Tiež vám pripadá označenie „bezemisný automobil“ také pokrytecké? Áno, lokálne elektromobil skutočne neprodukuje takmer žiadne emisie (výnimkou je brzdový prach či častice z pneumatík), lenže elektrická energia je v prevažnej miere stále vyrábaná z neobnoviteľných a často aj neekologických zdrojov. Je preto smiešne označovať batériové auto za bezemisné, keď jediné, čo urobíte, je to, že premiestnite jeho výfuk spod nárazníka za mesto, napríklad do budovy uhoľnej elektrárne. 

Že preháňame? Tak sa pozrite napríklad na európskeho lídra „zelenej“ politiky, Nemecko. Polovicu elektriny síce už dnes vyrába z obnoviteľných zdrojov, ale po zásobovacích problémoch so zemným plynom a súčasne s jeho zdražovaním idú tamojšie elektrárne spaľujúce čierne a hnedé uhlie na plné obrátky. A to chcú Nemci kompletne zrušiť jadro (stará sa o 13 % energie) a spoľahlivú náhradu doteraz nemajú. To je však téma na iný článok, poďme k pointe naznačenej vyššie.

Len šesť automobiliek

Posledné mesiace sa automobilovým svetom šíri trend deklarácie postupnného ukončenia výroby konvenčných áut so spaľovacími motormi a prechode k elektromobilom. Keď však prišlo na konferencii COP26 ku skutočnému lámaniu chleba a jednotlivé značky boli požiadané o podpísanie vyššie spomenutej deklarácie, pero na papier položilo len šesť z nich. K predaju len „bezemisných“ vozidiel (na hlavných trhoch dokonca už do roku 2035) sa zaviazala čínska automobilka BYD, Ford, General Motors, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz a Volvo. Ostatní veľkí hráči ako BMW, Honda, Toyota, Hyundai, Volkswagen či Stellantis s Glasgowskou deklaráciou o bezemisných autách a dodávkach jednoducho nesúhlasili. 

Podľa Reuters však na to mali celkom rozumné dôvody. Daná dohoda totiž požaduje od výrobcov nákladné investície do technológii, lenže nijako nezaväzuje vlády jednotlivých štátov k vybudovaniu infraštruktúry pre elektrické vozidlá. A to už bola pre značky ako BMW, Toyota či VW takzvaná „no go“ zóna. 

Dohoda o bezemisných autách do roku 2040 však nebola len o automobilkách, ale týka sa tiež krajín či dokonca jednotlivých veľkých miest. Zo štátov dohodu podpísalo napríklad Rakúsko, Nórsko, Poľsko či Veľká Británia. To je síce pekné, ale skúste nájsť na danom dokumente podpisy Číny, Nemecka či Spojených štátov. Hovorca nemeckého ministerstva životného prostredia pre Reuters napríklad prezradil, že ich krajina požaduje bližšie vysvetlenie, či sa palivo vyrobené z obnoviteľných zdrojov energie používané v spaľovacom motore započítava do tohto plánu. 

Zdá sa, že celá dohoda o takzvanej bezemisnej budúcnosti vozidiel bola šitá poriadne horúcou ihlou. Aj preto nás v skutočnosti neprekvapuje, že ju podpísalo len tak málo automobiliek. A nechápte nás zle. Proti ekológii nič nemáme. Práve naopak. Každý rozumný človek bude radšej dýchať čistý vzduch a žiť v nezamorenom prostredí. Sú však veci, ktoré by sme mali nechať na vedcoch, konštruktéroch a skutočných odborníkoch a nedávať ich do rúk politikom, ktorí danú problematiku a jej komplexnosť či zložitosť nechápu a celkom bežne vo svojom skratkovitom konaní idú na ruku kričiacej menšine, len aby z toho vytĺkli nejaký kapitál.

Zdroj: gov.uk, Reuters