Francúzsky premiér Manuel Valls predstavil nový systém identifikácie vozidiel. Ten sa dostane do používania od budúceho roka a bude slúžiť na sledovanie „najšpinavších“ vozidiel v krajine. Systém bude hodnotiť jednotlivé vozidlá podľa čistoty výfukových plynov. Miestne úrady môžu potom na základe týchto dát obmedziť vstup do niektorých oblastí pre najviac znečisťujúce vozidlá. Asi vám netreba hovoriť, že k najviac znečisťujúcim patria práve naftové vozidlá.

Vo Francúzsku jazdí až 80% áut na naftu. To len potvrdzuje fakt, že Francúzi trpia naozaj silnou „naftofíliou“.

Podľa Vallsa je francúzska náklonnosť k vznetovým autám zlým zlozvykom. „Postupne budeme proti nemu inteligentne a pragmaticky bojovať“, povedal Valls. Je to vôbec možné? To je francúzsky premiér petrolhead? :-) To asi ťažko...  Za všetkým hľadajme ekológiu. Vo Francúzsku totiž jazdí až 80% vozidiel na naftu! Čítate správne, osemdesiat! Potvrdzuje to aj náš nedávny test vrcholového Citroenu DS5, ktorý si v benzínovej verzii ani nekúpite. V ponuke sú iba vznetové agregáty. Francúzi trpia naozaj silnou „naftofíliou“. :-)

Naftové motory to majú osobných autách zrátané. Neprajú im prísne emisné normy.

Boj s naftou

Keďže naftové vozidlá sú pre ekológiu veľkou záťažou, Francúzi chcú proti nim bojovať. Pre veľkú náklonnosť domácich k nafte to však vláda nebude mať ľahké. Preto prichádza s ďalšími opatreniami ako znížiť počet dieslov na ceste. Okrem zavedenia zón, kde majú dieselové autá zakázaný vjazd, plánujú aj ďalšie ekonomické opatrenia. V pláne je rušenie daňového zvýhodnenia pre vznetové vozidlá. Vláda tiež plánuje zvýšiť spotrebnú daň pre naftu o dve percentá. Zvýšenie dane príde už v roku 2015 a do štátneho rozpočtu má priniesť dodatočných 807 miliónov eur ročne. 


Ale to nie je všetko. Francúzi zachádzajú ešte ďalej a snahu o zníženie počtu vznetových áut na cestách myslia naozaj vážne. V prípade, že sa rozhodnete vymeniť naftové vozidlo za elektromobil, štát vám bude dotovať nákup elektrického auta sumou 10 000 eur.

So sprísňujúcimi emisnými normami to budú mať nafťáky stále ťažšie a ťažšie.

Opatrenia francúzskej vlády naznačujú, že éra naftových osobných vozidiel v Európe mieri ku koncu. Odborníci varovali pred postupný úpadkom dieselu už v minulosti. Jedným z dôvodov sú aj prísnejšie emisné normy, kvôli ktorým sa naftové motory predražia. V budúcnosti bude omnoho jednoduchšie a lacnejšie dostať cez emisné normy zážihové agregáty, než tie vznetové.

Čo si myslíte o situácii vy? Vydali sa Francúzi správnym smerom a „naftofília“ mieri ku koncu? Alebo silnú preferenciu dieselov nezmiernia ani ekonomické opatrenia?

Zdroj: autocar.co.uk, reuters.com