Aliancia Renault-Nissan patrí bezosporu k automobilovým producentom najviac zasiahnutých vojnovým konfliktom na Ukrajine. Vplyv sankcií uvalených na Rusko a všetky obchodné aktivity totiž nezasiahli len ruské výrobné závody Renaultu (v Moskve), ale aj automobilku AvtoVAZ v Togliatti vyrábajúcu autá značky Lada. Obchodný podiel francúzskej automobilky v jej štruktúrach sa teraz ukazuje ako problém, z ktorého musí Renault pod politickým tlakom vycúvať. Francúzi však rovno priznávajú, že to bude len za cenu obrovských ekonomických strát. AvtoVAZ navyše produkoval najkvalitnejšie autá z domácej ruskej produkcie a obchodne sa im veľmi slušne darilo.

Musíme opustiť 30 % ruského trhu

Renault má v Rusku intenzívne obchodné aktivity, okrem podielu v automobilke AvtoVAZ má ďalší výrobný závod v Moskve a jeho aktíva na miestnom trhu majú hodnotu presahujúcu 2 mld. eur. Ak sa na to pozrieme cez podiel na ruskom automobilovou trhu, tak Lady a „ruské“ Renaulty majú 30 – 35 % podiel na celkových predajoch nových áut. Napriek tomu musí Renault trh opustiť. Výrobu v moskovskom závode už prerušil, o jeho budúcnosti sa momentálne rokuje. Médiami preleteli správy o znárodňovaní zahraničných výrobných podnikoch, odborníci však varujú pred panikou. Reálne k takýmto krokom pravdepodobne vôbec nedôjde, faktom však je, že ruská legislatíva na túto možnosť už pripravená je. A s veľkou pravdepodobnosťou bude definitívny odchod z Ruska pre Renault spojený s obrovskými finančnými stratami. Pravdepodobnejšie je odkúpenie podnikov ruskou stranou (tou samozrejme nemusí byť automaticky ruský štát, ako sa často v médiách prezentuje). V prípade automobilky AvtoVAZ sa zatiaľ zdá, že Renault svoj podiel predá (za akých podmienok, zostáva nejasné) spoločnosti Rostec, ktorá je už teraz obchodným partnerom Renaultu v štruktúrach AvtoVAZ-u. Ako celá operácia odchodu zahraničných automobiliek z ruského trhu dopadne, nie je nikomu teraz jasné, s veľkou istotou však AvtoVAZ, aj za cenu modifikácie výrobného portfólia, prežije. Už dnes je totiž Lada prakticky nezávislá na exporte do Európy a jej vedenie robí efektívne kroky, aby sa zbavili aj zvyškov závislosti na európskych dodávateľských reťazcoch. Bude to však veľká škoda, spolupráca s Renaultom totiž automobilku AvtoVAZ dostala na pozíciu vlajkovej lode ruského automobilového priemyslu prinášajúcej do pokladne automobilky po rokoch tak potrebné zisky.

zdroj: Reuters, Lada online