E85 samozrejme nebola prvotina. BMW má s roadstermi bohaté skúsenosti, a tým nemáme na mysli len model Z1 s unikátnymi dverami alebo bondovskú Z3 (E36/7). Stačí sa pozrieť hlbšie do histórie a nájdete ďalšie podobné autá, napríklad 328 či 315/1. Ich nasledovník s označením Z4 dorazil v roku 2002, najskôr ako roadster a o niečo neskôr, presnejšie povedané v roku 2006, aj ako Z4 Coupé (E86).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Strecha otvoreného auta bola textilná, v tom sa Z4 držala svojho predchodcu. Išlo samozrejme aj o úsporu hmotnosti, pričom o jej redukciu sa postaral tiež hliník, z ktorého bola vyrobená napríklad predná kapota. BMW po prvýkrát použilo elektrický posilňovač riadenia, ktorý šetril palivo.

Príplatková výbava nebola taká obsiahla, ako v prípade iných modelov, neskôr však BMW zaradolo tento typový rad do program Individual. V sériovej výbave chýbali xenónové svetlá, tempomat či klimatizáciu. Auto ostalo vo výrobe do roku 2008, keď ju nahradila druhá generácia BMW Z4 (E89) s pevnou skladacou strechou.

Nízka hmotnosť prináša radosť z jazdy

Prvá Z4 nepatrila k najľahším autám svojho druhu, do 1,3 tony sa zmestila len s najslabším dvojlitrovým štvorvalcom s výkonom 150 koní. Napríklad v rokoch 1998 až 2005 vyrábaná Mazda MX-5 (NB) mala hmotnosť od 1035 do 1155 kg. To ale stále nebolo nič v porovnaní s druhou generáciou BMW Z4, ktorá bola s kovovou strechou vyslovene obézna. Jej váha sa pohybovala od 1470 do 1600 kg.

Štvorvalcová Z4 mala samozrejme najmenej zaťaženú prednú nápravu, ale ani šesťvalce na tom neboli zle, obzvlášť ak ich porovnáme s hmotnosťou súčasných áut. Väčšie štandardné motory mali objem od 2,2 do 3,0 litra a ich výkony sa pohybovali od 125 kW (170 koní) do 195 kW (265 koní), ktoré ponúkala verzia 3.0si. Práve tento agregát bol neskôr dostupný aj v karosérii kupé, spolu s vrcholným radovým šesťvalcom S54B32 s objemom 3,2 litra a výkonom 252 kW (343 koní) v Z4 M.

Posledný roadster od Alpiny

Ešte zaujímavejšia bola Alpina Roadster S s 3,3-litrovým motorom z modelu B3 S E46. Bol to zároveň posledný roadster značky Alpina, z novšej generácie Z4 Nemci už neupravili žiaden model. Po modifikácii piestov, hlavy či kľukového hriadela auto ponúkalo 221 kW (300 koní) a 362 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládalo za 5,3 sekundy a maximálna rýchlosť bola 265 respektíve s hardtopom 270 km/h.

Dnes patrí prvá generácia Z4 k pozoruhodným youngtimerom, je ľahko ovládateľná a v niektorých verziách je to už dnes rarita. Nad štvorvalcom netreba lamáť palicu, s nízkou hmotnosťou je stále zábavný. Jednoznačne naj sú však modely M a Alpina Roadster S, tú však tak jednoducho nezoženiete, vzniklo ich len 370. A tomu zodpovedá aj cena viac ako 25 tisíc eur, zatiaľ čo bežnú Z4 kúpite za menej ako 10 tisíc eur

zdroj: BMW, Alpina