Spravili sme chybu. Teraz vieme omnoho viac o škodlivých efektoch dieselov na zdravie človeka, ako sme vedeli pred rokmi, tie doslova zabíjajú ľudí.

Takéto množstvo áut s vyššími, než udávanými emisiami poriadne zahýbalo aj s politikmi. Tí pripomínajú, že zvýhodniť autá s dieselovými motormi v roku 2001 bolo veľkou chybou. Dieselové motory majú síce nižšie emisie CO2, ale inak vypúšťajú omnoho viac škodlivín, než zážihové agregáty. Vo Francúzsku začali politici boj s naftou v osobných autách ešte pred veľkým škandálom VW AG.


„Spravili sme chybu. Teraz vieme omnoho viac o škodlivých efektoch dieselov na zdravie človeka, ako sme vedeli pred rokmi, tie doslova zabíjajú ľudí. Takže retrospektívne išlo o veľmi zlé rozhodnutie,“ dodáva Lord Drayson. Ďalej hovorí, že takmer polovica osobných áut na cestách v Európe má pod kapotou dieselový motor, náprava preto musí prísť veľmi rýchlo. Výrobcovia musia urýchliť vývoj elektrických vozidiel.


Drayson ďalej navrhuje sprísnenie vstupu (vylúčenie) dieselových áut z centier miest a omnoho prísnejšie a nezávislé testovanie emisií. Zároveň navrhuje sprísnenie noriem pre diesele. Posledná štúdia z Londýna prišla s tým, že až 9500 ľudí umrie predčasne kvôli znečistenému vzduchu v meste, na ktorom majú najväčší podiel vznetové agregáty.

Elektrické taxíky?

Londýn chce od taxikárov, aby jazdili na elektrických vozidlách. Mesto uvažuje o zakázaní behu motora na voľnobeh najmä v centre a chce predstaviť zóny s maximálnou rýchlosťou 20 míľ za hodinu.


V Británii však nežijú len zástancovia elektromobility. „Teraz nastal správny čas na to, aby sme sa poriadne pozreli na informácie a rozhodli sa, ktorá cesta bude pre nás najlepšia. Nemali by sme tlačiť na zákaz dieselov, ak prispievajú k zníženiu emisii CO2 na ostrovoch. Ak by sme nahradili všetky vznetové motory zážihovými, emisie C02 by stúpli o 16%. To nie je v našom záujme, ak chceme zmenšiť dopad na životné prostredie,“ hovorí profesor Richard Folkson.


„Čím skôr potrebujeme nový režim testovania emisií, ktorý bude odrážať skutočné jazdenie. My inžinieri budeme môcť potom pokračovať v tom, v čom sme dobrí už 40 rokov, teda vo vylepšovaní motorov a v znížovaní emisií. Diesel má zaujímavé vlastnosti, preto bude aj v budúcnosti súčasťou pokroku,“ dodáva Folkson.

Zdroj: theguardian