Museli by sme sa prehrabávať hromadou testov a hľadať spotreby. Nemecký Auto Bild to urobil za nás. Redakcia už vyskúšala kopu áut a výsledky zhrnuli do jedného celku. Ich testovacia trasa meria 155 km, z toho sú 61 km okresky, 40 km mesto a 54 km diaľnica. Všade dodržiavajú rýchlostné limity. Z dialničných 54 km idú 20 km úsekom, kde nie je obmedzená rýchlosť a autám zošliapnu plyn na podlahu. Spotrebu merajú dotankovaním do plna.

Hľadáte auto s najmenšou spotrebou? Kašlite na čísla uvádzané výrobcom, nič vám nepovedia. Pozrite si ako je naozaj v tabuľkách nižšie.

Všetci vieme, že metodika merania spotreby NEDC je na dve veci a spotreba podľa nej je dobrá akurát na oklamanie euroúradníka. Nové testovanie spotreby WLTP by malo čísla priblížiť reálnemu svetu, no automobilka o tom nechcú ani počuť. Pozrime sa teda, ako je to so spotrebou v skutočnosti.

Miniautá

Medzi najmenšími autami si prvé miesto za najmenšiu reálnu spotrebu odniesla Škoda Citigo Green tec, výrobca hovorí o 4,1 l/100 km a autíčko to zvládlo za 4,4l/100 km. Len o desatinu horšie je na tom koncernový brat Seat Mii, ktorý má papierovo tiež 4,1 l/100 km, no skutočnosti jazdí za 4,5l/100 km. O tretie miesto sa delia Fiat 500C 1,3 Multijet a Peugeot 108 VTI. Jazdili za 4,6 l/100 km, aj keď automobilky by chceli spotrebu pod 4 l/100 km. O najväčšiu odchýlku medzi miniautami sa postaralo Suzuki Celerio, kde výrobca hovorí o spotrebe 3,6 l/100 km, no realita vám uštedrí facku s 5,4 l/100 km.

Poradie Model Výkon
[k]
Spotreba
podľa výrobcu
[l/100 km]
Reálna
spotreba
[l/100 km]
1. Škoda Citigo 1,0 MPI Green tec 60 4,1 4,4
2. Seat Mii 1,0 Ecomotive 60 4,1 4,5
3. Fiat 500C 1.3 Multijet16V DPF 95 3,9 4,6
3. Peugeot 108 VTI 68 69 3,8 4,6
4. VW Up BlueMotion Technology 75 4,2 4,8
5. Citroen C1 VTi 68 69 4,1 4,9
6. Kia Picanto 1,0 69 4,2 5,0
6. Toyota Aygo x-play touch 69 4,1 5,0
7. VW Up 1,0 60 4,5 5,1
8. Smart ForTwo Prime 90 4,2 5,2
9. Škoda Citigo 1,0 MPI 75 4,7 5,3
9. Hyundai i10 1,0 Style 67 4,7 5,3
10. Renault Twingo SCe 70 Start&Stop 71 4,2 5,4
10. Suzuki Celerio 1,0 ECO+ 68 3,6 5,4

Škoda Citigo

Malé autá

Malé autá ukazujú jednu, možno nie očividnú vec. Menší motor nemusí znamenať menšiu spotrebu. Pozrime sa do tabuľky nižšie a vidíme, že Ford Fiesta 1,0 s 80 k v skutočnosti jazdi za 5,8 l/100 km, kým Ford Fiesta 1,0 EcoBoost so 100 k to zvládol len za 5,4 l/100 km. Pritom obidve autá majú papierovú spotrebu 4,3 l/100 km. Víťazom kategórie sa ale stal dieselový Renault Clio Grandtour Energy dCi so štart-stop systémom 90 k a reálnou spotrebou 4,3 l/100 km. Druhé miesto patrí Fordu Fiesta 1,6 TDCi s 4,6 l nafty na 100 km a tretím najekonomickejším malým auto je  Mitsubishi Space Star so skutočnou spotrebou 4,7 l/100 km.

Poradie Model Výkon
[k]
Spotreba
podľa výrobcu
[l/100 km]
Reálna
spotreba
[l/100 km]
1. Renault Clio Grandtour Energy dCi 90 Start&Stop 90 3,6 4,3
2. Ford Fiesta 1,6 TDCi 95 3,6 4,6
3. Mitsubishi Space Star 1,0 71 4,2 4,7
4. Toyota Yaris Hybrid 1,5 VVT-i 100 3,3 4,9
5. Peugeot 208 VTI 82 82 4,5 5,2
5. Mitsubishi Space Star 1,2 Clear Tec 80 4,3 5,2
5. Mini Cooper D 116 3,5 5,2
5. VW Polo 1,2 TSI Blue Motion Technology DSG 90 4,7 5,2
6. Ford Fiesta 1,0 EcoBoost Start-Stop 100 4,3 5,4
7. Mitsubishi Space Star 1,0 Clear Tec Plus 71 4,0 5,5
7. Mazda 2 Skyactiv-G 90 90 4,5 5,5
8. Ford Fiesta 1,0 EcoBoost Powershift 100 4,9 5,6
8. Renault Clio Energy TCe 90 Start&Stop 90 4,5 5,6
9. Kia Rio 1,2 84 4,7 5,7
9. Nissan Micra 1,2 DIG-S 98 4,3 5,7
9. Peugeot 208 VTI 68 68 4,3 5,7
9. Honda Jazz 1,3 DSi-VTEC IMA CVT Hybrid 88 4,5 5,7
10. Ford Fiesta 1,0 Start-Stop 80 4,3 5,8

Renault Clio Grandtour

Nižšia stredná trieda

Ani veľký rozdiel medzi papierovou a reálnou spotrebou nemusí byť dôvod, prečo sa autu vyhnúť. Príklad nájdeme v nižšej strednej triede. Automobilka hovorí, že s Toyotou Prius Plug-in Hybrid budete jazdiť za 2,1 l/100 km, skutočnosť je o 1,6 l horšia a auto si vypýta 3,7 l/100 km. Aj keď má Toyota Prius Plug-in Hybrid rozdiel v spotrebách šialených 76%, aj tak je najúspornejším strojom nižšej strednej triedy. Kia Cee’d 1,6 CRDi, Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency a Citroën C4 Cactus BlueHDi so spotrebou 4,6 l/100 km na druhom mieste strácajú na víťaza až 0,9 l/100 km.

Poradie Model Výkon
[k]
Spotreba
podľa výrobcu
[l/100 km]
Reálna
spotreba
[l/100 km]
1. Toyota Prius Plug-in Hybrid 136 2,1 3,7
2. Kia Cee'd 1,6 CDRi 128 128 3,8 4,6
2. Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency 109 3,6 4,6
2. Citroen C4 Cactus BlueHDi 100 Start&Stop 99 3,4 4,6
3. Volvo V40 D2 Summum 115 3,8 4,8
3. Nissan Pulsar 1,5 dCi Tekna 110 3,6 4,8
4. Mazda 3 Skyactiv-D 150 150 4,1 4,9
4. VW Golf 1,6 TDI BlueMotion 110 3,2 4,9
4. Hyundai i30cw 1,6 CRDi 110 4,3 4,9
4. Renault Mégane Energy dCi 110 Start&Stop 110 3,5 4,9
4. Mercedes A 160 CDI 90 3,8 4,9
5. Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC 120 3,9 5,0
5. VW Golf Variant 2,0 TDI BlueMotion Technoloty 150 4,2 5,0
5. Seat Leon 2,0 TDI DPF Start&Stop FR 150 4,2 5,0
6. Citroen C4 BlueHDi 120 Stop&Start 120 3,8 5,1
6. Škoda Rapid 1,6 TDI Green tec 105 4,0 5,1
7. Honda Civic 1,6 i-DTEC 120 3,7 5,2
7. Hyundai i30 1,6 CRDi 110 4,1 5,2
7. Hyundai i30 blue 1,6 CRDi 128 3,7 5,2
7. Seat Leon ST 2,0 TDI Start&Stop 150 4,1 5,2
7. Toyota Auris 1,8 VVT-i Hybrid Touring Sports AT 99 3,7 5,2
7. Kia Cee'd 1,6 CRDi 128 ISG SW 128 4,4 5,2
7. Mercedes A 220 CDI BlueEfficiency 7G-DCT 170 4,4 5,2
7. Audi A3 1,6 TDI Ultra 110 3,3 5,2
8. Seat Leon 2,0 TDI DPF Start&Stop 184 4,2 5,3
8. Opel Astra 1,6 CDTI ecoFLEX Sports Tourer S/S 110 3,7 5,3
9. VW Scirocco 2,0 TDI BlueMotion Technology 184 4,4 5,4
9. Audi TT Coupe 2,0 TDI Ultra 184 4,2 5,4
9. Peugeot 308 BlueHDi FAP 120 Stop&Start 120 3,1 5,4
9. Ford Focus 1,5 TDCi DPF Start-Stop 120 3,8 5,4
9. Peugeot 308 VTI 82 82 5,0 5,4
9. Opel Astra 1,6 CDTI DPF ecoFLEX S/S 110 3,7 5,4
9. VW Golf 2,0 TDI BlueMotion Technology 150 4,1 5,4
10. Mercedes A 200 CDI 7G-DCT 136 4,4 5,5
10. VW Golf GTD BlueMotion Technology 184 4,2 5,5
10. Volvo V40 D3 Momentum 150 4,3 5,5
10. BMW 220d Coupe AT 184 4,2 5,5
10. Kia Cee'd 1,6 CRDi 128 128 4,3 5,5

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Stredná trieda

V strednej triede vládnu diesle, v tabuľke nenájdete žiadne benzínové auto. Ktorý diesel žerie najmenej? Najlepšie na tom je BMW 320d Efficient Dynamics Edition, vypýta si 4,6 l/100 km aj keď výrobca by chce 4,1l/100 km. Druhé miesto obsadil Opel Insignia 2,0 CDTI ecoFLEX so spotrebou 4,8 l/100 km, hoci katalóg hovorí o hodnote 3,7 l/100 km. O tretie miesto sa delia BMW 316d a BMW 318d so skutočnou spotrebou 5,0 l/100 km. Stojí za to spomenúť aj najvýkonnejšie auto v tabuľke BMW 325d AT, ktoré aj s výkonom 218 k dokáže jazdiť za 5,4 l/100 km.

Poradie Model Výkon
[k]
Spotreba
podľa výrobcu
[l/100 km]
Reálna
spotreba
[l/100 km]
1. BMW 320d Efficient Dynamics Edition 163 4,1 4,6
2. Opel Insignia 2,0 CDTI ecoFLEX S/S 140 3,7 4,8
3. BMW 316d 116 4,5 5,0
3. BMW 318d 143 4,5 5,0
4. VW Passat 2,0 TDI BlueMotion Technology 150 4,1 5,1
5. Renault Laguna Grandtour dCi 150 FAP Start-Stop 150 4,6 5,2
6. Mazda 6 Wagon Skyactiv-D 150 i-ELOOP 150 4,2 5,4
6. BMW 320d AT 184 4,5 5,4
6. BMW 325d AT 218 4,6 5,4
6. Škoda Octavia Combi 2,0 TDI Green tec 4x4 Scout 150 5,1 5,4
6. Audi A4 Avant 2,0 TDI DPF 150 4,7 5,4
7. Mercedes C 250 BlueTEC 7G-Tronic 204 4,3 5,5
8. Audi A4 Avant 2,0 TDI DPF clean diesel 190 4,6 5,6
8. Opel Insignia 2,0 CDTI Sports Tourer ecoFLEX S/S 140 3,9 5,6
9. Mercedes C 220d 7G-Tronic 170 4,3 5,8
9. Hyundai i40 1,7 CRDi 136 5,1 5,8
9. Peugeot 508 BlueHDi 150 Stop&Start 150 4,2 5,8
10. Kia Optima 1,7 CRDi EcoDynamics 136 4,9 5,9
10. Infiniti Q50 2,2d AT 170 4,9 5,9

BMW 320d Efficient Dynamics Edition

Vyššia stredná trieda

Ofenzíva dieslov pokračuje aj vo vyššej strednej triede. Aj s autami ako Mercedes triedy E, Audi A6, alebo BMW radu 5 sa môžete voziť úsporne. O prvé miesto sa delia presne tieto autá. Za 5,5 l/100 km dokážete jazdiť s Audi A6 2,0 TDI Ultra DPF S tronic, BMW 520d AT i Mercedesom E 220 BlueTEC. Druhé miesto obsadilo Volvo S80 D4 s reálnou spotrebou 5,6 l/100 km a tretí skončil Mercedes E 200 BlueTEC, ktorý zhltne 5,7 l/100 km.

Poradie Model Výkon
[k]
Spotreba
podľa výrobcu
[l/100 km]
Reálna
spotreba
[l/100 km]
1. Audi A6 2,0 TDI Ultra DPF S-Tronic 190 4,4 5,5
1. BMW 520d AT 190 4,1 5,5
1. Mercedes E 220 BlueTEC 9G-Tronic 170 4,5 5,5
2. Volvo S80 D4 Geartronic 181 4,5 5,6
3. Mercedes E 200 BlueTEC 7G-Tronic 136 4,9 5,7
4. Audi A6 Avant 2,0 TDI Ultra S-Tronic 190 4,5 6,1
5. BMW 520d Touring Automatic 190 4,5 6,3
5. Jaguar XF 2,2 Diesel Sportbrake 200 5,1 6,3
5. BMW 530d AT 258 5,1 6,3
6. Mercedes E 250 T BlueTEC 9G-Tronic 204 4,9 6,4
7. Mercedes E 350 BlueTEC 9G-Tronic 258 5,1 6,6
8. BMW 535d AT 313 5,4 6,7
9. BMW 530d Gran Turismo AT 258 5,8 6,8
10. Audi A6 3,0 TDI Quattro S-Tronic 272 5,1 7,2

Luxusné autá

Hranicu 10 l/100 km prekonávame až s luxusnými autami, konkrétne s BMW 750i. Oproti katalógovým hodnotám si najhoršie vedie hybridný Mercedes S 500e L. Automobilka by chcela, aby jazdil za 2,8 l/100 km, no v reálnom svete vás prekvapí spotrebou 8,6 l/100km. Keď sa pozrieme, že auto ponúka 442 k, tak to nie je zlá hodnota. S najmenšou spotrebou medzi luxusnými autami dokáže jazdiť Audi A7 3,0 TDI Ultra s 6,7 l/100 km. Druhé miesto patrí BMW 640d Gran Coupé s reálnou spotrebou 7 l/100 km a bronzovú priečku s 7,1 l/100 km získal Mercedes CLS Shooting Brake 350d.

Poradie Model Výkon
[k]
Spotreba
podľa výrobcu
[l/100 km]
Reálna
spotreba
[l/100 km]
1. Audi A7 3,0 TDI Ultra S-Tronic 218 4,7 6,7
2. BMW 640d Gran Coupé 313 5,7 7,0
3. Mercedes CLS Shooting Brake 350d 9G-Tronic 258 5,7 7,1
4. BMW 730d Blue Performance 258 5,6 7,9
5. BMW 750d xDrive Blue Performance 381 6,4 8,5
6. Mercedes S 500e L 7G-Tronic 442 2,8 8,6
7. BMW 640i Coupé 320 7,7 9,4
8. BMW 750i 450 8,6 10,1
9. Mercedes S 500 7G-Tronic 455 8,6 11,1
10. Mercedes S 500 Coupe 4Matic 7G-Tronic 455 9,4 11,6

Audi A7 Ultra

SUV a crossovery

SUV a crossovery pomaly vytláčajú malé autá z našich ciest. Nemusíme sa tomu diviť, keď sa pozrieme na to, v akom stave sú naše cesty. Ľudia tým škatuliam prišli na chuť a pomaly každá automobilka už má SUV v ponuke. Aj keď sú vysoké a niekedy neforemné, nemusia vám vysať celý obsah peňaženky. Aj s SUV-čkom alebo crossoverom dokážete jazdiť úsporne. Napríklad taký Renault Captur Energy dCi 90 zhltne len 5,1 l nafty na 100 km. Hneď za ním je s 5,2 l/100 km Suzuki SX4 S-Cross. O tretie miesto sa s reálnou spotrebou 5,3 l/100 km delia dva Miníky, konkrétne Mini Countryman One D a Mini Countryman Cooper D All4.

Poradie Model Výkon
[k]
Spotreba
podľa výrobcu
[l/100 km]
Reálna
spotreba
[l/100 km]
1. Renault Captur Energy dCi 90 Start&Stop 90 3,6 5,1
2. Suzuki SX4 S-Cross1,6 DDiS 4x4 120 4,4 5,2
3. Mini Countryman One D 90 4,4 5,3
3. Mini Countryman Cooper D All4 112 4,7 5,3
4. Suzuki Vitara 1,6 DDiS Allgrip 120 4,2 5,4
5. Mercedes GLA 200 CDI 7G-DCT 136 4,3 5,7
5. Mini Countryman Cooper SD All4 143 4,9 5,7
5. Nissan Juke 1,5 dCi 110 4,0 5,7
6. VW Tiguan 2,0 TDI DPF BlueMotion Technology 110 5,3 5,8
7. Peugeot 2008 VTI 82 82 4,9 5,9
7. Mini Countryman Cooper D 112 4,4 5,9
7. Honda CR-V 1,6 i-DTEC 2WD 120 4,7 5,9
7. Nissan Qashqai 1,6 dCi ALL-MODE 4x4i 130 4,9 5,9
8. Jeep Cherokee 2,0 Multijet Longitude 140 5,3 6,0
8. Audi Q3 2,0 TDI 150 4,6 6,0
8. Mini Countryman Cooper SD 143 4,5 6,0
9. Mercedes GLA 220 CDI 4Matic 4G-DCT 170 5,1 6,1
9. Toyota RAV4 2,0 D-4D 4x2 Start-Stop 124 4,9 6,1
10. Nissan X-Trail 1,6 dCi ALL-MODE 4x4i 130 5,3 6,2
10. Renault Captur Energy TCe 90 Start&Stop 90 5,0 6,2

Renault Captur Energy

MPV

MPV plní úlohu auta pre rodinu, takže spotreba je veľmi dôležitým faktorom pri kúpe. Aj keď automobilky hovoria, že ich MPV-čka dokážu jazdiť za približne 4 l/100 km, tak reálne to žiadne nezvládne lepšie ako za 5 l/100km. Tým najlepším, ktoré dosiahlo 5 l/100 km je Mercedes B 180 CDI. Druhý skončil Opel Meriva 1,6 CDTI ecoFLEX so skutočnou spotrebou 5,1 l/100 km. Tretie miesto si rozdelili Ford B-MAX 1,6 TDCi a Renault Grand Scénic Energy dCi 160, ktoré jazdia za 5,2 l/100 km.

Poradie Model Výkon
[k]
Spotreba
podľa výrobcu
[l/100 km]
Reálna
spotreba
[l/100 km]
1. Mercedes B 180 CDI 109 4,1 5,0
2. Opel Meriva 1,6 CDTI ecoFLEX S/S 136 4,4 5,1
3. Ford B-MAX 1,6 TDCi 95 4,0 5,2
3. Renault Grand Scénic Energy dCi 130 Euro 6 S&S 130 4,5 5,2
4. VW Golf Sportsvan 2,0 TDI BlueMotion Technology 150 4,3 5,4
4. Mercedes B 220 CDI BlueEfficiency 7G-DCT 170 4,4 5,4
4. Toyota Prius+ 136 4,1 5,4
5. Opel Zafira Tourer 1,6 CDTI ecoFLEX S/S 136 4,1 5,5
5. Kia Venga 1,6 CRDi 128 128 4,7 5,5
6. Dacia Lodgy dCi 110 107 4,4 5,6
7. Opel Meriva 1,6 CDTI ecoFLEX S/S 110 4,0 5,7
7. Hyundai ix20 1,6 CRDi 116 4,7 5,7
7. Seat Altea 2,0 TDI DPF 140 4,9 5,7
7. Citroen Grand C4 Picasso BlueHDi 150 EAT6 150 4,3 5,7
7. BMW 218d Active Tourer 150 4,1 5,7
7. Mercedes B 200 CDI 136 4,3 5,7
7. Toyota Verso 1,6 D-4D 7-mieste Start/Stop 112 4,5 5,7
8. BMW 218d Active Tourer AT 150 4,1 5,9
8. Kia Carens 1,7 CRDi Vision 136 5,0 5,9
9. Ford B-MAX 1,0 EcoBoost Titanium 100 4,9 6,0
9. VW Golf Sportsvan 1,4 TSI BlueMotion Technology 125 5,6 6,0
9. BMW 22d Active Tourer xDrive AT 190 4,6 6,0
10. Citroen Grand C4 Picasso BlueHDi 150 AT 150 4,5 6,1

Mercedes B 180 CDI

Zdroj: autoforum.cz