Od prvého tempomatu po autonómiu druhej úrovne
Od čias prvých tempomatov v Chrysleroch z 50. rokov minulého storočia sa v automobilovom priemysle zmenilo veľmi veľa. Najmä v posledných rokoch sa vývoj technológie automatizovaného riadenia výrazne zrýchlil. Adaptívny tempomat - kedysi exotický a vyhradený pre najprestížnejšie limuzíny - je dnes k dispozícii aj v populárnych modeloch rôznych značiek. Niektorí výrobcovia ho ponúkajú za príplatok, iní ho zaraďujú do štandardnej výbavy modelov. Napriek tomu, že v cenníkoch mnohých áut sa systém adaptívneho tempomatu objavuje už viac než dekádu, až najnovšie generácie dokáže ponúknuť pre vodiča a posádku príjemné a využiteľné správanie podobné živému vodičovi. Drvivá väčšina systémov z minulého desaťročia totiž reagovala príliš prudko až nebepečne. Niet divu, že ich väčšina vodičov chcela deaktivovať a boli ochotní radšej využívať klasický neprispôsobivý tempomat. Túto možnosť však mnoho automobiliek vôbec neponúka. Prax ukazuje, že na doladenie tohto systému bola potrebná približne dekáda. Dnešné systémy automatizácie jazdy už idú nad rámec adaptívneho tempomatu, ktorý automaticky udržuje vzdialenosť od vozidla vpredu.
Najpokročilejšie systémy súčasnosti umožňujú vodičom uvoľniť sa a obmedziť svoju úlohu na ceste na sledovanie a pripravenosť prevziať kontrolu nad autom. Reagujú plynulo, mäkko, rozvážne a už dosť podobne reálnym vodičom, ktorí sú ochotní pracovať s bezpečným odstupom od vozidiel pred sebou pre plynulosť jazdy a pohodlie posádky. A pritom sa stále jedná o veľmi nízku úroveň samostatnosti áut. Táto úroveň automatizovanej jazdy je známa ako 2 z 5-bodovej škály. Znamená to, že hoci by vodič mal byť stopercentne pozorný a neustále sledovať dopravnú situáciu, auto môže byť schopné automaticky jazdiť v zápche, po diaľnici, zostať v jazdnom pruhu alebo dokonca samostatne zmeniť jazdný pruh. Takto funguje aj systém Lexus Teammate.
Teammate je spoločník na dlhé cesty
Lexus Teammate je výsledkom práce inžinierov, dizajnérov a programátorov. Systém dokáže samostatne riadiť auto v dopravných zápchach a preťaženiach, udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidla vpredu, jazdiť v strede jazdného pruhu, ale aj správne riadiť na niektorých križovatkách. Softvér zodpovedný za interpretáciu dopravných situácií prijíma informácie z kamier a množstva senzorov umiestnených okolo vozidla.
Vo vhodných podmienkach je systém Advanced Drive ako súčasť Lexus Teammate schopný (so súhlasom vodiča) dokonca predbehnúť pomalšie vozidlo. Znie to ako veľmi ambiciózny plán a koncepčná vízia, ale ide o systém, ktorý je už pripravený a k dispozícii v Lexuse LS 500h a novej generácii vodíkovej Toyoty Mirai. Okrem Advanced Drive je v modeloch LS a Mirai dostupný aj Advanced Park - pokročilý systém, ktorý samostatne zaparkuje mohutnú limuzínu a postará sa nielen o nasmerovanie kolies, ale aj o presné manévrovanie a zmenu smeru jazdy, keď je potrebné vyrovnať auto na parkovacom mieste. Vodiči budú musieť iba počkať, kým auto vhodne zaparkuje na parkovacom mieste. Automatické parkovanie nie je iba doménou luxusných limuzín. K dispozícii je okrem iného aj systém inteligentného parkovania (ktorý Toyota označuje ako S-IPA) a je k dispozícii v modeli Corolla.
Kamery, senzory a radary
Dnešné zložité systémy by neexistovali bez postupného vývoja a riešení, ktoré sa časom stali štandardom. Tak to bolo napríklad s výstražným systémom monitorovania mŕtveho uhla vozidla. Systém BLIS, prvýkrát použitý značkou Volvo, využíval kamery namontované v bočných zrkadlách a LED diódy, ktoré signalizovali, že v mŕtvom uhle je iný pohyblivý objekt. Zaujímavý je aj príbeh asistenta pre udržiavanie jazdného pruhu, ktorý sa do osobných automobilov dostal z nákladiakov. Systém varovania pred vybočením z jazdného pruhu bol vyvinutý začiatkom roku 2000 pre ťahač Mercedes Actros, ale rýchlo sa oň začali zaujímať japonskí výrobcovia Toyota a Nissan. Lane Assist mali k dispozícii už v roku 2002 v domácich modeloch Toyota Caldin a Alphard. Dnes je štandardnou výbavou mnohých populárnych značiek.
Súčasné moderné autá čítajú dopravné značky, vedia v akej vzdialenosť sa nachádza vozidlo vpredu, dokážu udržiavať primeranú vzdialenosť a viesť auto v strede jazdného pruhu. Zdá sa, že niektoré nové autá lepšie vnímajú svoje okolie ako vodiči, ktorí za volantom neraz zabúdajú na koncentráciu. Predtým, ako sa do sériových automobilov dostanú systémy umožňujúce plne autonómne riadenie, je vhodné sadať si za volant dobre odpočinutý a nechať smartfón počas jazdy bokom.
Značky Tesla a Mercedes už majú v ponuke aj systémy, ktoré by bolo možné označiť aj Autonómnou úrovňou 4, no nie sú bezchybné a navyše vo väčšine štátov sveta tieto nie sú legislatívne dovolené. A práve pre legislatívne prekážky nebude tak skoro možné uvažovať o väčšom rozšírení úrovní 4 a 5, pretože ich nie je možné v reálnej premávke dostatočne testovať a dolaďovať. Plná automnómnosť osobných áut v ktorej auto pred vchodom do domu odošlete samo odparkovať, alebo pošlete pre nákup či do čistiarne je na rozdiel od plnej autonómnosti obslužných vozidiel v uzavretých systémoch ako sú logistické centrá, alebo malé fabriky skutočne v nedohľadne.
zdroj: Lexus News