Test Subaru BRZ

Ak BMW promuje produkty ako Radosť z jazdy, BRZ je Extáza! Neviem ako lepšie opísať pocity pri jazde na drobnom kupé. Výdatne mi pomôže naše video, ktoré bezprostredne priblíži pocity z jazdy. Subaru BRZ premium poteší pilotské zmysly vždy. Bez ohľadu na rýchlosť a spôsob jazdy. Veľmi špeciálne je supernízkym posedom s bedrovým kĺbom vodiča len 40 cm nad zemou. V tejto výške majú mnohé SUV svetosť podvozka. Alebo iný údaj, ťažisko prázdneho BRZ len 46 cm nad zemou. To je menej než majú nepochybne skvelé športiaky Porsche Boxster/Cayman a dokonca Ferrari F458. Neuveriteľné! Ohromné! Poklonyhodné!

Neštandardne dlhý 16 min. videotest prináša záplavu zaujímavostí a faktov, ktoré by o BRZ mal vedieť každý fanúšik športiakov a jazdenia. Preto sprievodný text testu obmedzím na fakty, ktoré video pre komplexnosť doplnia. Základom je skvelo vymyslený koncept. Nie len "klasickým" pohonom motor vpredu pozdĺžne a pohon zadných kolies. Tu konkrétne totiž klasický nie je, naopak kombinácia boxer motora vpredu pozdĺžne a pohonu zadných kolies je po 126 rokoch výroby automobilu jedinečná. A ďalšia skvelá vec, ľahkosť. BRZ sa nesnaží byť ľahký športiak. On ľahký je. Pohotovostná hmotnosť 1230 kg pre manuálnu verziu je pri jeho rozmeroch ozaj skvelý údaj. Vďaka nej dáva relatívne slabý 147 kW (200 koňový) dvojliter slušnú výkonovú hmotnosť 8,36 kg/kW. Každé dynamicky zaujímavé auto musí byť pod 10 kg/kW.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 10 obrázkov

Dalo by sa predpokladať, že vďaka nízkej váhe bude mať BRZ skvelú dynamiku. Teda, že na stovku zrýchli pod 7 s, že bude mať zaujímavú pružnosť... Žiaľ, nemá. Na stovku to "trvá" 7,5 s. Pre porovnanie, Renault Clio RS s rovnako výkonným motorom a váhou väčšou o 50 kg zrýchli na stovku za 6,9 s. Navyše, je to predokolka, ktorá má s prenosom trakcie vždy väčší problém. Problém bude asi v sprevodovaní. Je krásne krátke, naskladané tesne pri sebe, no na dosiahnutie stovky treba radiť až III. rýchlosť Vo video potvrdzujeme, že na dvojke sa dá podľa rýchlomeru 101 km/h, no reálne je to o poznanie menej.

Subaru BRZ je vzkriesenie áut, o ktorých nás ostatné automobilky presviedčajú, že sa pre legislatívne nariadenia a požiadavky rozmaznaných klientov už nedajú robiť. Neskutočný celosvetový predajný úspech je facka rukavicou všetkým, ktorí to hlásajú...
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 5 obrázkov

Zato spotreba je až neuveriteľné skvelá! Jednak pre malú váhu, pre úzke kolesá (najväčšie v ponuke sú 215/40 R17) a teda menší valivý odpor a v neposlednom rade pre dobrú aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu karosérie je 0,27. Vďaka tomu dokáže 200 koňové BRZ pri troche snahy jazdiť úsporne v kombinovanej premávke len za 6,9 l/100 km! Aj keď si ho začnete, nedostanete sa veľmi vyše 8,5 - 9 l. Netvrdím, že motor nepotiahne aj 11 litrov na stovku, ale pri takej jazde vás už skôr musí strašiť strata VP, než údaj na archaickom palubnom počítači.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 5 obrázkov

Meranie na valcovej záťažovej brzde vo firme MM racing zvládlo Subaru BRZ so cťou. Výrobca udáva max. výkon 147 kW (200 k) a 205 Nm. My sme namerali 147,4 kW (200,5 k) pri 6 670 ot a až 219 Nm pri 6 100 ot. Maximálne dosiahnuté otáčky boli 7200. Mierne mrzutý je prepad krútiaceho momentu v oblasti stredných otáčok 3200 - 4400. Ide však len o 35 Nm. Stratový výkon v hnacom ústrojenstve je takmer 35 kW, teda 47 k, čo je relatívne vysoká hodnota na auto s pohonom jednej nápravy. Za slušný výsledok sa považujú straty do 25 kW. Toto je tiež jeden z dôvodov, prečo BRZ nedriape až tak ako by sa očakávalo.

Graf Subaru BRZ
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 5 obrázkov

Napriek krásne nízkej váhe nie je ani v najmenšom na mieste pochybovať o odolnosti karosérie voči nárazom a o miere pasívnej bezpečnosti trojice BRZ, GT86 a FR-S. Žiande z týchto áut síce nebolo doposiaľ testované v EuroNCAP testoch, no v USA sa už dávno podrobili nárazovým skúškam klasických bariérových testov. V každom z nich dopadlo toto kupé výborne, čo dokumentujú priložené videá. Keďže tieto autá sú ako stvorené na bláznenie, je skvelé vedieť, že s 5 airbagmi (aj kolenný pre vodiča) ponúka veľmi slušnú mieru ochrany.

Ak uvažujete nad károu v tejto cenovej hladine (okolo 30 tisíc €), Subaru BRZ/Toyota GT86 by podľa mňa mali byť v prvej trojke! Tak skvelé je. Hravosťou, presnosťou, precíznosťou, čitateľňosťou v kombinácii s ľahkosťou aktuálne nemá konkurenta! Poznám rýchlejšie, dravejšie a imidžovejšie mašiny. No stoja výrazne viac. Nebyť veľkého cenového rozdielu (okolo 5000 €) v prospech Hyundai Genesis Coupé, určite a jednoznačne odporučím Japoncov. Voľbu medzi Toyotou a Subaru by som nechal úplne na osobné sympatie. Ako som spomínal, je to úplne to isté auto s drobnými kozmetickými odlišnosťami a jednou zásadnejšou odlišnosťou. BRZ má oproti GT86 tuhšie nastavené pruženie. Mne osobne tuhosť pruženia BRZ vôbec nevadila (denne jazdím na supertvrdom pružení D2 Racing), no kolega Peter by si vedel predstaviť trošku mäkššie nastavenie. Že je GT86 mäkšia asi ani netuší, no aspoň bude mať ďalší dôvod pochváliť jeho obľúbenú značku... :)

Subaru BRZ premium

PLUSY:

+ rajské auto pre každého pilota,
+ koncept ľahkej hravej zadokolky,
+ dizajn,
+ jednoduchosť,
+ ľahkosť (váha, aj ovládanie),
+ precíznosť/ostrosť reakcií,
+ veľký kufor (horšie prístupný),
+ supernízky posed,
+ otáčkomer vstrede,
+ presné a krátke radenie,
+ riadenie, napriek el. posilňovaču!
+ samosvor Torsen.




MÍNUSY:

- dynamika (vzhľadom na váhu a výkon),
- cena nad 32 000 € (čakalo sa o 5 000 € menej),
- malý výkon motora,
- archaický palubný počítač,
- zvláštny zvuk motora/sania.


Cenník Subaru BRZ

Komentár redakcie: Peter ŠTURDÍK

BRZ/GT86 je auto, o ktorom sa nám snívalo už veľmi dlhú dobu. Som rád , že výsledok je presne takýto - úžasné auto!

Subaru BRZ

rok výroby 2012

Motor:

atmosférický zážihový 4-valcový boxer, uložený vpredu pozdĺž s vysokotlakovým priamym vstrekovaním paliva, variabilné časovanie výfukových a sacích ventilov, objem 1 998 cm3, 4-ventily na valec, vŕtanie x zdvih - 86,0 × 86,0 mm, kompresný pomer 12.5 : 1, max. výkon 147 kW (200 k) / 7 000 ot, max. krútiaci moment 205 Nm / 6 400 - 6 600 ot, litrový výkon 74 kW (100 k) / l, emisná trieda EuroV.

Pohon:

6-stupňová manuálna prevodovka, pohon zadných kolies, samosvorný diferenciál.

Podvozok:

nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu dvojité lichobežníkové zavesenie, priečne skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy s vnútorným chladením, elektronické systémy podvozka: ABS, EBD, ESP, TSC, BAS

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 17" + pneu 215/45 R17

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4240 x 1775 x 1285 mm, objem kufra - 243 l, rázvor 2570 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 239 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 7,8 l/100 km (výrobca), počas testu cca. 7 l/100 km, objem nárdže 50 l, výkonová hmotnosť 8,43 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 226 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,6 s

Cena:

Základná verzia BRZ - od 30 990 €