Jednotná európska mena dnes prvýkrát od roku 2002 zostúpila na úroveň amerického doláru. Jedno euro sa (zatiaľ len nakrátko) predávalo za jeden dolár. Parita dlho nevydržala, lenže zatiaľ čo severoamerickú menu podporuje očakávanie agresívneho zvyšovania úrokových sadzieb zo strany tamojšej centrálnej banky FED, naše peniaze sú pod tlakom kvôli obavám z negatívneho dopadu energetickej krízy na európsku politiku.

Inak povedané, dlhodobo bude euro pravdepodobne ďalej oslabovať a zrejme mu v tom nezabráni ani zvyšovanie úrokových sadzieb Európskej centrálnej banky (ECB). Kríza v EÚ sa totiž stupňuje okrem iného i v súvislosti s plánovanou odstávkou plynovodu Nord Stream 1, predpokladá sa totiž, že by ho Rusko po servise nemuselo opäť spustiť.

Ďalšie oslabovanie eura má na svedomí práve ECB, ktorá svojou politikou zatiaľ nepresvedčila, že vie, ako bojovať s rekordnou infláciou eurozóny. Tú Európska centrálna banka v podstate nakopla tým, že počas pandémie koronavírusu pustila tlačiareň peňazí na ešte vyššie otáčky a háčik je v tom, že od tej doby je eurozóna nestabilná. Mnohí vyzývajú, aby ECB v záujme záchrany zvýšila úrokové sadzby a peniaze tým de facto zdražila, lenže tým môže naštartovať trieštenie eurozóny kvôli extrémne zadlženým krajinám na juhu EÚ v čele s Talianskom.

Podčiarknuté, sčítané... vyhliadky pre euro nie sú dobré, lenže ropa sa obchoduje v dolároch. A to znamená, že čím bude jednotná európska mena voči doláru slabšia, tým pre nás bude každý barel drahší. Ergo, ceny benzínu a nafty na čerpacích staniciach opäť porastú. Otázkou samozrejme je, či slovenská vláda konečne zareaguje a tak ako v Nemecku, Holandsku a ďalších štátoch únie konečne zníži daňové zaťaženie pohonných hmôt, aby vodičom a samozrejme i domácej ekonomike trochu uľahčila život.

zdroj: E15.cz