Prvé Polo zdieľalo koncepciu s lepšie vybaveným Audi 50. Najprv bolo v hre niekoľko názvov, ako Pony či Mini-Golf. Nakoniec však uspelo Polo, ktoré sa uchytilo a žije dodnes. Svetovú premiéru malo na ženevskom autosalóne na jar 1975. Voči Audi 50 malo Polo zo začiatku napríklad len bubnové brzdy aj na prednej náprave či miesto automatického „sytiča“ len jednoduchý mechanický „obohacovač studeného štartu“. Interné označenie 86 pre Polo znamenalo prvú generáciu len s 3 dverami. Na výber boli rôzne úrovne výbavy, ako L, S, LS či GLS. Od februára 1977 bola v predaji dokonca aj verzia sedan.
V roku 1979 predstavili facelift s plastovými nárazníkmi, v interiéri upravili prístrojovú dosku a dostali ste na výber aj verziu Polo GT. Takzvaná Formula E s prevodovkou 3+E, teda 3 rýchlostné stupne a ďalší na ekonomickú jazdu prišla do predaja v 1981, avšak len na pár mesiacov, kým neprišiel nástupca Polo II.
Nemusím asi zdôrazňovať, že automobily boli vybavené skôr sparťansky, keďže to bol lacnejší variant od Audi 50 a musel byť lacnejší aj od Golfu. Na klimatizáciu či ABS môžete rovno zabudnúť, výbavou bolo napríklad autorádio či spätné zrkadlo na strane spolujazdca.
Mimochodom, pohotovostná hmotnosť týchto verzií sa pohybovala od 700 do 730 kg, čo je dnes nepredstaviteľné. Predná náprava využívala jednoduchý McPherson s 1 priečnym ramenom a stabilizátorom, vzadu to boli vlečné ramená spojené s priečnou výstuhou. Aj napriek nie príliš nízkej spotrebe paliva tu bola len 37 litrová nádrž.
Základ nemal ani litrový motor
Základnou motorizáciou sa stal len 0,9-litrový štvorvalec (kto dnes ohrňa nos nad litrovými motormi, mal by si zaspomínať), ktorý mal 29 kW (40 k). Vyššie stál 1,1-litrový štvorvalec a vrcholom bol 1,3-litrový motor s 44 kW (60 k) a 93 Nm. Na 100 km/h to model zvládol za 15 sekúnd, maximálna rýchlosť tesne presiahla 150 km/h (152 km/h).
Dnes je Polo prvej generácie a rovnako aj tej druhej totálne zabudnuté. Málokto si ho šanoval pre prípadný veteránsky chov, väčšina dojazdila na mechanické opotrebenie, i keď ich vyrobili cez 1,1 milióna kusov. Tých pár, ktoré stretnete na nejakom veľkom zraze si dobre popozerajte, inde ich už totiž neuvidíte. Sem tam sa na ceste ešte objaví tretia generácia, prvé dve však už prakticky vyhynuli. Odvtedy už Volkswagen predstavil 6 generácii a predal cez 20 miliónov kusov. Dnes sa automobil stále vyrába a to dokonca vo vrcholnej verzii GTI.
Zdroj: Volkswagen