Ubehli takmer dva roky od chvíle, keď Porsche oznámilo, že spúšťa vývoj syntetického paliva s názvom eFuel a v tejto chvíli hlási hotovo. Nemci totiž oficiálne spustili jeho produkciu v novo postavenej továrni v Čile a ak sa v praxi osvedčí, môže výrazne prispieť k záchrane spaľovacích motorov a zároveň dať Porsche veľkú konkurenčnú výhodu. Mimochodom, prvé auto, do ktorého oficiálne natankovali nové palivo, bola aktuálna 911.

Prevádzka s prakticky nulovými emisiami

Palivo eFuel sa vyrába z vody, oxidu uhličitého získaného zo vzduchu a pomocou elektrickej energie získanej z veternej turbíny, čo je aj jeden z dôvodov, prečo sa továreň nachádza v lokalite Punta Arenas. Južné Čile je veterné, vietor tu fúka približne 270 dní v roku, čo umožňuje takmer nepretržitú prevádzku. Porsche pripomína, že ich nové palivo je takmer CO2 neutrálne. Zhruba pred rokom automobilka tvrdila, že eFuel dokáže dané emisie znížiť až o 90 %, ale v najnovšej tlačovej správe konkrétne číslo neuvádza.

Potenciál syntetických palív eFuels je obrovský. V súčasnosti je na svete viac ako 1,3 miliardy vozidiel so spaľovacími motormi. Mnohé z nich budú na cestách ešte desaťročia a eFuel ponúka majiteľom existujúcich vozidiel prakticky okamžite uhlíkovo neutrálnu alternatívu,“ hovorí Michael Steiner, člen predstavenstva pre vývoj a výskum spoločnosti Porsche AG.

Porsche chce zo začiatku vyrábať 130 tisíc litrov syntetického paliva ročne, čo je samozrejme kvapka v oceáne v porovaní so spotrebou Nemecka, takže spočiatku sa bude palivo využívať v šampionáte Porsche Mobil 1 Supercup a v Porsche Experience centrách. Po pilotnej fáze sa však produkcia rozšíri na minimálne 55 miliónov litrov ročne, a to do polovice aktuálneho desaťročia. Približne o dva roky, teda okolo 2027 až 2028, chcú Nemci navýšiť kapacitu až na 550 miliónov litrov ročne!

Nie je žiadnym tajomstvom, že Porsche usiluje o dosiahnutie uhlíkovej neutrality do roku 2030. To zahŕňa nielen plne elektrické modely, ale práve aj syntetické palivá, ktoré podľa automobilky skvelo dopĺňajú elektromobilitu a sú súčasťou ich stratégie udržateľnosti. Že to s palivami eFuel myslia vážne, dokazujú aj financie, ktoré doň značka už investovala. Hovoríme o čiastke 100 miliónov dolárov.

Zdroj: Porsche