Z Lexusu ES je veľká limuzína. Prekonala päťmetrovú hranicu, takže teraz má na dĺžku až 5140 milimetrov a rázvor 2950 milimetrov, takže predchodcu prekonáva o 165, respektíve 80 mm.
Už pri svetovej premiére automobilka prezradila, že novinku budú poháňať hybridné alebo čisto elektrické motorizácie. Chýbali nám však k ním podrobnosti, ktoré máme v tejto chvíli konečne k dispozícii.
Zvlášť pre západ a východ
K dispozícii budú dve benzín-elektrické jednotky, každá pre inú časť Európy. Západ dostane verziu ES 300h s 2,5-litrovým zážihovým štvorvalcom, pohonom predných alebo všetkých štyroch kolies a prevodovku s plynulou zmenou prevodového pomeru eCVT.
Tento model poskytne systémových 201 koní a pri pohotovostnej hmotnosti (v závislosti na prevedení) od 1785 do 1840 kg zvládne akceleráciu z miesta na stovku za 8,2 sekundy. Teda v prípade predokolky. Štvorkolka s prídavným elektromotorom na zadnej náprave (ale identickým uvádzaným kombinovaným výkonom) dá tú istú disciplínu za rovných 8 sekúnd.
Kam patríme?
O niečo lepšie na tom bude ES 350h pre „východnú Európu“. S podobnou technikou naladenou na systémových 247 koní zdolá stovku z nuly za 7,7, respektíve 7,5 sekundy, pretože aj táto verzia samozrejme dostane prevedenie s pohonom prednej i oboch náprav. Len má o čosi vyššiu pohotovostnú hmotnosť, konkrétne od 1820 do 1935 kg.
Tešíte sa na lepšiu dynamiku? Netvrdíme, že to niektorí díleri na západe Európy nezvládnu a silnejšie prevedenie z východu na západ pre zákazníka nedovezú, ale netešte sa, pretože Lexus radí do východnej Európy Kazachstan, Ukrajinu, Kirgizsko, Gruzínsko, Azerbajdžan, Arménsko a Moldavsko. Inak povedané, na Slovensku sa podľa všetkého oficiálne objaví len ES 300h, na 350 zabudnite.
Rozdiel až 400 kg
Výkonnejšie Lexusy ES samozrejme budú existovať, ale v takom prípade dostanete už len čisto elektrické verzie. Slabšie ES 350e má 224 koní, ktoré roztáčajú prednú nápravu s pomocou trakčnej batérie s kapacitou 77 kilowatthodín.
Dynamikou je elektromobil na úrovni slabšieho hybridu (z 0 na 100 km/h to má za 8,2 sekundy), pretože viac kilowattov spomaľuje výrazne vyššia pohotovostná hmotnosť. 350e váži 2105 až 2185 kg, takže rozdiel medzi spomínanými verziami môže byť až 400 kg!
Zabudnite na 800-V architektúru
Ešte viac váži vrcholný Lexus ES 500e s dvojicou elektromotorov, systémovým výkonom 343 koní a logicky štvorkolkou, v tomto prípade s označením Direct4. Váži 2205 až 2285 kg podľa výbavy, ale z 0 na 100 km/h dokáže zrýchliť za 5,7 sekundy. Pokiaľ ide o akumulátor, ten má o niečo menšiu kapacitu, konkréte 75 kWh. Preto predpokladáme, že jediný predbežný údaj o dojazde – 530 kilometrov – platí pre slabší ES 350e.
Obe trakčné batérie bude možné nabíjať maximálnym výkonom 150 kW a z toho je zrejmé, že ES zatiaľ nemá 800-voltovú architektúru, ale využíva len 400-voltový systém. Lexus tvrdí, že v ideálnych podmienkach (pri teplote 25 °C) nabijete auto z 10 na 80 percent do 30 minút. Pri nule to má trvať 40 minút a v desaťstupňových mrazoch si počkáte približne 60 minút.
Vydržte ešte pár mesiacov
Ceny nového Lexusu ES pre vás stále nemáme. Auto bude uvedené na európsky trh až začiatkom roka 2026, takže si budete musieť ešte pár mesiacov počkať.
zdroj: Lexus