviedol v roku 2021 tvrdý súboj o jazdecký titul až do konca. 

Šéfovia Mercedesu a Ferrari sa navyše posťažovali, že nemôžu nasadiť nové komponenty a nemôžu vyvíjať tak, ako by chceli, nakoľko sú obmedzení práve rozpočtovým stropom. Ak ho niekto poruší, získava tak masívnu výhodu. V prípade preukázania viny sa preto dožadujú tvrdých trestov pre Red Bull. Toto Wolff navyše dodáva, že „ak ste boli nad limitom v roku 2021, potom ste nad limitom aj v roku 2022. To v konečnom dôsledku znamená, že máte výhodu aj do roku 2023. Ak je pravda, že majú homologizované ľahké šasi v tomto roku, môžu ho využiť aj v tom budúcom. Je to teda kaskádovitý reťazec udalostí, ktorý môže ovplyvniť šampionát vo všetkých troch rokoch.“ 

So zaujímavým vyhlásením navyše prišiel aj Martin Brundle, ktorý tvrdí, že od rešpektovaného žurnalistu v padoku má informácie, že Red Bull nahlásili jeho bývalí zamestnanci, ktorí teraz pracujú pre Mercedes. Zdá sa, že celá kontroverzia je poriadne zamotaná a vo finále si aj tak budeme musieť počkať na verdikt FIA. Ak by sa však preukázala vina Red Bullu a Astonu Martin, išlo by o jeden z najväčších škandálov za posledné roky v F1. Navyše je v hre stále aj odrátanie bodov a teda potencionálna strata Verstappenovho titulu, aj keď tento scenár je asi menej pravdepodobný. Finálne tresty však nedokáže odhadnuť zatiaľ asi nikto.