Hyundai toho vo svete športových áut ešte veľa nedokázal. No zatiaľ ani nemusel. Doteraz, presnejšie donedávna ich úlohou bolo robiť autá pre chudobných vodičov. Prosto poskytnúť mobilitu širokej verejnosti. Kedysi aj to s ohromnými kompromismi, no minimálne od začiatku ďalšieho desaťročia je to absolútne inak. Dnes sú svetový hráč a ak k autám tejto značky dnes ešte niekto prejavuje dešpekt, je hlupák, alebo ignorant. 

 

Netvrdím, že Hyundai treba zbožňovať, alebo im fandiť, no značka si určite zaslúži rešpekt a s ohľadom na dosiahnuté v pomere k času aj obdiv. Celkom ma mrzí, že predošlá veta sa športových áut z Kóreje netýka. Teda ešte nie. No zároveň môžem potvrdiť, že sú na veľmi dobrej ceste. Veľká modernizácia Genesis Coupé to potvrdzuje najlepšie, aj keď žiaľ nie vo všetkých oblastiach v ktorých by som si to želal.

Genesis Coupé 3,8 V6 GDI je najrýchlejší, najdynamickejší a najdravejší Hyundai histórie značky. Pravdupovediac, na to veľa námahy nutnej nebolo. Minulosť tejto značky veľa, vlastne žiadne skutočné športové autá nepozná. Boli tu len akože športové kupé. Problém pritom vôbec nebol v tom, že to boli predokolky. Aj mená ako Hyundai S-coupé, Hyundai Coupé, alebo Tiburon boli, povedzme, v poriadku. No to bolo všetko! Vyzerali totiž ešte horšie než jazdili. Na rozdávanie nemali ani výkonu ani dynamiky. Pripraviť doposiaľ najsilnejší športiak teda vôbec nebolo náročné. Maximálna rýchlosť modelu V6 je viac než dostatočných 260 km/h. Výrobca síce udáva zrýchlenie na stovku za 5,9 s, no prisahám, že auto sa nie len zdá, ale aj musí byť o poznanie rýchlejšie. Verím, že aj takmer o sekundu, no presné meranie sme, žiaľ, nezrealizovali. Skvelé správy sú, že podstatnú časť mojich výčitiek, ktoré som pri teste Hyundai Genesis Coupé zaznamenal v roku 2011 dokázali v tejto veľkej modernizácii opraviť. 

Aj keď technicky sa jedná o facelift, po našom správne modernizácia, v tomto prípade to nechcem používať často. Kórejcom sa totiž poradilo veľké kupé natoľko zmeniť tvarovo a zlepšiť v toľkých oblastiach, až by sa dalo hovoriť o novom type. Viem si predstaviť, že niektorí výrobcovia by sa vôbec neštítili označiť to ako novú generáciu. Najväčšou neviditeľnou zmenou je motor. Objem 3,8l aj konfigurácia V6 ostali zachované. No tento motor má označenie GDI, čo znamená priame vstrekovanie paliva. A vďaka tomu má aj lepšie parametre. Maximálny výkon je o 45 k väčší - predošlá verzia 3,8 V6 mala 223 kW (303 k) a 361 Nm. Teraz je to podľa výrobcu 255 kW (347 k) pri 6 400 ot a krútiaci moment 400 Nm pri 5 300 ot. Meranie na valcovej brzde vo firme MM racing nás v oblasti maximálneho výkonu celkom sklamalo. Odmeraných 236 kW zodpovedná len 320 koňom, čo je o poznanie menej. Vrchol prišiel už pri 6 000 otáčkach. V tom prípade preraďovanie automatu v týchto otáčkach motora (čo ma na okruhu riadne frustrovalo) dáva zmysel. Vrchol krútiaceho momentu sme tiež odmerali pri nižších otáčkach ako tvrdí výrobca, no len nepatrných 130 ot menej, pri 5 170 ot. Podstatné je, že hodnota 397 Nm je vlastne presne to (vrátane odchýlky merania) čo tvrdí výrobca.

Genesis Coupé je po modernizácii zásadne iné. Kupé prešlo toľkými zmenami, že niektorí výrobcovia by sa nehanbili označiť to ako celkom nové auto.

Naopak, meranie času na okruhu SlovakiaRing zas veľmi príjemne prekvapilo, ba až šokovalo. Čas 2:39 by som tomuto autu netipoval ani v najväčšom ošiali dobrej nálady. Pri tej hmotnosti, blbučkom automate, rýchlo odpáleným brzdám a až neprimeranie veľkej nedotáčavosti je to naozaj ohromný výsledok. A zároveň prísľub, že sa stačí trošku pohrať s geometriou a vymeniť brzdovú kvapalinu a platničky (minimálne na predných strmeňoch) a výsledok môže byť aj o celé dve sekundy lepší! A to je už teritórium tých najlepších časov Nissanov 370Z, ktorý však cenovo začína na cca 40 000 €.

Vnútri Genesis Coupé prekvapí. Hodnotné materiály, dobré spracovanie, cit pre detail a komfort. O luxuse ešte hovoriť nemožno, no za tie peniaze je to výborné miesto pre jazdu. Celkom v kontraste s tým, čo doposiaľ z Ázijskej produkcie poznáme.

Veľmi zaujímavou funkciou, ktorú v iných autách často, alebo vôbec nevídam je prídavná fukncia klimatizácie. Tá ponúka automatické odhmlievanie okien aj v prípade, že je zapnutá vnútorná cirkulácia vzduchu. Systém udržiava čelné a bočné okná bez oparu a táto funkcia je v tomto aute spolu s ionizérom štandardnou výbavou automatickej digitálnej klimatizácie.

Hyundai Genesis Coupé má v modernizovanej verzii v stredovom tuneli tri športové budíky, ktoré pilota informujú o otvorení škrtiacej klapky (pridanie plynu), aktuálny krútiaci moment motora a teplota oleja v motore.

Pre zosumarizovanie, v Hyundai na Genesis coupé v porovnaní s prvým modelom zlepšili zvuk, litrový výkon motora a priebeh i špičku krútiaceho momentu. V kontraste s týmito tvrdeniami je motor výrazne úspornejší. Posilňovač bŕzd je precíznejší a čitateľnejší, zásadné zlepšenie posedu vďaka úprave hlavovej opierky a pozdĺžne nastaviteľnému volantu, krajší tvar zvonku i vnútri dopĺňajú kvalitnejšie materiály. Stabilizácia ESC je navyše vypináteľná.

 

Čo, žiaľ, ostalo nezmenené je degresívny posilňovač riadenia, navýšili hmotnosť, čím sa zvýšila nedotáčavosť, automatická prevodovka nemá vhodné športové správanie a brzdový systém je stále veľmi poddimenzovaný schopnostiam hnacieho agregátu a hmotnosti auta.

Jednou z najväčších neviditeľných zmien je zásadne prepracovaný motor. Najväčšou zmenou je priame vstretkovanie paliva, no aj zvukovo je to o úroveň lepšie ako predtým. Nehovoriac o tom, že zásadne klesla aj spotreba. Teraz sa už dá dostať aj pod 10 l.

Hyundai Genesis Coupé 3,8 V6 GDI
rok výroby 2013

 

PLUSY:

krásne, dravé, živočíšne
  (páči sa všetkým),
výkonný motor s charakterom a zvukom,
2-stupňovo vypínateľné ESC,
8-stupňov pre komfort a spotrebu,
mechanický samosvor funguje,
športovo/komfortné pruženie,
GT komfort cestovania,
zvuk motora (sanie i výfuk),
pozdĺžne nastaviteľný volant,
posed, športovo-komfortné sedačky,
trakcia,
4 miestne kupé (s kompromismi),
spotreba paliva aj pod 10 l/100 km,
zaujímavá cena.

 

 

     

MÍNUSY:
 

- hmotnosť až 1670 kg,
- prekvapivo nedotáčavé,
- nevhodný softvér automatu,
- málo moderné technológie,
- bez manuálnej prevodovky v EÚ,
  (vo svete áno pre oba motory!),
- gýčové plastové prieduchy na kapote,
- posiľňovač riadenia.

 

 

 


Cenník modelov Hyundai Genesis platný na Slovensku.

 

 

Hyundai Genesis Coupé 3.8 rok výroby 2013
Motor:

atmosférický V6 vpredu pozdĺžne, priame vstrekovanie paliva, objem 3778 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - XX x XX mm, kompresný pomer 11,5:1, max. výkon 255 kW (347 k) / 6 400 ot, max. krútiaci moment 400 Nm / 5 300 ot, litrový výkon 67,1 kW (91 k) / l.

Pohon: automatická 8-stupňová prevodovka, hydrodynamický menič s overdrive na 6-8 stupeň, pohon zadných kolies, mechanický samosvorný diferenciál.
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies dual McPherson, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, ABS, rozdelenie brzdovej sily EBD, brzdový asistent EBA, stabilizácia ESC, hydraulický posilňovač riadenia.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 8 x 19" vpredu a 9 x 19" vzadu, pneu 225/40 R19 alebo 245/40 R19
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4630 x 1865 x 1385 mm, objem kufra - 332 l, pohotovostná hmotnosť - 1 670 kg, kombinovaná spotreba - 10 l/100 km, výkonová hmotnosť 6,55 kg/kW, objem nádrže 65 l.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 260 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 5,9 s

Cena: Základný model - od 31 000 €


Pre porovnanie, čo sa mi páčilo a čo som pôvodnej verzii vytýkal:

Hyundai Genesis Coupé 3,8 V6 AT

rok výroby 2011

 

PLUSY:

perfektná cena už od 27 200 €,
živočíšne tvary,
robustná konštrukcia,
slušne zvládnutý interiér,
primeraná hmotnosť 1615 kg,
zvuk motora V6,
predné sedadlá pre komfort aj šport,
úplne vypínateľná stabilizácia,
samosvor sériovo v každej verzii,
športovo/komfortné pruženie,
veľmi zdatné jazdné vlastnosti,
až prekvapivé držanie stopy a trakcia,
nadpriemerné, aj keď nie špičkové audio INFINITI.

 

 

     

MÍNUSY:

 

- litrový výkon a litrový krútiaci moment,
- opačný účinok posiľnovača riadenia,
- "náhodný" účinok posiľnovača bŕzd,
- softvérovo zastaraný automat,
- posed, (opierka hlavy, výška sedadla, volant nastaviteľný len výškovo),
- vädnutie bŕzd,
- žiadne moderné technológie,
- spotreba od 10 do 25 l.


Kompletný TopSpeed.sk videotest Hyundai Genesis Coupé 3,8 V6 z roku 2011