Nové vlastníctvo akcií Chryslera sa konečne vyjasňuje. Všetky prechádzajú do rúk Fiatu. Transakcii predchádzalo dlhé vyjednávanie s americkým penzijným fondom Voluntary Employee Beneficiary Association (VEBA). Nakoniec dôjde k predaju 41,46% podielu za sumu 3,6 miliardy amerických dolárov (2,64 miliardy eur). Fiat prvotne ponúkal len 1,2 miliardy dolárov (880 miliónov eur). Fond sa vyhrážal, že radšej akcie ponúkne na sekundárnom trhu. Obaja aktéri však našli spoločné riešenie, ktoré je pozitívne pre obe strany.

Fiat postupne získaval kontrolu nad Chryslerom od roku 2009.

Fiat takto získava plnú kontrolu nad spoločnosťou Chrysler. Pod palcom bude mať značky Chrysler, Dodge a Jeep. Taliansky koncern kúpil prvé akcie ešte 10.júna 2009, teda krátko potom čo Chrysler vyhlásil bankrot.

 

Prebratie zvyšnej časti akcií by malo byť hotové do 20. januára. Chrysler zaplatí prvú časť finálnej transakcie vo výške 1,9 miliardy dolárov (1,39 miliary eur) v hotovosti. Zvyšné finančné prostriedky vo výške 1,75 miliardy dolárov (1,28 miliardy eur) pritečú od Fiatu. Okrem toho sa americká automobilka zaviazala, že odborovému zväzu zaplatí 700 miliónov dolárov (513 miliónov eur) v troch splátkach. Všetky akcie Chryslera však Fiat bude vlastniť už po zaplatení svojej čiastky.

 

Fiat nakoniec zo svojho zaplatí 1,75 miliardy dolárov (1,28 miliardy eur). Pôvodne ponúkal 1,2 miliardy dolárov (880 miliónov eur), no VEBA to odmietla. Talianska automobilka sa dokonca kvôli určeniu hodnoty akcií obrátila na súd. Ten však stanovil prvé pojdenávanie na september 2014.

Chrysler je v súčasnosti ziskový.

Fiatu prinesie kúpa akcií možnosť zrýchleného čerpania technológií alebo plné využívanie dílerskej siete. Americká automobilka sa v súčasnosti pohybuje v zisku. Na druhej strane Fiat je v Európe v červených číslach. Marchione uviedol, že vďaka novej vlastníckej štruktúre s jednotným velením vytvorí stabilného a otvoreného výrobcu automobilov s globálnou pôsobnosťou.

 

Nové vlastníctvo zníži závislosť Fiatu na európskych trhoch, kde sa mu aj tak príliš nedarí. Dohoda bude mať dopad aj na jednotlivé značky Fiatu. Ktovie, akým smerom sa bude uberať Alfa Romeo, Lancia alebo samotný Fiat. Plánov sme čítali a počuli už dosť.

 

Zdroj: hnonline.sk

Prečítajte si aj:  Fiat a luxusný segment? V Taliansku dostali chuť na samovraždu?