Večný „spor“ nadšencov motorizmu, ale aj laickej verejnosti – jazdiť so zaradeným prevodovým stupňom, alebo plachtiť na neutrál? Okrem „dízel vs benzín“ ďalšia z tém krčmových odborných debát, kedy existuje len biela, alebo čierna farba. Tak, ako všetko ostatné, aj brzdenie motorom a vyraďovanie na neutrál je relatívne. Kedy je vhodné konkrétne riešenie?

Neutrál, potom rýchlosť... a teraz?

Najprv nás učili, že jazdou na neutrál ušetríme viac. A mali pravdu. Staré motory s karburátorom brali palivo aj vtedy, ak dal vodič nohu z plynu dole a nechal zaradený kvalt. Brzdenie motorom zapríčinilo, že napriek spaľovaniu určitého množstva paliva „škodovečka“ prešla kratšiu dráhu. Čím vyššie otáčky pri zaradenom kvalte, tým viac paliva karburátor nasal podtlakom. Vyradenie na neutrál bolo logickým krokom, motor síce spálil palivo tak či tak, ale menšie množstvo (pri voľnobežných otáčkach) a prešli ste väčšiu vzdialenosť.

Prišlo moderné vstrekovanie a časy sa zmenili. To, čo platilo, obrátili na ruby. Ťažko ste vysvetlili chlapom zvyknutým na karburátor a neutrál, že pri jazde dolu kopcom treba nechať zaradený kvalt, dokonca sa nebáť podradiť do vyšších otáčok. Motor so vstrekovaním pri zaradenom prevodovom stupni bez zošliapnutého plynu palivo nepotrebuje (platí po určité otáčky). Brzdenie motorom má výrazný vplyv na spotrebu paliva, vieme však stopercentne kedy?

Karburátor pije palivo aj v prípade zaradeného kvaltu a žiadneho plynu

Pri jazde výrazným klesaním so zákrutami zaraďte optimálny prevodový stupeň tak, aby ste príliš nenaberali rýchlosť, ale ani zbytočne silno nebrzdili motorom. Ak treba, nebojte sa podradiť aj do „trojky“ a šetríte palivo. Nielen to, aj brzdy si pred každým zatočením oddýchnu, časť práce za nich odvedie brzdenie motorom. Ak by ste nechali najvyšší prevodový stupeň a dole horským priechodom neustále stáli na brzde, ľahko ich uvaríte. Pri jazde na neutrál navyše spálite zbytočne palivo, ktoré sa premení na teplo brzdových kotúčov pred zákrutou. 

PASSO dello STELVIO. Brzdiť motorom je v tomto prípade nutnosť. 

Existuje však situácia, kedy aj pri motoroch so vstrekovaním bude vyradenie na voľnobeh úspornejšie? Určite áno! Neverte tomu, že je potrebné stále jazdiť so zaradeným kvaltom a silou mocou sa držať čiernobielych teórií. Po prvé, motor pri určitých nízkych otáčkach okolo voľnobehu (platí pre diesel, staršie benzínové motory už pri 1200-1500 ot/min) začne vstrekovať palivo aj pri zaradenom rýchlostnom stupni, aby nezhasol. Po druhé, logika hovorí, že ak brzdíte motorom, prejdete menšiu vzdialenosť napriek ušetrenému palivu. Je dĺžka dráhy adekvátna palivu navyše pri zaradenom neutráli alebo sa oplatí brzdiť motorom? 

Aj dnešné autá vyradzujú

Pravdupovediac, pán Boh vie. Môžete si to odsledovať na trase, ktorú pravidelne absolvujete a prispôsobiť si „fyziku“ podľa seba. NEEXISTUJE jednoznačná odpoveď, čo je lepšie a čo horšie. Masírovali nás tým, že zaradený kvalt je určite lepšia voľba. Nespochybňujem a som za. Ale prečo potom moderné automatické prevodovky v eco režime „vyhadzujú do neutrálu“ pri sebemenšom ubratí plynu a plachtia na voľnobeh? Passat B8 2,0 TDI DSG v spomínanom režime neustále radí neutrál a, samozrejme, množstvo ďalších áut. Vie si elektronika lepšie spočítať, čo je pre konkrétne podmienky lepšou voľbou z pohľadu spotreby a efektivity? 

Pri výrazných klesaniach so zákrutami jazdite so zaradeným prevodovým stupňom. Ušetríte palivo aj brzdy. Na tiahlych diaľničných klesaniach stojí za to vyradiť na neutrál. Dogúľate sa ďalej bez nutnosti pridávania plynu.

Osobne jazdím majoritne so zaradeným prevodovým stupňom. Nejde iba o spotrebu, ale aj o bezpečnosť. Mám rád neustálu kontrolu nad autom a so zaradeným kvaltom máte pod plynom vždy k dispozícii krútiaci moment. Ak potrebujete náhle pridať alebo „vypadnúť“ z určitej časti vozovky, oceníte to. Vyraďujem v klesaniach, kde by ma zaradený najvyšší stupeň príliš brzdil, musel by som pridávať a na voľnobehu rýchlosť udržím. Typickým príkladom sú dlhé diaľničné klesania (nie príliš strmé) bez výrazných zákrut, pred ktorými netreba brzdiť... avšak, nesmie byť príliš hustá premávka. Vtedy sa necítim s odpojeným motorom od prevodovky úplne bezpečne. Naopak, na klesaniach horských prechodov by jazda na neutrál bola vraždou - pre brzdy a tým pádom možno aj pre vás. Nechajte tam kľudne aj „trojku“, na rovinkách preraďte na vyšší stupeň pre nabratie rýchlosti, pred zákrutou jemne pribrzdite a znova podraďte. Netvrdím, že tento spôsob je optimálny, mne sa však overil v praxi.

A čo vy? Aký máte názor na jazdu bez plynu so zaradeným kvaltom vs na neutrál? Experimentovali ste na vašej trase? Čo je efektívnejšie?

PS: Aj keď je článok o efektivite a spotrebe paliva, nezabudnite, že život je príliš krátky na to, aby sme neustále riešili, či nám miláčik žerie 7,457 litra na sto alebo cca 8 litrov :)

REÁLNA SPOTREBA PALIVA? KLAME NÁS NAJMÄ DOWNSIZING A HYBRIDY!

REÁLNA SPOTREBA PALIVA? KLAME NÁS NAJMÄ ...

Už aj dieťa vie, že udávaná spotreba paliva v techničáku je len také nejaké číslo. Realita je vo všetkých prípadoch ...

14. 11.
JE TROJSPOJKOVÁ PREVODOVKA S 11 STUPŇAMI BUDÚCNOSŤOU?

JE TROJSPOJKOVÁ PREVODOVKA S 11 STUPŇAMI ...

Zbláznili sa? Možno práve to vám ako prvé napadne, ak si predstavíte 11 prevodových stupňov. Toľko má mať nová ...

13. 11.

Zdroj: Engineering Explained

Zdroj foto: Automotive, Holley