4 modely AMG naraz? Nie, jeden po druhom :)

U nás veru nie je bežné mať možnosť tri dni preskakovať v štyroch modeloch AMG hneď po sebe. Pojazdili sme diaľnice aj mestá, no trasa bola prioritne zameraná na pokrútené slovinské okresky, kde sme sa sústredili predovšetkým na ich športové schopnosti. No samozrejme, nemohli ujsť ani praktické poznatky.

AMG C43


Mnohých určite sklamalo, keď novú C63 predstavili ako štvorvalec s hybridom. O to menej môže mrzieť rozhodnúť sa pre C43 s tým istým turbom prepĺňaným štvorvalcom. Akurát s rozdielom, že C43 je oproti plug-in hybridnej C63 mildhybrid. Výkon 408 koní a zrýchlenie 4,6 sekundy na stovku síce sľubuje dobré povozenie, no chýba tu emócia. Ale to je čiastočne v poriadku. Modely AMG 43 sú proťajškom pre pološportové modely Audi a BMW. Nie plnokrvníky. A táto roľa športovo ladeným, nie top modelom funguje už pár rokov a na viacerých modeloch. Bude to platiť aj o najnovšej generácii?

Nie je tajomstv, že C43 je ,,baby AMG“, no tu konkrétne som ten odkaz AMG nejak necítil. Akokoľvek je C43 veľmi schopné a vie byť aj poriadne rýchle, zvuk štvorvalca v aute za 114 000 € nechcete (cena základného modelu od 87 400 €) a celé auto mi prišlo príliš málo športové nielen prejavom motora, ale aj správaním prevodovky či odozvou bŕzd.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Možno to vyznelo horšie ako malo. Nová generácia triedy C je jedno úžasné auto a podľa môjho názoru ide o najpohodlnejšie, najpríjemnejšie a najluxusnejšie auto v triede. BMW 3 má skutočne čo doháňať na úrovni komfortu a pohodlia za volantom. Lenže nesedím v modeli C300, ale v AMG C43. Ak ho mám brať ako športovejší derivát a porovnať ho s M340i xDrive, tu C stráca nielen motoricky počtom valcov, ale aj celkovým prejavom. Ak by toto bola C300 s AMG paketom, nemohol by som autu vytknúť nič.

AMG GT 63S E-Performance 4-door


Síce sa nejedná o novinku, no stále má čo ponúknuť. Ohromujúca dynamika v kombinácii prepĺňanej V8 spolu s elektromotorom s celkovým systémovým výkonom 843 koní a 1120 Nm. Nie, nie je to preklep. K tomu ešte doplním údaj 2,9 sekundy na stovku a maximálku 316 km/h vo veľkom, ťažkom, no luxusnom 4 dverovom kupé. Bláznivé však?

Že toto bude skvelá diaľničná stíhačka je asi jasné a priznám sa, že s pohotovostnou hmotnosťou 2305 kg som nemal veľké očakávania športového charakteru. No našťastie som sa mýlil. Toto obrovské GTčko dokáže v zákrutách jazdiť také tempá, až sa mi to nechce veriť. Jasné, nie je tam tá ľahkosť, precíznosť a presnosť, ale s touto váhou je až obdivuhodné, aké bomby sa s tým kolosom dajú ísť. A nielen že dajú, ono to baví aj auto, aj vás. A zrýchlenie? Absolútne absurdné. S vypnutou trakčnou kontrolou to bol z každej zákruty ohromný powerslide napriek váhe a pohonu 4MATIC. Prísun výkonu však nie je nijak surový, no spôsob, akým toto monštrum decimuje rovinky, je až zdrvujúce, opojné a nebezpečne návykové.

Na diaľnici je príjemne pohodlné asi ako trieda E, no v žiadnom prípade nečakajte akustický komfort triedy S, aj keď je pravdou, že nami testovaný kus nemal vo výbave akustický balík zahrňujúci dvojité zasklenie. Sedadlá, aj keď sme mali tie komfortnejšie, sú najmä v chrbtovej časti operadla dosť tvrdé, čo ma vzhľadom na jeho zameranie a v neposlednom rade na jeho cenu 255 000 € (základná cena modelu 217 000 €) celkom prekvapilo. Celkové spracovanie a použitie materiálov je absolútne prvotriedne a aj v režime Comfort cítite, že sedíte vo výnimočnom a celkovo veľmi dotiahnutom aute.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

AMG SL63


Úplne nový model a to doslovne. V roku 1954 vznikol modelový rad SL na čistom papieri a rovnako aj teraz. Naviac, SL po prvý krát vzniklo v Affalterbachu, teda oddelení AMG a spája 2 svety. Komfort a luxus SL ako ho poznáme s agilitou a ovládateľnosťou modelov AMG GT. No a čo z toho vzniklo?

Napriek neúprosnej diktatúre EÚ má jeho štvorlitrová prepĺňaná V8 neuveriteľne prenikavý a výrazný zvuk, aký dnes nájdete už málokde. Znie úžasne už v nízkych otáčkach a vďaka zamatovému chodu motora a komfortnému podvozku si užijete aj pokojnú jazdu. Strecha operuje až do rýchlosti 60 km/h a najnovšie technológie, aké Mercedes ponúka, vás budú hýčkať a baviť veľmi dlho. Program vitalizácie, masáže alebo napríklad skvelý audiosystém Burmester (ktorý hrá tak dobre, ako snáď žiadne iné športové auto s touto veľkosťou kabíny) vás bude baviť tak dlho, ako sa na skutočné GT patrí.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Potom stačí prepnúť do režimu Sport+ alebo Race a z SL sa stane neriadená strela. 585 koní a 800 Nm by tu boli zbytočne, ak by im dobre nesekundoval podvozok, riadenie, prevodovka a brzdy. SL však ani na chvíľku nezaváha a poskytuje toľko opory, že si s ňou dokážete dovoliť ďaleko viac, ako to, koľko priľnavosti ponúkajú sériovo obúvané Michelin Pilot Sport 4S. Dôvera, ktorú vám SL dáva, je neskutočná a vy sa rehocete od ucha k uchu, ako je toto možné robiť s 1920 kg ťažkým roadsterom. Pritom je celý čas tak príjemne jemnunká. Skvelé, toto sa naozaj podarilo.

AMG GT R


Dvojdverové AMG GT nám predstavili už v roku 2014. Verzia GT R prišla v roku 2016 a odvtedy sa dočkala faceliftu, no a všetko nasvedčuje tomu, že onedlho bude predstavená úplne nová generácia. A ja sa trošičku obávam toho, či si zanechá svoj výnimočný charakter.

Napriek tomu, že využíva ten istý motor ako SL63 s tým istým výkonom 585 koní, svojím charakterom je úplne inde. Ale úplne. V GT R cítim tú drzosť, testosterón, mužnosť, ba až hrubosť a bezprostrednosť. Nič tu nie je tak sofistikovane uhladené, ale všetko je tu tak pretekársky ultimatívne vulgárne. Síce menej kričí od výfuku ako SL, no za to sa oveľa značnejšie prejavuje spredu od motora. Povedal by som, že až tak starodávne mechanicky, ale v dobrom zmysle slova.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Škrupiny ma úplne pohltia a umiestnenie voliča prevodovky je síce na vykĺbenie lakťa so zápästím, no nevadí. Tempo sa zväčšuje a ja mám pocit, že sedím nad zadnými kolesami a predok je veeeľmi ďaleko predo mnou. Obávam sa nedotáčavosti, no úplne zbytočne, auto zatočí na povel aj v nekresťanských tempách.

Prevodovka pri športovej jazde funguje snáď najlepšie zo všetkých Mercedesov ever a napriek tomu, že od volantu by som chcel o štipku viac informácii o tom, čo sa deje pod prednými kolesami, tak musím uznať, že toto auto je absolútny superšport. Michelin Pilot Sport Cup 2 odvádzajú úžasnú prácu a ja sa musím už aj trochu snažiť, aby som túto červenú beštiu dostal na hranicu jej schopností. Neuveriteľne si užívam výjazdy z pomalých vracákov, lebo od zadokolky som zvyknutý na toľkoto trakcie iba z nových Porsche 911, lenže ha!, toto má motor vpredu a ono to funguje. Neuveriteľná adhézia v zákrutách, neuveriteľne presné prejazdy spolu s dôverou a k tomu emócia, z ktorej nadšenie a eufória strieka zo žíl tak, že mi stoja aj chlpy na chrbte.

Cenovka na úrovni 206 000 € nie je málo, ale za tak brilantne fungujúce auto mi to tak nejak ani nepríde veľa. Dámi a páni, takto má vyzerať športové auto. Ak sa Mercedes pred rokmi rozhodol robiť 911kam ťažký život, tak sa im to jazdne sakra podarilo. Imidž tam nie je a veru asi ani nikdy nebude, keďže 911-ka má 60 rokov... Ale možno aj preto, že už je skoro všade sa nájde dosť tých, ktorí nie sú ochotní robiť kompromisy v jazdných vlasnostiach a športovosti, ale nemusia mať rolexky práve preto, lebo ich majú všetci...

Dnešné autá vraj už nie sú čo bývali...

Denne sa stretávam s názormi, že tie dnešné autá už nie sú to, čo bývali. Že C63 mohla mať viac valcov, beriem rovnako ako fakt, že väčšina moderných osemvalcov už nočným prejazdom nezobudí celé menšie okresné mesto. Ale vážení, stále som presvedčený o tom, že tie najlepšie fungujúce autá, aké kedy vznikli, sú stále s nami tu a teraz. Športové oddelenie Mercedesu z Affalterbachu je toho jasným dôkazom, tak si to užime, kým sa to dá.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov