Kde sa cíti elektromobil ako ryba vo vode? No predsa v mestskej premávke, kde funguje veľmi efektívne a užívateľom väčšinou nevadí ani obmedzený dojazd. Teraz si predstavte, že vo svete existuje firma, ktorá chce postaviť elektromobil, ktorý bude väčšinu času tráviť na diaľnici a navyše bude ťahať mnoho tonový náklad. O čom to hovorím? Spoločnosť Nikola Motor plánuje postaviť elektrický ťahač (áno, ďalšia firma, ktorá sa pri tvorbe názvu inšpirovala vynálezcom Nikolom Teslom).

Nikola One zo zásuvky nedobijete. O výrobu elektrickej energie sa bude starať zabudovaná turbína na CNG. Zďaleka teda nejde o vozidlo s "nulovými-emisiami".

Nikola One ponúkne 6 elektromotorov, každý z nich bude poháňať jedno koleso.

Podľa informácií nejde o žiadne sci-fi. Prototyp ťahača Nikola One majú predstaviť 2. decembra v Salt Lake City, USA. Aký má teda tento zázrak dojazd? Spoločnosť hovorí, že až 1000 míľ (1609 km) pri hmotnosti súpravy 36 ton! Nikola One dostane až šesť elektromotorov a dvojstupňovú prevodovku. Výsledkom má byť kombinovaný výkon cca 2000 koní a 5000 Nm. Samozrejmosťou je regeneratívne brzdenie a dokonca aj torque-vectoring. Súprava zrýchli z nuly na 100-ku za cca 30 sekúnd, čo je údajne polovičný čas oproti dieselovému kamiónu. Lítium-iónová batéria má kapacitu 320 kWh. Nechápete, ako môže elektrický kamión s tak malou batériou dosiahnuť dojazd 1600 km? Tajomstvo je v tom, že Nikola One bude mať na palube turbínu poháňanú stlačeným zemným plynom (CNG). Každý ťahač si tak zo sebou bude voziť malú elektráreň. Rozhodne tak nejde o kamión s „nulovými-emisiami“, ako sa snaží spoločnosť prezentovať. 100 galónov (378 litrov) CNG má však stačiť na 1287 – 1931 km jazdy. Priemerná spotreba by teda mala byť v rozmedzí 19,5 - 29,3 l/100 km. Obrovskou výhodou majú byť náklady, ktoré budú údajne polovičné oproti naftovým ťahačom. Palivo na 1 km má stáť okolo 20 – 30 centov. Pre prvých 25000 ťahačov spoločnosť dokonca sľubuje tankovanie CNG zdarma. Spoločnosť uvádza, že registruje už 7000 predobjednávok v hodnote 2,3 miliardy dolárov.

Vďaka využitiu karbónu má ťahač vážiť v rozmedzí 8000 – 9500 kg. Turbína, ktorá vyrába energiu, má byť schopná spaľovať okrem CNG aj benzín, či naftu. V tomto prípade však už výrobca asi nebude môcť hovoriť o ekologickom vozidle. Cena sa má pohybovať v prepočte od 315 000 do 375 000 eur. V prípade lízingu 5000 $ (4500 €) mesačne.


Nikola Motor Company plánuje zatiaľ expanziu len v zámorí. Spoločnosť nechce stavať len ťahače, ale aj elektrický off-road a zároveň chce vybudovať sieť čerpacích staníc CNG po celých spojených štátoch. Prototyp ťahača má prísť už 2.12.2016. Plány na spustenie sériovej výroby sú zatiaľ neznáme.


Zdroj: nikolamotor