Toyota nedávno vyhlásila, že v autonómnych vozidlách budúcnosť nevidí a radšej sa na teraz sústredí na čo najlepšie využitie spojenia človek- technológie. Napriek tomu sa však vozidlám bez vodičov asi jedného dňa nevyhneme. Ten deň však môže byť oveľa ďalej, ako nám Google prezentuje. Aspoň v našich podmienkach určite. Šéf projektu, Chris Urmson, zverejnil situácie, s ktorými si zatiaľ Google Car nedokáže poradiť.

Diery, policajti alebo nečakané semafory. S týmto všetkým sa samojazdiace autá zatiaľ nedokážu vysporiadať.

Explicitný výpočet je pomerne dlhý a zahŕňa aj úplne bežné oblasti. Autonómne vozidlá majú napríklad problémy s dažďom a snehom. Ich senzory cez padajúce kvapky a vločky jednoducho nevidia.

 

Vozidlá navyše k svojej prevádzke bezpodmienečne potrebujú detailne zmapovanú trasu. To znamená, že auto musí mať kompletné informácie o ceste od vašej garáže až po parkovisko, kde plánujete zastaviť. Každá zmena, si vyžiada novú mapu.

 

Autonómne autá totiž nerozoznávajú ani semafory, pokiaľ ich nemajú zapísané v mape. Ak teda na ceste pribudne nečakane, auto ho odignoruje. Zastaví jedine v prípade, že pred ním bude stáť iné auto. Senzorom aktuálne robí ešte problémy aj rozpoznávanie farieb na semaforoch, keď spoza neho svieti jasné a prudké slnko.

Autá bez vodičov potrebujú dnes na bezpečnú prevádzku dokonale zmapované územie, slnečné počasie, cestu bez dier a niekoho, kto ich nakoniec zaparkuje.

Senzory majú problém s dažďom a snehom.

Senzory a snímače taktiež neakceptujú cestné kontroly, pri ktorých vás zastavuje policajt. Auto nevie či na ceste je muž zákona, iný človek alebo vrece zemiakov. Prekážku sa jednoducho pokúsi obísť.

 

Na cestách však číhajú aj iné záludnosti. Auto bez vodiča zatiaľ neobíde ani jeden výmoľ alebo chýbajúci kanálový poklop. Dokázalo by tak urobiť jedine v prípade, že prekážku by cestári označili napríklad kužeľom.

Ešte jedno prekvapenie na záver. Tieto autá sú nepoužiteľné v podzemných alebo nadzemných garážach a taktiež aj v parkovacích domoch. Oni ale navyše nedokážu zaparkovať vôbec. Tento nedostatok je pomerne nečakaný, najmä ak uvážime, že dnes už dokáže zaparkovať skoro hocijaký hatchback s lepšou výbavou. Evidentne je však rozdiel v tom, keď autu ukážete „zaparkuj sem“ a keď ho necháte, aby samo vyhľadalo správne miesto.

 

Napriek všetkému chce Google takéto auto uviesť do predaja do piatich rokov. Chris Urmson nedávno uviedol, že má 10 ročného syna. Keďže tínedžeri nemajú povesť práve vynikajúcich vodičov, Urmson chce mať takéto auto k dispozícii dovtedy, kým bude môcť jeho syn začať šoférovať. Podľa mňa by bolo oveľa jednoduchšie naučiť ho, ako správne viesť automobil.  

 

Nech máte už názor na tieto autá akýkoľvek, v budúcnosti s nimi jednoducho budete musieť počítať. Dovtedy im však ešte doprajme roky vývoja.

 

Zdroj: technologyreview.com

Prečítajte si aj: Frustrovaný z malého miesta na parkovanie? Urob si viac!