Alex Burton študuje na RMIT, Kráľovskom technologickom inštitúte v Melbourne a univerzálnej sade elektromotorov s batériami dal označenie REVR, čo je skratka z anglického Rapid Electric Vehicle Retrofit.

Pôvodne ju vymyslel pre svoju dvadsaťročnú Toyotu Corolla, v jeho predstavách však ide o všeobecne použiteľný technologický paket pre ktorýkoľvek osobný automobil. Burton verí, že REVR pridá každému vozidlu dojazd v elektrickom režime 100 až 150 kilometrov, alebo môžu elektromotory s batériami slúžiť ako asistencia spaľovaciemu motoru a tým znížiť jeho spotrebu i emisie.

„Chcel som svoju 20-ročnú Corollu zmeniť prestavbou na elektromobil, pretože tie sú stále veľmi drahé,“ povedal Burton v rozhovore s miestnymi médiami. Uznal ale, že aj jeho vysnená transformácia by nakoniec bola drahá, časovo náročná a navyše by potreboval množstvo na mieru vyrobených komponentov. Napadlo ho však niečo iné...

V jeho predstavách zvíťazil univerzálny elektromotor namontovaný na náboje zadných kolies, batéria vložená do priestoru pre rezervu a senzor pripojený k pedálu akcelerátora. „S takto upraveným autom by ste mohli na kratšie vzdialenosti jazdiť na elektrickú energiu, pri dlhších cestách využiť zase spaľovací motor,“ dodáva študent.

Na prvý pohľad jednoduché riešenie

Alex Burton tvrdí, že základná stavebnica (s dvomi axiálnymi elektromotormi, kombinovaným výkonom 100 kW, teda 136 koní a 15-kilowatthodinovou batériou) by vyšla na v prepočte 5100 eur, ale v prípade sériovej výroby by sa vraj cena dala zraziť na 3000 eur.

Celý projekt asi je realizovateľný, nakoniec plug-in hybridy na cestách fungujúce na rovnakom princípe sú toho dôkazom. Zároveň ale nie je možné nevidieť aj pár pomerne zásadných problémov, ktoré bude musieť Alex prekonať.

Tým najdôležitejším je fakt, že po vypnutí spaľovacieho motora prestanú v aute fungovať všetky systémy, teda posilňovač bŕzd i riadenia, klimatizácia, bezpečnostné prvky... Toto všetko by bolo nutné vymeniť za elektricky ovládané komponenty a zároveň pridať riadiace jednotky schopné koordinovať prídavné dielce s tými pôvodnými.

O niečo realistickejšia sa preto javí druhá možnosť, teda že elektromotory budú fungovať súbežne so spaľovacím motorom a asistovať mu pri rozjazdoch či rekuperovať energiu pri spomalení. Háčik je v tom, že elektrické jednotky v nábojoch kolies niečo vážia, tým zvyšujú neodpruženú hmotnosť, znižujú komfort a zásadne menia zaťaženie a opotrebenie jednotlivých komponentov, ako sú pružiny, tlmiče, silentbloky.

Netvrdíme, že je jeho nápad hlúpy. Naopak je skvelé vidieť snahu prichádzať so zaujímavými a originálnymi myšlienkami. Len sa trochu obávame, že hranica 3000 eur za úpravu jedného bežného auta na plug-in hybrid tak, aby to bolo bezpečné a rentabilné, sa nám v tejto chvíli zdá byť nereálna.

zdroj: REVR.tech