Vždy spozorniem, keď bežná, neprémiová značka prinesie širokej verejnosti exkluzívne auto. Lepšie príklady ako Citroen DS5 (a nedávno testovaný Hyundai Genesis sedan) v súčasnej ponuke na našom aj Európskom trhu by ste hľadali márne. Takmer vždy, keď čítam marketingové texty výrobcov/predajcov oslnivo ospevujúce autá bez ohľadu na technologickú úroveň, výbavu a porovnateľnosť s konkurenciou, obracia sa mi žalúdok.

 

Známi pritom potvrdia, že nie som žiadna fajnovka a znesiem naozaj dosť. Rovnako nevoľno mi dokážu robiť prezentačné texty prémiových značiek od Alfy Romeo, Audi, BMW cez bežné značky ako Nissan, Opel až po lacáky od Lady, Maruti, či Zaporožca... :) Nezriedka si hovorím, ľudia ktorí to píšu pri sebe naozaj boha nemajú.

Podľa seba predpokladám, že väčšinu rozumných ľudí prepálené výstupy copywriterov doslova odpudia. Pre znechutenie si vytvoria blok, cez ktorý potom neprejdú ani tie pravdivé info. Ak sa nájdu výnimky, rád na ne upozorním. Jednou z nich je DS5. Slovák ani Čech pre podpriemerný podvozok nemôže súhlasiť so všetkým, čo reklamné texty o DS5 hlásajú. No väčšina z textov je trefná, zbytočne nepreháňa, nemá v sebe afekt ani potrebu preháňať až do nebies. A väčšina/všetky krajiny na západ od nás však majú cesty v podstatne lepšom stave. Pre nich sú promo texty o DS5 presnejšie no tiež nie úplne pravdivé. Aké vlastne sú? Mohol by som vás prosto odkázať na www.citroen.sk. To by však minulo cieľ, lebo ako píšem, nie všetky tvrdenia tam uvedené sú presné, či dôveryhodné. Väčšina áno, pozrite ktoré nie a prečo.

Tu je prvá stať promotextov. S touto prakticky bez výhrad súhlasím:

DS 5 sa jasne odlišuje svojím interiérom, ktorý je inšpirovaný leteckým priemyslom a dokonale ladí s vonkajším štýlom vozidla. Najtypickejším prvkom je strecha typu kokpit. Nové poňatie presklenej strechy je charakteristické troma individuálne zatieniteľnými segmentami (0,58 m2 presklenej plochy), čo vytvára osobitú atmosféru cez deň i v noci. Miesto vodiča bolo navrhnuté v duchu skutočného leteckého kokpitu a pripomína kupé triedy Gran Turismo: palubná doska orientovaná na vodiča, takmer kolmo umiestnený volant s veľkou stredovou plochou, informácie orientované na vodiča, široká stredová konzola a malá radiaca páka... DS5 môže byť vybavený systémom Citroën WiFi On Board, aby cestujúci mohli naplno využívať internet počas cesty.

 

Pokračovať môžeme touto, celkom pravidvou časťou:

DS5 je odvážny výtvor situovaný na hranici Shooting Brake a Gran Turismo, ktorý prekvapuje a zvádza. Za volantom DS5 pocítite každý deň radosť z jazdy v tomto výnimočnom vozidle. Silné stránky: Kompaktná a štedrá architektúra, Personalizácia šitá na mieru, Očarujúci svetelný podpis, Technológie pre uvoľnenú a pohodlnú jazdu, Interiér inšpirovaný leteckým priemyslom, Elegancia do posledného detailu, Kvalitné materiály a exkluzívne prevedenie. DS 5 má originálny dizajn a prekvapujúci štýl. Jeho aerodynamická architektúra s tiahlymi a plynulými líniami je na prvý pohľad prísľubom výborných dynamických vlastností. Model DS 5 využíva to najlepšie z know-how Značky v oblasti kvality a rafinovanosti. S neustálym dôrazom na detail, sa môže pýšiť kvalitnými materiálmi ako: koža Nappa, koža Semi-aniline a hliníkové prvky, z ktorých niektoré sú leštené. Skutočne charakteristickým prvkom pre líniu DS je aj výnimočná kvalita spracovania koženého čalúnenia v štýle náramkových hodiniek. Zabudované osvetlenie zohráva na palube modelu DS 5 významnú úlohu. Po usadení sa do vozidla a stlačení tlačidla START kabína ožije: priehľadná zobrazovacia jednotka Head Up displeja sa vysunie, rozsvietia sa tri digitálne budíky a ručička na združenom prístroji... Špecifický dôraz bol kladený aj na spracovanie hluku na palube: zvuky sú tlmené, odhlučnenie je realizované priamo pri zdroji hluku pomocou absorbčných materiálov.
 

Keď pozriete videotest, alebo rovno preskočíte na dolu uvedené PLUSY/MÍNUSY zistíte, že s predošlými tvrdeniami súhlasím snáď aj na 90%. A to je zriedkavé až výnimočné!

Snáď jediná stať promotextov s ktorou nesúhlasím je nasledovná:

Jedinečné zážitky z jazdy! DS 5 poskytuje dynamické jazdné vlastnosti bez negatívnych dopadov na komfort! Vozidlo je vybavené pružením, ktoré perfektne kopíruje vozovku, a zároveň je ľahké na ovládanie. Cestujúcim poskytuje pocit bezpečnosti za každých okolností. Presné a priame riadenie prispieva k dynamike vozidla. Vodičovi dáva progresívnu a presnú spätnú väzbu bez nadbytočnej citlivosti.

DS5 eHDI Sport síca má dynamiku, no nie takú, aké by parametre motora sľubovali. To kvôli zastaranej prevodovke. Podvozok až bifľošsky kopíruje povrch, no kompletne to prenesie vibrovaním na sedadlá a hlukom do kabíny. Riadenie síce je presné, no precitlivené a bez extra spätnej väzby.

 

 

Meranie na záťažovej valcovej brzde v MM racingu potvrdilo slušné údaje parametrov 2,0 litrového eHDI motora od výrobcu. Citroen uvádza max. výkon 133 kW (181 k) pri 3750 ot a slušný vrchol krútiaceho momentu 400 Nm pri 2000 ot. Meranie prebehlo s hodnotami o čosi vyššími, konkrétne 136 kW (185 k) pri 3750 ot a 411 Nm pri 2230 ot. Za pozornosť však stojí hlavne fakt, že vyše 400 Nm je k dispozícii v rozsahu od 1800 do 2800 ot! Maximálne otáčky motora boli 4 450. Škoda, že skvelé parametre motora citeľne filtruje zastaraná 6-stupňová automatická prevodovka. Spolu s pružením ju považujem za najslabšie stránky tohto inak naozaj skvelého a vydareného auta.

Citroen DS5 má od predstavenia už prakticky 4 roky. Nie, žeby bol starý, no chcem veriť, že dnes by ho už francúzi urobili vo viacerých ohľadoch inak, lepšie. Autu by zásadne pomohla možnosť legendárneho hydropneumatického pruženia. Potešili by ma aj benzínové verzie a snáď aj manuálna prevodovka (aj keď tú by pre tento druh auta volili asi len fanúšikovia Sebastiena Loeba :). DS5 odomňa v bodovom hodnotení dostáva až 8 bodov. Priznávam, trochu jej v tomto smere nadržiavam, lebo množstvo negatív by zodpovedalo prinajlepšom 7b. Neviem ako vás, mna si DS5 získal originalitou, odvahou aj krásou. Nie je síce lacný, no ceny nie sú ani prehnané. Ak chcete niečo iné ako bude mať 99% účastníkov premávky so slušnou podporou predajcov a servisov nie len v SR, ale v EÚ, toto je veľmi vhodná voľba. Ak ho chcete vyšperkovaný, berte všetko, len nie 19" disky. Vyzerajú perfektne, no aspoň tu skúste vyššou bočnicou zmierniť nedostatky pruženia. Buďte si istí, že nebudem jediný, kto sa za vami bude otáčať. A to je po 4 rokoch od predstavenia fakt čo povedať!

Citroen DS5 eHDI Sport
rok výroby 2014

 

PLUSY:

+ dizajn, dizajn, dizajn
+ mnoho zaujímavých prvkov, detailov, nápadov - nechajme hovoriť obrázky...
+ štýl, športovosť, elegancia,
+ hatchback, kombi, shooting brake,
+ robustnosť interiéru,
+ kvalitné materiály,
+ veľmi dobrá ergonómia,
+ priestor vzadu aj na hlavu,
+ výkonný motor,
+ auto diaľkové svetlá + natáčanie,
+ trojitá samostatne ovládaná strecha.

 

     

MÍNUSY:

- pruženie zle filtruje nerovnosti,
- jazdné vlastnosti pre pohodlie ani zážiok veľmi nie sú,
- nelogické riešenia (vetráky, gombík otvárania kufra v nárazníku, ovládanie pc),
- AFIL (opustenie pruhu) vibruje sedačkou,
- cúvacia kamera v noci je tragická,
- upozornenie parkovacej brzdy je otrasné,
- zastaraný automat, trochu trhá pri radení,
- len naftové verzie v ponuke,
- len automatické prevodovky,
- strecha sa nedá otvoriť.

 

 


 

 

 

Kompletný cenník Citroen DS5

Citroen DS5 BlueHDi Sport rok výroby 2014
Motor:

vznetový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 968 cm3, 4-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 85.0 × 88.0 mm, kompresný pomer 18.0 : 1, max. výkon 131 kW (181 k) / 35750 ot, max. krútiaci moment 400 Nm / 2000 ot, litrový výkon 65,5 kW (90,5 k) / l. Emisná norma - Euro V.

Pohon: samočinná 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies,
Podvozok: odpruženie McPherson na prednej náprave, flexibilná torzná priečka na zadnej náprave, kotúčové brzdy predné 340 mm, zadné 268 mm, elektronické systémy podvozka: ABS, ESC, AFU, REF
Kolesá: 19" ľahkozliatinové disky, pneu 235/40 R19
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4530 x 1871 x 1504 mm, rázvor - 2727 mm, objem kufra - 465 - 1 288 l, pohotovostná hmotnosť - 1 720 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 4,5 l/100 km, spotreba počas testu - 6,2  l/100 km, palivová nádrž - 60l, výkonová hmotnosť 11,56 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 220 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 9,2 s

Cena:

Základný model e-HDI 115 Style - od 25 090 €,
Testovaná verzia BlueHDI 180 Sport - od 35 590 €