911  je pre niekoho len obyčajné trojčíslie. Pre väčšinu automobilových nadšencov je to však modla. Deväťstojedenástka je snáď najikonickejším autom minulosti a súčasnosti. Typický tvar karosérie pozná svet už od roku 1964.

 

Florianova 911 má vzduchom chladený šesťvalcový motor boxer, ktorý je uložený až za zadnou nápravou. Výkon je 96 kW (130 koní) pri 6 100 otáčkach za minútu.

Pred pár mesiacmi sme vám priniesli reportáž z dielne Vehicle Experts. Na čele fanatikov, ktorí sa už osem rokov venujú reštaurovaniu starých Porsche, stojí Florian Scheuer. Svoj automobilový život zasvätil práve značke Porsche. Florian je dennodenne v kontakte s krásnymi kúskami Porsche, ako sú typy 356, 911, 912, či 914.  Aj napriek tomu má však svoje vlastné auto. Je ním červené Porsche 911 z roku 1966.

Porsche 911 z roku 1966 malo za zadnou nápravou 2,0 litrový 6-valcový boxer motor s výkonom 130 k.

Florian si priviezol Porsche 911 úplnou náhodou z výletu v USA. Pozrite si príbeh Floriana a jeho auta v ďalšom videu z dielne Vehicle Experts.

Málokto vie, že Porsche 911 malo pôvodne názov 901. Trojica písmen s nulou uprostred však už bola zabratá Peugeotom. Na námietky francúzskej značky musel Ferry Porsche pristúpiť k premenovaniu auta na 911. Prvé kusy začali z výrobnej linky schádzať v septembri 1964. Florianova 911 má vzduchom chladený šesťvalcový motor boxer, ktorý je uložený až za zadnou nápravou. Výkon je 96 kW (130 koní) pri 6 100 otáčkach za minútu. Motoru sekunduje 5-stupňová prevodovka (v tej dobe nevídané riešenie). 2,0 litrový motor má už karburátory Weber (v polovici roku 1966 Porsche vymenil problémové karburátory Solex za karburátory Weber). Hmotnosť auta je len 1080 kg.

5 budíkov charakterizuje typ 911 už viac ako 51 rokov

Pre mnohých ľudí je dizajn prvých klasických Porsche 911 absolútne najkrajším. Vzhľad prvých ročníkov definuje čistá línia a chrómové doplnky. Porsche 911 1966 má subtílne rozmery 4163 x 1610 x 1320 mm. Ide o verziu s krátkym rázvorom SWB, ktorý mal len 2211 mm. Neskôr inžinieri rázvor zväčšili pre lepšiu stabilitu v zákrutách. Na oboch nápravách nájdeme kotúčové brzdy vpredu s priemerom 282 mm a vzadu 285 mm. Auto ešte nemalo posilňovač bŕzd. O posilňovači riadenia ste mohli iba snívať, aj preto je priemer volantu na dnešné pomery dosť veľký. Na druhej strane, vďaka ľahkému predku bol posilňovač úplne zbytočný. 


V interiéri nájdeme čiernu kožu a drevený obklad palubnej dosky. Bezpečnostné pásy by ste tu hľadali márne. 5-stupňová manuálna prevodovka je synchronizovaná. Radiaca páka mala radenie prevodových stupňov inšpirované motoršportom. Prvý stupeň sa radil pohybom ku sebe a dozadu.

Auto vo výrazne opotrebovanom stave kúpite od cca 70 000 €. Trhová cena zreštaurovaného vozidla v špičkovom pôvodnom stave je približne 180 000 €.

Porsche 911 Coupe 1966 rok výroby 1966
Motor:

atmosférický benzínový 6-valec boxer chladený vzduchom, uložený vzadu pozdĺž, karburátor Weber, objem 1991 cm3, rozvod SOHC, vŕtanie x zdvih - 80 x 66 mm, kompresný pomer 9.0:1, max. výkon 96 kW (130 k) / 6 100 ot, max. krútiaci moment 175 Nm / 4 200 ot, litrový výkon 48 kW (75 k) / l.

Pohon: 5-stupňová manuálna prevodovka, pohon zadnej nápravy
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu MacPherson, vzadu náprava so šikmým ramenom,  kotúčové brzdy vpredu 282 mm, vzadu 285 mm.
Kolesá: disky kolies 15 x 4,5" , pneu 165/70 HR15
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4 163 x 1 610 x 1 320 mm, rázvor náprav 2 211 mm, svetlá výška 150 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 080 kg, spotreba - 12 l/100 km, objem nádrže 62 l, výkonová hmotnosť 11,25 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 211 km/h 

zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,7 s

Cena: trhová cena približne 180 000 €

Zábery z natáčania

Foto: TopSpeed.sk & Peter Mosoni

Prečítajte si tiež: Vehicle Experts, nadšenie pre Porsche