13.01.2016

Dieselgate: zvolávacia akcia nebude na Slovensku povinná

Slovensko, Česko, Poľsko a Maďarsko nebude nútiť majiteľov áut s motormi EA189 absolvovať zvolávaciu akciu pre zníženie emisií. Dohodli sa na tom zástupcovia krajín V4. „Všetci sme sa dohodli na tom, že užívateľov áut s dotknutými motormi nebudeme trestať za chybu, ktorú nezavinili. Povinná návšteva servisov je preto nepravdepodobná. Pokiaľ sa však rozhodnú vyraziť do servisu, úprava bude bezplatná,“ vyhlásil Ťok, minister dopravy ČR.

 

Rovnaký postup však neplatí v celej EÚ. Napríklad v Nemecku, kde jazdí postihnutých áut najviac, je zvolávacia akcia povinná!

Zvolávacia akcia nebude povinná ani vo Veľkej Británii, zo zákona ani nemôže. „Britská autorita VCA, ktorá homologuje škodovky pre európsky trh, rovnako ako britské ministerstvo dopravy hovorí, že nevidí zákonné prostriedky, ako prinútiť všetkých majiteľov dotknutých áut k návšteve servisu. Na druhej strane hľadajú spôsob, ako presvedčiť čo najviac majiteľov automobilov, aby si prišli aktualizovať softvér,“ hovorí Ťok. 


Rovnaký postup však neplatí v celej EÚ. Napríklad v Nemecku, kde jazdí postihnutých áut najviac, je zvolávacia akcia povinná! Na Slovensku sa týka problém cca 46 000 automobilov s motormi radu EA 189 od Volkswagenu. Ide o motory s objemom 1,2 litra, 1,6 litra a 2,0 litra, ktoré majú pod kapotou vozidlá značiek Volkswagen, Škoda, Seat a Audi. Pre motory 1,2 TDI a 2,0 TDI postačuje prehratie softwaru. Motor 1,6 TDI vyžaduje aj drobný zásah do nasávania motora.


Značky patriace do koncernu VW Group by mali začať majiteľov dotknutých vozidiel zvolávať v marci. Podľa najnovšie dohodnutého postupu sa však nebudú musieť pristaviť. Je to trochu zvláštna situácia. Na jednej strane vidíme veľkú snahu Európskej únie o ochranu životného prostredia a na druhej strane tu máme zvolávaciu akciu na zníženie emisií, ktorej sa motoristi nebudú musieť zúčastniť... Po cestách tak budú legálne jazdiť autá, ktoré niekoľkonásobne prekračujú povolené normy NO2. Niektorí odborníci zároveň varujú, že zmeny softvéru môžu nepriaznivo ovplyvniť spotrebu a výkon.


Koncern VW medzitým predstavil riešenie aj pre americký trh. Kalifornia však navrhované riešenia odmietla s tým, že sú nedostatočné. V USA bude musieť VW údajne pristúpiť k výmene katalyzátora a v niektorých prípadoch aj k nainštalovaniu systému na vstrekovanie močoviny.


Čo si myslíte o situácii vy? Mala by byť zvolávacia akcia povinná?


Zdroj: tlačová správa MDCR

 



DISKUSIA K ČLÁNKU - VYJADRITE AJ VY SVOJ NÁZOR

Prihláste sa, ak máte konto na TopSpeed.sk.

13.01.16 11:18 | Liooo
Cize na V4 kasleme, lebo tam sa s nami aj tak nebude nikto sudit a aspon usetrime naklady...
Citat: „Všetci sme sa dohodli na tom, že užívateľov áut s dotknutými motormi nebudeme trestať za chybu, ktorú nezavinili." je len alibizmus. Nezavinili to ani zakaznici v US a k nim sa spravaju uplne inac. V zivote by som si nekupil VW

odpovedať

13.01.16 11:28 | johan
to ale rozhodli ministri dopravy, nie VW. A naviac pokial chces tak ti tu upravu zadarmo spravia.. nasjkor citaj potom pis

odpovedať

13.01.16 11:22 | Mouton

240

87

Ešte by som sa netešil. Je možné, že V4 dostane po prstoch. Inak odporúčam prečítať si http://www.autonews.com/article/20160112/COPY01/301129940/vw-ceo-mueller-blunders-by-...

odpovedať

0 | 0

13.01.16 16:14 | toreador
Das auto :) :) :)

odpovedať

13.01.16 16:40 | vwkokot.ce
no konecne uz sa bude robit aj down tuning :D:D:D:D:D

odpovedať

13.01.16 16:42 | vwkokot.ce
By som si aj zalozil firmu znizenie emisii pre EK.

odpovedať

13.01.16 18:19 | Tango030

45

75

Takže za vykuchanie DpF hrozí ukameňovanie,ale takýto podvod s emisiami je úplne v poho?
Jazdím na: Ford

odpovedať

4 | 0

15.01.16 07:08 | Lukas37
Rád by som vedel, ci mozem za neupravené auto prihlásené na Slovensku, dostat pokutu v nemecku.
Jazdím na: Škoda Felícia

odpovedať

1 | 0

15.01.16 08:48 | johan
nemozes.. na auto prihlasene na slovensku sa vztahuju slovenske nariadenia a povolenia. (obrazny priklad: brit nedostane pokutu ani zakaz vedenia vozidla za to, ze ma volant na opacnej strane)

odpovedať

15.01.16 19:24 | wewek

29

77

ale neplatí to zas tak úplne. Niektoré zákony a pravidlá sa vzťahujú aj na zahraničné autá.
Napr: s autom registrovaným vo Švédsku nemôžem prísť na SR na pneu s hrotmi a ani používať prídavné svetlá a pod.
Jazdím na: Saab 9,5, Toyota 0,8, Mazda 3

odpovedať

0 | 0

16.01.16 17:45 | L.Nyiri
Akcia bude bezplatná - kto si chce nechať zvýšiť maximálne plniace tlaky o 18,75%, zmeniť pomer sania čerstvého vzduchu k spalinám asi o 40%, nechať si v zvýšenej miere zaniesť EGR ventil a turbo, zvýšiť spotrebu do 20% (podľa štýlu jazdy) a to bez akýchkoľvek záruk na životnosť motora ... Hurá, hor sa do servisov, plaťme všetci za chyby niekoho iného. Zástupca MD SR sa vyjadril jasne - úprava zatiaľ nebude povinná, ale ....

odpovedať

21.01.16 17:10 | J.
21.1.2016 "Na emisný škandál dopláca aj Škoda. Zvolá u nás desaťtisíce áut...Celkovo 32-tisíc áut pod značkou Škoda bude v marci na Slovensku zvolaných do servisov kvôli emisnému škandálu koncernu VW... „Ide o 26-tisíc priamo importérom dovezených áut plus šesť tisíc individuálne kúpených,“ upresňuje číslo Karel Sklenář, konateľ Škoda Auto Slovensko. Podľa neho zákazníci o začatí sťahovacej akcie budú včas informovaní a účasť bude dobrovoľná"...rofl vivat EU komunist party!

odpovedať