Keďže crossovery, SUV a ich rôzne deriváty sú čoraz viac populárne, musíme sa tomu prispôsobiť aj my. Ľudia ich však nekupujú len v showroomoch samotných predajcov, často siahajú aj po jazdených kusoch. A práve preto sme v autobazári AAA AUTO vybrali na test model Mazda CX-7. Automobil, ktorý v USA dosiahol pomerne veľký úspech. Ako sa mu darí v Európe?

 

 

 

Predobrazom tohto typu bol koncept Mazda MX-Crossport. Ten sme mohli po prvýkrát vidieť v roku 2005. Sériovú podobu automobilka predstavila v januári 2006 na autosalóne v Los Angeles. Jeho predaje odštartovali v USA na jar rovnakého roku. Cez oceán sa crossover preplavil až na jeseň roku 2007.

Mazda sériovú podobu od konceptu príliš nezmenila.

SUV na japonský spôsob

Facelift prišiel na rad v roku 2009. V Európe sa objavuje v kusoch modelového roku 2010. Z dizajnového hľadiska išlo len o drobné úpravy, ktorými sú napríklad prepracované nárazníky alebo nová chrómová lišta na hrane nakladacieho priestoru. Vo vnútri to bolo o tom istom. Mazda zmenila volant a zväčšila displej. Navyše napríklad doplnila audiosystém o bluetooth. Podstatné však je, že konečne uviedla nový 2,2 litrový turbodieselový motor. Jeho absencia doslova zabíjala európske predaje. Život typu ukončili rok 2012. Veľkú zásluhu na tom má aj príchod menšej a modernejšej CX-5.

 

Označenie CX-7 má odkazovať na typ RX-7. Crossover však vymenil písmeno R (rotary engine) za C. Určite vám došlo, čo to písmeno znamená a na čo odkazuje.

 

Nárazové testy EuroNCAP absolvovala CX-7 až po facelifte. V roku 2010 teda podľa novej metodiky získala 4 hviezdičky z piatich. Ochrana dospelej posádky získala 76 %, detí 79 % a chodcov 43 %.

Testy EuroNCAP dopadli priemerne.

Dizajn

 

Čo je v Amerike úspešné, v Európe môže byť prepadák. My, obyvatelia starého kontinentu, máme úplne iné chute ako občania USA. Mazda CX-7 však mala na to, aby tieto dva tábory spojila. Minimálne po dizajnovej stránke. Napriek tomu, že ide o SUV (alebo crossover), auto je pekné. Doslova. Oku lahodiace dynamické línie badať vpredu, vzadu aj zboku. Asi najviac ich evokuje skokovo sa zvyšujúca hrana zadných okien. V porovnaní s inými esúvéčkami je CX-7 naozaj kus solídneho auta.

 

Na druhej strane na Slovensku ich nie je až tak veľa, aby sa z nej stala tuctvoka. Ak vlastníte CX-7, je veľmi pravdepodobné, že na vašej ulici rovnaká nebude. A rovnako nie ani na tej druhej a ešte ďalšej.

 

Vo vnútri ponúka jazdenka celkom slušnú dávku luxusu, aj keď s tým priestorom je to už horšie. Mimoriadne sa mi páčili budíky v štýle Alfa Romeo, ktoré v mŕtvom stave viseli dole. Mazda ich podporila pekným modrým ambientným podsvietením, ktoré sa v noci zmení na oranžové. Takže keď je auto vypnuté, takmer nie je vidieť ani čísla tachometra a otáčkometra.

 

Interiér na tom veľmi dobre z hľadiska odolávania opotrebovaniu nie je. Najmä niektoré jeho časti. Čas sa napríklad nepekne podpísal na hlavici radiacej páky. Zle bol na tom aj veniec volantu, ktorý však v testovanom kuse dal niekto prečaluniť. Bohužiaľ, úplne otrasne. Pod fušerskou prácou však bolo vidieť ošúchaný pôvodný materiál. Podobné náznaky používania už na sebe mali aj sedadlá. Najmä vodičové. Na druhej strane však počas jazdy nebolo počuť žiadne pazvuky ani vŕzganie. Mazda zmontovala CX-7 dobre.

 

Každopádne po dizajnovej stránke ide o veľmi zaujímavý crossover, ktorý vystupuje z radu v porovnaní s inými autami. Najmä ak hovoríme o jazdenkách.

Mazda CX-7 má príťažlivé krivky, ktoré sa ľuďom páčia u nás aj za oceánom.

Jazda a jazdné vlastnosti

 

Po vzore dizajnu je aj podvozok naladený dynamickejšie. CX-7 nie je hompáľajúca sa lodička, ktorá drsne iba vyzerá. S autom sa nemusíte báť ostrejšie vbehnúť do zákruty. Stabilitu prejazdu zákrut zlepšuje aj pohon všetkých kolies. Neduhom uloženia motora vpredu a vyššiemu podvozku sa však nevyhla ani táto Mazda. Za limitom je auto samozrejme nedotáčavé. Niektorí novinári sa v iných testoch sťažujú, že CX-7 je až príliš tvrdá. Neverte im. Naladenie podvozku je akurátne. Jazdnými vlastnosťami ide v danej cenovej hladine a najmä kategórii SUV pravdepodobne o to najlepšie, čo môžete získať.

 

Posilňovač riadenia je veľmi presný a strmý. Riadenie dieselovej verzie je však údajne ľahšie. Výrobca totiž inak nastavil hydraulický posilňovač. Silnou stránkou vozidla je aj pohon všetkých štyroch kolies, ktorý ovláda elektronika. Výkon môže ísť buď na predné kolesá alebo je rozdelený 50:50 medzi predok a zadok.

 

Auto je však pomerne robustné a jeho vnútorný priestor nekorešponduje s vonkajším. Vo vnútri som sa cítil, akoby som sedel v menšom aute. Tento efekt pravdepodobne spôsobovalo aj pomerne veľmi sklonené čelné sklo. Bol to však klam, pretože auto je pomerne robustné a treba na to myslieť najmä pri parkovaní.

Jazdnými vlastnosťami Mazda vystupuje z radu. Napriek tomu, že stojí na vyššom podvozku, do terénu by som s ňou veľmi nejazdil. Jej hlavným teritóriom je cesta.

CX-7 má v porovnaní s bežnými SUV najlepšie jazdné vlastnosti.

Motory

 

V oblasti ponuky motorov to v tomto prípade pestré rozhodne nie je. Až do faceliftu bol v ponuke len jediný agregát, 2,3 litrový preplňovaný štvorvalec s označením DISI (Direct Injection Spark Ignition). Takmer totožná pohonná jednotka poháňa aj ostrú Mazdu 3 MPS.

 

Štvorvalec ponúka veľmi príjemných 190 kW (258 k) spolu s maximálnym krútiacim momentom 380 Nm. SUV s ním zrýchli na stovku za 8 sekúnd a dosiahne až 210 km/h. Motor má však jedno ale. Spotreba. Priemerná spotreba v kombinovanej prevádzke sa pohybuje okolo 12 litrov. Na diaľnici aj napriek šesťstupňovej manuálnej prevodovke neklesá pod 14 litrov. V meste to môže byť ešte horšie. Aby toho nebolo málo, výrobca odporúča tankovať 98 oktánový benzín. Problém je v tom, že nielenže na niektorých pumpách, ale doslova v niektorých okresoch tento benzín nezoženiete. Buď teda natankujete prémiový benzín (100 oktánové palivo), ktorý je výrazne drahší, alebo si vystačíte s Naturalom 95. Áno, motor nezhasne, keď natankujete aj menej oktánov, musíte však počítať s nižším výkonom. Na rôznych fórach sa uvádza, že v prípade dlhodobej jazdy na 95 oktánový benzín hrozí poškodenie motora...

 

Myslím, že väčšine ľudí je jasné, že napriek kvalitám spomenutého benzínového motora s ním Mazda nemala šancu. Vysoká spotreba ľudí jednoducho odrádza. Výrobca v polovici roka 2009 uviedol 2,2 litrový naftový motor MZR-CD. Prakticky identický agregát má aj Mazda 6. Pohonná jednotka dosahuje výkon 127 kW (173 k) spolu s krútiacim momentom 400 Nm. Dynamika motora je síce o niečo slabšia, no spotreba je takmer polovičná. CX-7 v naftovej konfigurácii oficiálne potrebuje na 100 km priemerne 7,5 litra. Zrýchlenie na stovku síce trvá 11,3 sekundy, no v našich zemepisných podmienkach v rozhodovaní mnohých ľudí prevážila pomerne veľká úspora paliva. Pozor, tento motor potrebuje každých 20 tisíc km v rámci emisných noriem pravidelné pridávanie aditíva AdBlue.

Škoda, že Mazda vybavila CX-7 tak nízky počtom motorov. S väčšou ponukou pohonných jednotiek mohla byť úspešnejšia.

2,3 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec je výkonný a spoľahlivý. Jeho problémom je vysoká spotreba.

Najčastejšie poruchy

 

V oblasti spoľahlivosti však vedie benzínový motor. Ide pomerne o spoľahlivý agregát, ktorý veľa neduhov netrápi. Jedinou jeho slabou stránkou môže byť lambda sonda. V prípade dlhodobého tankovania 95 oktánového benzínu hrozí pripečenie piestnych krúžkov.

 

Naftová pohonná jednotka je na tom o niečo horšie. Najväčším rizikom kúpy tohto motora môže byť problém s rozvodovou reťazou, ktorý Mazda riešila v rámci záruky. Ak však nedošlo k jeho odstráneniu, nového majiteľa môže tento nedostatok vyjsť pomerne draho. Inak môžu nastať len tie problémy, ktoré poznáme pri všetkých naftových motoroch. S pribúdajúcim počtom kilometrov môžu mať problémy vstrekovače alebo dvojhmotný zotrvačník.

 

Z podvozkových súčastí sú tradičným nedostatkom  hučiace ložiská zadných kolies. Zvyšok sa vyznačuje pomerne dobrou životnosťou a pri pravidelnom servise majiteľa nečakajú žiadne neplánované výdavky. V prípade častých „off-road výletov“ musí majiteľ počítať s vyšším opotrebovaním spojky. Predné svetlomety môžu trpieť na zatekanie a prenikanie vlhkosti. CX-7 však môže mať aj elektrické nedostatky. Z času na čas sa objaví problém s pripojením bluetooth, bezkľúčovým štartovaním alebo dokonca aj diaľkovým odomykaním.

Najčastejšie poruchy
Nefunkčná lamda sonda- benzínový motor
Pripečené piestne krúžky- benzínový motor pri dlhodobej jazde na 95 oktánový benzín
Problém s rozvodovou reťazou- naftový motor
Opotrebované ložiská najmä zadných kolies
Opotrebovaná spojka pri častej jazde mimo asfaltových ciest
Nefunkčný bluetooth, diaľkové odomykanie a bezkľúčové štartovanie
Zatekajúce svetlomety

 

Ponuka náhradných dielov Motointegrator.sk

Diel Premium Standard
Vstrekovač DENSO 616,80 €  
Zotrvačník 1381,20 €  
Spojka 312 €  
Predné ložisko 107,76 €  
Zadné ložisko 205,20 €  
Predný brzdový kotúč 90,60 € 61,40 €
Zadný brzdový kotúč 81,40 € 43,90 €
Predné brzdové platničky 67,20 € 35,40 €
Zadné brzdové platničky 51,70 € 22,20 €
Olejový filter (pre zážihový motor) 10,80 € 5,11 €
Vzduchový filter (pre zážihový motor) 12 €  
Palivový filter (pre zážihový motor) 8,60 €  
Peľový filter (s aktívnym uhlím) 24,10 € 8,39 €
Výmena oleja   od 70,73 €

 

Nízku paletu agregátov automobil kompenzuje pomerne vysokou spoľahlivosťou.

Hlavica radiacej páky zo seba zhadzuje nepotrebný materiál.

Kúpiť/nekúpiť?

 

Za istých okolností určite kúpiť. Aj keď ma nadšenci benzínových motorov budú chcieť hodiť do naftového pekla, benzínovému motoru by som sa vyhol. Áno, je spoľahlivý a výkonný. Na to však, že ide o štvorvalec, spotreba je mimoriadne vysoká. Komu však nevadia o dosť vyššie prevádzkové náklady, tento motor je presne preňho. Na trhu je dosť benzínových verzií, ktoré sú výrazne lacnejšie, ako naftové.

 

Dieselová pohonná jednotka síce prinesie menší šoférsky zážitok a hrozí aj vyššie riziko poruchy, napriek tomu sa pri určitom počte najazdených kilometrov oplatí. Na druhej strane, všetky tieto verzie majú rok výroby vyšší ako 2009, takže sú mladšie.

 

CX-7 už v základnej výbave s názvom Challenge disponovala 6 airbagmi, kožou, stabilizačným systémom, tempomatom alebo klimatizáciou. Vyššie stupne pridávali napríklad xenónové svetlá, bezkľúčové štartovanie alebo audiosystém Bose.

 

Najlacnejšie CX-7 sa aktuálne pohybujú nad hranicou 8000 eur. Naftové verzie však začínajú na sume 11 500 eur. Napriek tomu, že Mazda ukončila výrobu CX-7 v roku 2012, ešte stále môžete nájsť kusy cenou atakujúce hranicu 20 tisíc eur. 

TopSpeed verdikt pre jazdenú Mazdu CX-7: ODPORÚČAME s výhradami.