Nezávislé testy spotreby v bežnej premávke sa zdajú ako dobrý nápad.

Napriek tomu v USA vznikla iniciatíva s názvom Real MPG, ktorá sa zameriava na zisťovanie skutočnej spotreby jednotlivých automobilov. V tomto projekte sa spojila spoločnosť Emission Analytics, IntelliChoice a absolvent University of California Sameo Cao. Produktom ich spolupráce je zariadenie zisťujúce spotrebu z výfukových plynov automobilu. Prístroj váži takmer 80 kg a pripevňuje sa na zadnú časť vozidla a nespôsobuje takmer žiadny zvýšený aerodynamický odpor. Energiu čerpá z vlastných batérií najmä kvôli tomu, aby svojim odberom nezvyšoval spotrebu. Jeho analýza sa však nezameriava len na oxid uhličitý, ktorý v Európe považuje za „dôvod všetkého ekologického zla“. Časť výfukových plynov dokonca putuje na rozbor do laboratória. 

Vďaka množstvu a zloženiu výfukových plynov dokáže Real MPG odhaliť skutočnú spotrebu automobilov. Analýza však neprebieha v laboratóriu ale v bežnej premávke. Testovanie trvá približne 140 minút. Okrem iného obsahuje pomalú mestskú premávku v rýchlosti 30 km/h ale aj rýchlejšie presuny dosahujúce 105 km/h. Skúšobní šoféri jazdia so zapnutou aj vypnutou klimatizáciou. Testovacie autá majú najazdených od 1600 do 8000 km. V čase skúšky majú zohriaty motor a nepoužívajú žiadne ekologické módy a nastavenia. Ľudia stojaci za týmto projektom po každom teste pošlú daný prístroj na kalibráciu.

Nezávislé testy odhalili, že niektoré autá dokonca "žerú" menej, ako uvádza výrobca. Na druhej strane v prevahe sú tie s vyššou reálnou spotrebou.

Rozdiely v amerických oficiálnych a reálnych číslach sú v porovnaní s európskymi oveľa menšie.

Aké výsledky by ste očakávali u nás v Európe? Predpokladám, že skutočná spotreba by papierové hodnoty presahovala v litroch. V USA je to však iné. Áno, testy ukázali, že oficiálne výsledky sú odlišné, no niektoré sú dokonca nižšie ako skutočná spotreba. Dobrým príkladom je Honda Fit (Jazz), ktorej papierové hodnoty hovoria o 8,7 l/100 km v meste a 7,1 l/100 km mimo neho, Real MPG dosiahli v meste 7,7 l/100 km a 6,3 l/100 km. 

Dokonca aj Kia, ktorá bola v minulosti hlavným aktérom kauzy nepresnej normovanej spotreby, dosiahla so svojim typom Rio minimálne odchýlky o 0,4, resp. o 0,2 l/100 km v jej prospech!

Kedy však v Európe konečne pochopíme, že normovaná spotreba by mala odrážať realitu a nie laboratórne schopnosti motorov? Určite by nebolo na škodu podobne testovať autá aj na starom kontinente.

Zdroj: intellichoice.com

Prečítajte si aj:  Európska únia schválila nové emisné limity. Aká bude spotreba?