Samostatne výklopné okno batožinového priestoru využívala päťka Touring od generácie E34 (1991) a od modelu E46 (1999) je dostupné aj pre menšiu trojku. Predpokladáme, že vám nemusíme vysvetľovať, na čo je to dobré. Praktický detail ocenila väčšina vodičov, ktorí si ho niekedy vyskúšali.

Na nedávno predstavenom päťdverovom BMW radu 5 však prídavné okno už neotvoríte. Novinka totiž o túto funkciu prišla.

Minulá generácia päťky Touring túto funkciu ešte mala.

Ak vás zaujíma, aký k tomu mala automobilka dôvod, nie ste sami. Rovnakú otázku položili severoamerickému zastúpeniu BMW aj kolegovia zo stránky Motor1. Odpoveď jedného z tamojších manažérov značky zodpovedných za komunikáciu, Alexandra Schmucka, je prinajmenšom zvláštna.

„Dôvod, prečo sa zadné okno neotvára samostatne, súvisí so štíhlym, športovým, aerodynamickým dizajnom zadnej časti vozidla a zvažujúcou sa líniou strechy. Použitie mechanizmu samostatne otváraného okna zadných dverí by bolo na úkor vnútorného objemu v oblasti kufra.“

Inak povedané, prídavné pánty, dodatočný zámok a pár ďalších súčiastok by zmenšilo objem kufra.

K tomu by sme mali dodať, že nová päťka s interných označením G60 i kombi G61 medzigeneračne poriadne narástli. Touring je v porovnaní s predchodcom dlhší skoro o desať centimetrov a v súčasnosti o 6 cm prekračuje päťmetrovú hranicu a natiahnutý bol tiež rázvor, konkrétne o dva centimetre.

Nemci šetrenie samozrejme nepriznajú

Zaujímavé v súvislosti s tým je, že základný a ani rozšírený objem batožinového priestoru praktickejšej päťky sa nezmenil. G61 má rovnakých 570 a 1700 litrov, ako ponúkala minulá G31. Súvisí to samozrejme s tým, že nový model musí mať tiež elektrický pohon a tým pádom i miesto pre trakčnú batériu či zadný elektromotor, z finálnych technických parametrov sa ale nezdá, že by sa BMW hnalo za čo najväčším kufrom.

Historicky a ani v súčasnosti nie je výnimočné ani nepatrné zmenšenie batožinového priestoru, takže odpoveď zástupcu značky nedáva veľmi zmysel. O koľko by spomínané komponenty zmenšili miesto pre tašky či kufre? O 10 litrov? O 15?

Môžeme sa samozrejme mýliť, ale skôr si myslíme, že BMW dohnalo k tomuto riešeniu snaha niečo ušetriť na vývoji a potreba zraziť výrobné náklady. Tvrdené zadné okno a mechanizmus ovládania i s inými plastami okolo nemusia byť drahé, vynásobte to ale státisícami vyrobených áut a ekonomické oddelenie automobilky sa na to bude pozerať úplne inak.

Podľa britského Autocaru museli konštruktéri už v roku 2019 prehovárať svojich nadriadených, aby separátne otvárané okno nechali na súčasnej trojke Touring G21. Vtedy ich ešte presvedčili, pri vývoji G61 sa to už nepodarilo.

zdroj: BMW, Motor1