Carlos Tavares, bývalý generálny riaditeľ koncernu Stellantis, bije na poplach. Na ekonomickej konferencii v portugalskej Santa Maria da Feira ex-šéf jednej z najväčších automobiliek na svete vykreslil pomerne pesimistický obraz budúcnosti európskeho automobilového priemyslu.

Portugalský manažér tvrdí, že politické rozhodnutia, ktoré Európa v posledných rokoch urobila smerom k elektrickej mobilite boli „monumentálnou chybou, ktorých dôsledky sa prejavia už v blízkej budúcnosti.

EÚ sa riadila ideológiou

Jeho predpoveď? „Až vypuknú protesty a začnú horieť pneumatiky, vlády sami vyzvú Číňanov, aby ich za symbolickú cenu zbavili tovární.

Tavares k tomu dodáva, že sa Európa dopustila vážnej chyby, keď automobilkám „vnútila jednotnú technológiu,“ namiesto toho, aby stanovila jasné ciele a zároveň poskytla výrobcom slobodu dosiahnuť ich. Pripomína tiež, že sa Európska únia riadila „ideologickou líniou, ktorá otvorila dokorán čínskym značkám,“ než aby prijala technologicky neutrálne predpisy, ktoré podporujú konkurenciu nápadov.

Zvýšenie čínskeho podielu bude zatvárať európske továrne

Zdôraznil tiež, že Číňania „pracujú na elektrickej mobilite už dvadsať rokov“ a síce prichádzajú na európsky trh v dobe, keď prechádzajú svojim najchaotickejším obdobím, ale zároveň správne dodáva, že sú dokonale vybavení k tomu, aby na starom kontinente dobyli významné trhové podiely.

Carlos Tavares uvádza, že čínske značky do piatich rokov získajú 10-percentný podiel na európskom trhu, čo predstavuje približne 1,5 milióna automobilov. Zároveň však toto číslo predstavuje produkciu zhruba desiatich európskych tovární, ktoré budú musieť na tento úkor zatvoriť.

Naše vlády sa radi zbavia sociálneho problému za čínske eurá

Zvyšok scenára je podľa neho jasný. Uzatváranie, protesty zamestnancov, rastúce sociálne napätie. Tavares predpovedá, že „následne príde investor z Pekingu s eurami a sľubom udržať zamestnanosť“ a tvárou v tvár situácii a sociálnemu tlaku európske vlády toto riešenie (so zahraničným/čínskym kapitálom a zárukami pre pracujúcich) prijmú v mene ekonomickej a sociálnej stability.

Na tomto názore by samozrejme nebolo nič neobvyklé. V poslednom čase otočili mnohí, okrem iného aj šéfovia automobiliek, ktoré ešte donedávna presadzovali len elektromobily – napríklad najvyšší pohlavári Mercedesu, Fordu, Lotusu, Porsche, Alfy Romeo a ďalší. Práve Tavares bol ale ten, ktorý často robil niečo iné ako hlásal.

Časť z vás si ho môže pamätať ako obhajcu technologickej plurality, rovnako horlivo však tlačil jednotlivé značky Stellantisu, aby sa preorientovali len na elektromobily a prehováral aj ostatných, aby to robili tiež. A Čína? Bol to on, kto stál za nákupom časti podielu automobilky Leapmotor a otvoril jej dvere do Európy.

Môžete samozrejme namietať, že sa mu konečne otvorili oči, alebo že dnes môže hovoriť čo chce a nemusí brať ohľady na koncernovú politiku. To môže byť logicky pravda, ale s ohľadom na to, koľkokrát Tavares otočil kabát, tiež nemusí.