Štuttgart, Zuffenhausen. Len niekoľko metrov od fabriky Porsche stojí od roku 2009 aj múzeum Porsche. V modernej budove sa skrývajú unikátne kúsky áut: od významných modelov cez pretekárske špeciály až po prototypy, ktoré nikdy nevideli produkciu.

 

Aj druhý elektromobil, na ktorom pracoval Porsche, trpel slabým dojazdom a dlhým nabíjaním batérii. 24 ročný Ferdinand však dostal výborný nápad a k elektrickému motoru pridal spaľovací. Vytvoril tak prvý hybrid na svete, ktorý niesol názov Mixte.

Je len niekoľko automobiliek, ktoré majú naozaj kultový status. K tým najkultovejším patrí jednoznačne Porsche, mnohí si lepili autá tejto značky na steny, či zbierali zmenšené modely a mnohí ich milujú bez toho, aby v nich čo i len sedeli. Takáto veľká náklonnosť k značke musí z niečoho vychádzať a väčšinou vychádza z histórie. Prvé auto so znakom Porsche existuje od roku 1948, ale zakladateľ Ferdinand Porsche začal ovplyvňovať históriu automobilov už na úplnom počiatku motorizmu - koncom 19.storočia.

Prvé auto, na ktorom sa podieľal Ferdinand Porsche, bol elektromobil Egger-Lohner Modell C.2 Phaeton

Prekvapivo, konštruktérske počiatky slávneho Ferdinanda Porscheho nezačali so spaľovacími motormi, ale elektromotormi. Mal len 22 rokov, keď navrhol elektrický motor pre auto Egger-Lohner Modell C.2 Phaeton. Vozidlo, ktoré pripomína skôr koč než automobil, malo výkon 3-5 koní a maximálnu rýchlosť 25 km/h. Batérie vážili úctyhodných 550 kg a na jedno nabitie dokázali dodať energiu na prejdenie 80 km. Nabíjanie batérií však zabralo jeden deň. Veľkého úspechu sa teda na prelome 19. a 20. storočia elektromobily nedočkali. Niektorí ľudia ich však preferovali, pretože na rozdiel od vozidiel so spaľovacím motorom neplašili kone a navyše boli spoľahlivejšie, než tie spaľovacie.


Ferdinand Porsche však nezanevrel na elektromobily a skonštruoval model Radnabe Lohner-Porsche. Ten bol výnimočný tým, že používal elektromory umiestnené priamo v kolese! Konštrukcia bola teda omnoho jednoduchšia. Keďže šlo o predokolku, stroj mal jeden veľký neduh – manévrovanie s ťažkými kolesami bolo extrémne náročné.

Len 24 ročný Porsche navrhol elektromotor integrovaný priamo v kolese a spôsobil senzáciu.

Aj druhý elektromobil, na ktorom pracoval Porsche, trpel slabým dojazdom a dlhým nabíjaním batérii. 24 ročný Ferdinand však dostal výborný nápad a k elektrickému motoru pridal spaľovací. Vytvoril tak prvý hybrid na svete, ktorý niesol názov Mixte.


Porsche postupne upustil od elektrickej energie a zameral sa na autá s benzínovým motorom. V roku 1906 začína úspešnú kariéru v spoločnosti Austro-Daimler. Tu sa venoval stavbe luxusných, ale aj športových vozidiel. V roku 1931 si zakladá vlastnú konštruktérsku firmu s názom Porsche Gmbh. V roku 1933 vyhrá kontrakt od spoločnosti Auto Union a spolu so synom Ferrym stavia úspešné pretekárske autá Grand Prix s motorom uprostred. O rok neskôr dostáva za úlohu navrhnúť ľudové auto (Volkswagen) pre rýchlo rastúce Nemecko. Výsledkom je známy Volkswagen Beetle. Počas vojny sa Ferdinand zameria na vývoj vojenských vozidiel a tankov.

Aerodynamický Typ 64 bol predzvesťou povojnových športových modelov Porsche

Porsche 356 bolo absolútnym trhákom, najmä v USA. Ferry odhadoval produkciu na 1500 kusov. Skutočnosť bola omnoho pozitívnejšia.

Typ 64 z roku 1939 je predchodcom aerodynamických Porsche, má aerodynamický tvar a celá konštrukcia je z hliníku. Ferdinand ho navrhol pre vytrvalostné preteky Berlín – Rím. Objem motora bol len 1131 ccm a výsledný výkon 24 kW (33 koní) dokázal rozbehnúť auto až na rýchlosť 140 km/h.


Po vojne to nemala rodina Porsche jednoduché. Ferdinand a jeho syn Ferry boli za spoluprácu s nacistami väznení. Ferry sa dostal zo zajatia pomerne rýchlo a začal práce na pretekárskom aute Type 360 Cisitalia. Netrvalo dlho a navrhol aj prvé sériové auto so znakom Porsche, išlo o typ 356. Pri návrhu Ferry vychádzal z Volkswagenu Beetle. Prvých 49 áut vyrobili ručne v Rakúsku, kde presťahovali firmu počas bombardovania Nemecka.

Porsche č. 1 vyrobili v roku 1948 v Rakúsku. Ide o typ 356 s výkonom 35 koní a suchou hmotnosťou len 585 kg! (prvé modely mali karosériu z hliníku)

V roku 1949 presunula rodina Porsche svoj biznis späť do Štuttgartu. Výrobné priestory postavili v Zuffenhausene, v tej dobe to bol okraj mesta. S rýchlo rastúcim povojnovým Nemeckom sa sídlo ocitlo zrazu „uprostred“ mesta. Porsche 356 bolo absolútnym trhákom, najmä v USA. Ferry odhadoval produkciu na 1500 kusov. Skutočnosť bola omnoho pozitívnejšia. Za 17 rokov vzišlo z výrobnej linky v Zuffenhausene viac ako 17 000 vozidiel. Mimochodom, pôvodná budova, ktorú postavili v roku 1949, stojí dodnes a slúži ako sklad.

Porsche 550 Spyder prinieslo vďaka úspechu na pretekoch Carrera Panamericana názov Carrera do Štuttgartu

Posilnení úspechom typu 356 navrhli v Štuttgarte aj mimoriadne úspešné pretekárske vozidlo 550 Spyder. Na pretekoch v Carrera Panamericana vyhralo svoju triedu a potrápilo aj omnoho silnejšie vozy. Práve z týchto pretekov pochádza názov Carrera, ktoré Porsche používalo v minulosti pre výhradne športové modely. Spyder 550 mal štvorvalec s objemom 1,5 litra a výkonom 81 kW (110 koní). To sa nezdá ako veľa, ale len do doby, kým nepoznáte hodnotu pohotovostnej hmotnosti - 685 kg. Auto bolo navyše extrémne nízke. Hansovi Hermannovi sa podarilo podliezť padnuté železničné závory na pretekoch Mille Miglia bez poškodenia auta.


Obdobie od 60. rokov až po súčasnosť značky Porsche budeme mapovať v pokračovaní.

 

Pokračovanie: Múzeum Porsche Časť.2: od 911 k superšportu

 

 

Prečítajte si tiež: Príbeh môjho Porsche 911 1966