Nórsko je krajina, ktorá extrémnym spôsobom zbohatla na príjmoch z ropy a teraz chce odchod od nej urýchliť. Už v roku 2025 plánuje skoncovať s predajom nových áut so spaľovacím motorom, teda o celých 10 rokov skôr v porovnaní s plánmi Bruselu. V minulom roku tvorili štyri pätiny nových áut v Nórsku elektromobily. Ide o priepastný rozdiel v porovnaní s priemerom na úrovni EÚ, ktorý ledva preliezol 12 %.

Na nórskych cestách stále jazdí aj veľa prevažne starších áut na tradičné fosílne palivá, no 20-percentné zastúpenie už majú autá na baterky, upozorňuje ČTK. Pre ilustráciu, vo Švédsku a na Islande, teda v ďalších krajinách s chladným počasím, to s elektrickými autami tiež nie je "dvakrát zlé". Minulý rok tu mali približne 33-percentný podiel na novo predaných autách, píše ČTK.

Ak by ste si mysleli, že o elektromobily je záujem len v teplejších častiach Nórska, ste na omyle. V najsevernejšom regióne krajiny, ktorým je Finnmark a teploty tu dosahujú aj mínus 50 stupňov Celzia, sa autám na baterky darí a dosahujú 54-percentný podiel.

Dotácie lákajú Nórov

Dá sa to interpretovať aj ako praktický príklad toho, že ani mrazivé počasie nebude v mnohých prípadoch pre elektromobily stopkou, hoci pokles dojazdu - a treba povedať, že často výrazný - je dlhodobo známym faktom. Rovnako sú v Nórsku bežné odľahlé, dlhočízné cesty, ktoré pre elektromobily nie sú zrovna najvhodnejšie. To všetko by za normálnych okolností motoristov od "elektriny" odrádzalo.

Samozrejme, nezanedbateľný podiel na nórskom úspechu elektromobility majú dotácie a bohaté výhody, ktoré v krajine tieto autá naďalej dostávajú, hoci už v okresanejšej podobe ako predtým. Ukazuje sa totiž, že tento systém nebude úplne udržateľný a keď najnovšie politici potrebovali vyriešiť nedostatok financí v rozpočte, hneď siahli aj na daňové benefity pre elektrické autá a zredukovali ich.

Nové dane sú výzvou

Podiel elektromobilov na celkových predajoch sa v Nórsku medziročne zvýšil o takmer 15 % na 79,3 %. Zopakujú Nóri takýto úspech aj v tomto roku? Raketový rast elektromobily v severskom Nórsku stojí pred novou výzvou. Práve zavedenie nových daní od roku 2023 môžu byť brzdou a tempo narástu sa môže pribrzdiť.

Bez toho, aby sme slepo obhajovali elektromobilitu alebo fosilné palivá, faktom zostáva, že Nórom môže EÚ už teraz závidieť skúsenosti, ktoré s elektrickými autami získavajú, vrátane toho, ktoré opatrenia v praxi fungujú a ktoré nie. 

Rebríčku TOP10 najpredávanejších áut v Nórsku za minulý rok kraľujú elektromobily:

1. Tesla Model Y

2. Volkswagen ID.4

3. Škoda Enyaq

4. BMW iX

5. Volvo XC40

6. Hyundai IONIQ 5

7. Audi Q4 e-tron

8. Audi e-tron

9. Polestar Polestar 2

10. Ford Mustang Mach-E

Zdroj: ČTK, elbil.no

Foto: cz.depositphotos.com