História automobilov označených ako Mercedes-Benz sa začala písať v roku 1926. V tom čase spojili svoje sily i firmy Carl Benz a Gottlieb Daimler a založili dnes jednu z najznámejších automobiliek na svete. Mnohí z vás samozrejme môžu namietať, že korene tejto značky siahajú až do 19. storočia a budete mať určite pravdu. Daimler i Benz už vtedy viedli vlastné spoločnosti a dokonca i meno Mercedes (po dcére rakúskeho podnikateľa Emila Jellineka, ktorá sa volala Mercédès Adrienne Manuela Ramona Jellinek) bolo zaregistrované v roku 1902. No oficiálne a dodnes používané pomenovanie „Mercedes-Benz“ autá skutočne dostali až v roku 1926.

Mercedes má v každom prípade veľmi bohatú históriu, či už to počítate od konca 19. alebo začiatku 20. storočia a počas nasledujúcich dekád vzniklo neuveriteľné množstvo extrémne výkonných, štylisticky zaujímavých či inak výnimočných áut. A práve tie sú hlavnou témou tohto článku. Do dávnej histórie som pri jeho zostavovaní nezablúdil, takže opäť upozorňujem, že ide o čisto subjektívny výber, s ktorým sa nemusí každý stotožniť. Máte však priestor v diskusii, aby ste nám dali v komentároch vedieť, ako by vyzeral váš zoznam.

5. Mercedes CLK DTM AMG

Začnem autom, ktoré mnohí z vás možno ani nepoznajú. Model CLK DTM AMG si však rozhodne zaslúži byť v tomto rebríčku. Je to prakticky predchodca modelov Black Series a ako samotný názov naznačuje, má čo to spoločne aj s DTM. Práve svojim zovňajškom pripomína pretekársky špeciál, no nenechá sa zahanbiť ani svojou technikou. Pod kapotou má kompresorom preplňovaný motor s označením 5.5 V8, ktorý bol v tomto prípade vyladený na 428 kW, teda 582 koní (pripomínam, že sa písal rok 2004) a maximálny krútiaci moment 800 Nm. Z nuly na sto táto beštia zrýchlila za 3,9 sekundy, pričom maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená nie na nemecky obligátnych 250, ale na 320 km/h! Toto auto bolo svojimi parametrami v podstate superšportom a aj exkluzívnym tovarom. Automobilka ich vyrobila len 100 kusov, po ktorých sa samozrejme len zaprášilo.  

4. Mercedes SLR McLaren Stirling Moss

Auto, ktoré nesie v názve hneď niekoľko legendárnych mien. Jeho základom je svojho času jedno z najrýchlejších áut na svete, Mercedes SLR McLaren. Táto verzia však bola vyrobená pri príležitosti 80. narodenín (vlani zosnulého) Sira Stirlinga Mossa, jednej z najväčších legiend motoršportu a F1, ktorá nikdy nedosiahla na titul majstra sveta. Auto poháňa 5,4-litrový motor V8, ktorý dodáva výkon 478 kW (650 koní) a 820 Nm krútiaceho momentu. Ako je zjavné aj z obrázkov, dvojsedadlový stroj nemá okná a vďaka tomu sa vodič skutočne môže cítiť ako Moss vo svojom monoposte. Toto SLR vyzerá skôr ako prototyp než malosériové auto, v skutočnosti však svetlo sveta uzrelo 75 kusov. Cena? V čase predstavenia až 750 tisíc eur.  

3. Mercedes-AMG Project One

Dať motor z formuly 1 do automobilu určeného do bežnej premávky? V Mercedese si povedali prečo nie, a tak vznikol hyperšport s názvom AMG Project One. Asi by som mal pripomenúť, že tento ambiciózny projekt mal aj svoje ťažšie obdobie, ale na druhej strane postaviť sériové auto s pohonnou jednotkou F1, to sa len tak nevidí, takže isté komplikácie sú pochopiteľné. AMG Project One je poháňaný turbom preplňovanou V6 s objemom 1,6 litra, ktorú dopĺňa hybridná technika. Celkový systémový výkon vychádza na 762 kW (1035 koní), čo stačí na stovku za 2,5 sekundy a 200 km/h za 6 sekúnd. Cena? Tá štartuje na hodnote 2,27 milióna eur, pričom Mercedes vyrobí len 275 kusov. Každý jeden už pozná svojho majiteľa, tí však stále čakajú. Prvé vozidlá by im mali byť odovzdané v roku 2022. 

2. Mercedes G63 AMG 6x6

Vozidlo, ktoré je pre tento rebríček ako stvorené. Mercedes G ako základ, tri nápravy a zadok z pickupu. Doslova monštrum, ktoré by ste asi nechceli vidieť v spätnom zrkadle. Disponuje výkonom 400 kW (544 koní) a „krúťakom“ 758 Nm, ktorý sa prenáša na všetkých šesť kolies. Auto váži až 3775 kg a má 159-litrovú nádrž. Je to vlastne skoro tank na kolesách, pre ktorý nie je azda žiadna cesta prekážkou.

1. Mercedes CLK GTR AMG

Na prvom mieste rebríčka najšialenejších áut značky Mercedes je model CLK GTR AMG. Áno, civilná verzia auta, s ktorým Mark Webber spravil v roku 1999 na 24-hodinovke Le Mans „backflip“. Teda, neviem, či je možné nazvať civilným autom pretekársky špeciál len preto, že má evidenčné číslo a chýbajú mu nálepky sponzorov, ale posúďte to sami.

Vyrobených bolo len 28 áut, ktoré poháňal ohromný 6,9-litrový vidlicový dvanásťvalec. Jeho maximálny výkon bol 450 kW (612 koní), pričom maximálna hodnota krútiaceho momentu činila 775 Nm. Akceleráciu na 100 km/h tento superšport zvládol za 3,8 s, pričom ručička tachometra sa zastavila až na hodnote 344 km/h. Bláznivejší Mercedes by ste asi ťažko hľadali. Navyše, v tom čas držal zápis v Guinnessovej knihe rekordov za najdrahší produkčný automobil všetkých čias.