Šesťvalcové motory montoval Opel do svojich áut už podstatne skôr, šlo však o pozdĺžne uložené radové šesťvalce. A hoci boli veľmi vyváženými agregátmi, ich problémom boli veľké priestorové nároky a praktická nemožnosť ich montáže do modelov s priečne uloženými motormi a pohonom predných kolies. Pre špičkovú verziu Vectry A tak museli konštruktéri pripraviť úplne nový motor V6. Dostal marketingové označenie Ecotec V6 a svetu ho prvýkrát predviedli na jeseň 1992.

Dnes je motor Opel V6 dávno históriou, pred 30 rokmi však šlo o mimoriadne modernú a prestížnu záležitosť.

Reprezentačné V6

Cieľom vývoja pri prvom motore V6 značky Opel boli predovšetkým kompaktné rozmery, ktoré ho preurčili na univerzálne použitie vo viacerých modeloch. Namiesto tradičného rozovretia valcov pod uhlom 60° (osemvalce majú naopak typicky 90°) mal liatinový blok novinky valce rozovreté pod uhlom 54° a obidve hliníkové hlavy mali nezvyčajne úzku konštrukciu, čo nakoniec pomohlo motor zúžiť o celkových 50 mm. O 48 % sa zároveň zmenšila jeho dĺžka (v porovnaní s radovou koncepciou), takže sa aj pri objeme 2,5 l vošiel priečne do Vectry A. A aj keď sa konštruktéri sústredili na jeho vysokú efektivitu (túto snahu reprezentuje aj kompresný pomer 10,8:1), predsa len produkoval veľa odpadového tepla. Motorový priestor Vectry V6 preto dostal špeciálny elektrický ventilátor alternátora, dva chladiče a elektrické vodné čerpadlo fungujúce aj po odstavení motora (riešenie dnes známe skôr pri dochladzovaní prepĺňaných benzínových motorov). V jeho útrobách kolovalo 7,5 l motorového oleja a bol schopný jazdy aj na 91 oktánový benzín.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Konštruktéri novinku pripravili aj vo verzii pre pozdĺžnu zástavbu, ktorá bola určená pre vlajkovú loď Omega MV6. Tú poháňali dve verzie takto upraveného motora – 2.5 V6 a 3.0 V6. Väčší trojliter dostal niekoľko zaujímavých technológií (najmä upravené sanie Multi Ram) a jeho výkon poskočil až na 155 kW (211 k). Tento motor vo verzii pre priečnu zástavbu nikdy nevznikol.

Calibra s motorom V6 poslúžila ako základ pre špeciál DTM.

Omega MV6 dostala zväčšenú verziu 3.0 V6 (211 k).