Po vekoch je tu nástupca legendárneho E-type. Ja viem, to isté tvrdili pred 20. rokmi aj o XK. Každému, kto sa autám venuje hlbšie je zrejmé, že XK bol nástupcom XJ-S. Zmienky o E-type pri uvedení XK boli len pokusy marketingu vyžmýkať z histórie mačkovitej šelmy maximum. No teraz je historický odkaz na najzbožňovanejší a najuctievanejší Jaguar skutočný a opravnený. A zároveň je celkom zbytočný. Prečo?

 

Jaguar F type by nemusel mať žiadnych priamych, či nepriamych predkov. Nemusel by odkazovať na žiadnu legendu. Nepotrebuje žiadnu históriu. Pre budúci úspech mu postačia dve veci: to ako je urobený a ušľachtilý rod. Naozaj! Je tak dobrý, že je celkom jedno čo bolo predtým. Čo dobrý? Jaguar F type je skvelý! V stredne výkonnej verzii S určite. To, že je vlastne zložité nájsť mu priamych konkurentov nie je nevýhoda, ale požehnanie. Rovnako ako Range Rover Evoque prekračuje a mixuje triedy, pletie konkurentov a balamutí verejnosť. Oblbol aj mňa. Totálne. Dôkaz je v nasledovnom videoteste:

Možno to znie až neuveriteľne, no F-type má pri jazde až o 20 mm menšiu svetlú výšku než uznávaný a aktuálne najvýkonnejší a najnekompromisnejší XKR-S.

Jaguar F type stojí na skrátenej plaforme druhej generácie kupé/cabrio XK. To dáva predpoklad pre skvelé fungovanie podvozka. Zväčša totiž platí, že šasi pôvodne určené väčšiemu autu menšiemu výrazne pomôže. Nerobí sa to často najmä z finančných dôvodov. Nádherný dizajn eFka vychádza, teda presnejšie je len s malými zmenami prebratý z konceptu kupé C-X16. Ten britská značka svetu predstavila na autosalóne vo Frankfurte v roku 2011. S rozmermi 4470 x 1923 x 1308 mm nie je ťažké uveriť, že je to najmenší Jaguar ostatných 60. rokov. Pôdorysne menší bol len roadster XK120 z roku 1954, dodnes mimoriadne oceňovaný zberateľský kúsok. No ubezpečujem vás, že tak ako je toto auto malé rozmermi, tak veľké je duchom, aurou a schopnosťami. Až neuveriteľne.

 

F type je celkom krátky, nízky a super široký. No žiaľ, je aj dosť ťažký. Napriek tomu, že má celú karosériu z hliníka, alebo plastu a doposiaľ najrozsiahlejšie použitie alternatívnych ľahkých materiálov pre úsporu hmotnosti. Skelet karosérie z hliníka váži len 261 kg. Pod prahmi karosérie a pod vekom batožinového priestoru sú deformačné štruktúry vyrobené z pevných plastov. Ďalšie zníženie hmotnosti priniesol nový systém kapoty, ľahší o 12 kg. Pôsobivých 24 kg sa podarilo ušetriť optimalizáciou konštrukcie a upevnenia sedadiel. No zároveň je veľmi robustný, bezpečný, dobre vybavený, má len supersilné motory, k nim adekvátne brzdy... Výsledkom je 1 597 kg. Testovaný kúsok má v TP zapísaných 1 685 kg (vrátane 75 kg hmotnosti vodiča), jeho čistá hmotnosť je teda 1 610 kg. Medzi priamymi rivalmi najťažší možno nie je, no s týmito ciframi nie je dôvod oslavovať ani sa chvastať.

Brzdy na Jaguare F type S nie len dobre vyzerajú, ale aj skvelo fungujú. Sú výborne nadimenzované a neslabnú. Teda aspoň mne sa ich unaviť nepodarilo.

Väčšiu hmotnosť auta pri bežnej či športovejšej jazde necítiť. No ostrá jazda na hrane ju odhalí. Najmä pri prudkom brzdení na poslednú chvíľu. Pritom brzdy má model S supervýkonné. Nie len pre prvé tri zabrzdenia, ako sa to nezriedka stáva pri menej prepracovaných športiakoch. F-TYPE S je vybavený systémom Jaguar High Performance s väčšími prednými kotúčovými brzdami s priemerom diskov 380 mm a čiernymi alebo červenými brzdovými strmeňmi. Tieto neslabnú vôbec! Ani 6 ostrých kôl na pre brzdy naozaj náročnom SlovakiaRingu ich nerozhodilo. Ba ani citeľne nezoslabli. 

F-TYPE S je vybavený systémom Jaguar High Performance s väčšími prednými kotúčovými brzdami s priemerom diskov 
 
380 mm a čiernymi alebo červenými brzdovými strmeňmi.

 

Pri hľadaní limitov v zákrutách sa F type prizná aj k miernej nedotáčavosti. Tá sa však objaví len v kombinácii s prirýchlym vstupom do zákruty. No s výkonnou zadokolkou je nutná iná technika jazdy. Hlavne, keď sa vozíte pre radosť a efekt, nie pre naj časy. Podľa známeho britského motoršportového príslovia: Slow in - Fast out. Táto technika jazdy vodiča Jaguaru F-type S odmení takmer perfektným vyvážením a presnosťou. Superagilný nie je, no vďaka samosvoru má nie len ochotu prechádzať zákruty powerslidom, ale aj šialeným driftom. Je len na vodičovi, čo si z ponuky vyberie. 

F type obsahuje viac kompozitných materiálov než ktorýkoľvek predchádzajúci Jaguar. Napriek tomu váži 1,6 tony a pri naozaj ostrej jazde tie kilá cítiť.

Verzia V6S a V8S má aktívny výfukový systém, ktorý podľa výrobcu nad 3000 ot otvorí ventily pre zásadnú zmenu zvukového prejavu. Podľa mňa ich má otvorené od naštartovania :)

Minimalizovanie vibrácii a prenosu hluku z celohliníkového šasi zabezpečuje špeciálna konštrukcia podvozkových častí, uchytenia motora a dvojitá vydutá prepážka medzi motorom a kokpitom. Plátenú strechu ovláda elektromotor. Zbavili ju kovových častí, čím drží ťažisko auta nižšie ako obvykle. Syntetické plátno známej značky 3M typu Thinsulate používané pre oblečenie do veľkej nepohody na streche tohto auta prináša hlukovú aj tepelnú izoláciu blízku pevnej streche. Rovnaký materiál má aj konkurenčný Boxster III. Manipulovať so strechou sa dá do 50 km/h. Zloženie trvá len 12 s. My sme stopli opačný proces a aj s vytiahnutím okien to bolo stále krásnych 15 s.

Všimnite si červenú krivku - maximálny výkon. Rastie prakticky lineárne. Čosi také som ešte asi nevidel. Je úplne nepodstatné, že namerané maximum zaostáva za tvrdením výrobcu o drobný 5 koní. Prižmúrte oko aj nad drobnou zubatosťou krivky krútiaceho momentu. Pri hodnote 470 Nm je rozptyl +/-10 Nm zanedbateľný a okrem merania neciteľný. Podstatne zaujímavejšie je, že 460 Nm je v ponuke od 3000 až do 6000 ot! Trochu mrzutý je stratový výkon na úrovni takmer 90 k. Táto hodnota skôr pristane autu s permanentným pohonom oboch náprav... Meranie výkonu motora prebehlo na valcovej brzde v spoločnosti MM racing.

Vnútro ako kokpit nie len vyzerá, ale také naozaj je. Stiesnené, klaustrofobické (hlavne pri natiahnutej streche), presne také ako má športiak mať. Žiaden grand tourer, žiaden oddych. F type chce všetky ľudské zmysly a plné vedomie.

Porsche typmi Boxster a Cayman, najmä modelmi S, určuje tejto kategórii áut etalón už druhé desaťročie. Jaguar F type S nie je na hrane až tak presný a je ťažkopádnejší. Skutočne len o chĺp. No je krajší, štýlovejší, znie (pardón reve) neporovnateľne lepšie, je komfortnejší a má modrú krv. Ak máte na športiak navyše 30 000 € (oproti porsche) absolútne neváhajte! Toto je kára so všetkým všade. Teda až na ten chýbajúci kufor... :)

Je to až neuveriteľné, žiaľ je to tak. F type je o celých 22 000 € drahší než doposiaľ najdrahší druh tejto kategórie. Nemec vám navyše odvezie až dva kufre, Angličan vlastne ani jeden...

Jaguar F type S

 

PLUSY:

+ VŠETKO NA ČO SI SPOMENIETE!
(okrem drobností na pravej strane)

     

MÍNUSY:

- prehnaná cena,
- len 196 litrový kufor (ledva vezme prilbu),
- podpriemerná grafika TFT displeja,
- chýba vyhrievanie krku.
 

Sorry Boxster, Z4, SLK aj TT. Ak neberiem do úvahy naozaj prehnanú cenu, toto je najlepší roadster svojej kategórie. V pohode zvládne porovnanie s o triedu väčšími machrami ako Maserati GranCabrio...

Jaguar F-type S rok výroby 2013
Motor:

zážihový atmosférický vidlicový 6-valec uložený vpredu pozdĺžne, objem 2 995 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 84,5 x 89 mm, kompresný pomer 10.5:1, max. výkon 280 kW (380 k) / 6 500 ot, max. krútiaci moment 460 Nm / 3 500 - 5 000 ot, litrový výkon 93 kW (127 k) / l. Emisná norma Euro V.

Pohon: 8-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon zadnej nápravy.
Podvozok: na oboch nápravách dvojité lichobežníkové zavesenie, kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vpredu s priemerom 380 mm, vzadu 325 mm, elektronické systémy ABS, BAS, ESC, DSC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom
Kolesá: 19" ľahkozliatinové disky, pneumatiky vpredu 245/40 R19, pneumatiky vzadu 275/35 R19.
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4 470 x 1 923 x 1 308 mm, rázvor náprav 2 622 mm, objem kufra - 196/407 l, pohotovostná hmotnosť - 1 610 kg, kombinovaná spotreba - 9,1 l/100 km, objem nádrže 72 l, výkonová hmotnosť 5,78 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 275 km/h 

zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 4,9 s

Cena:

základný model F-type od 76 669 eur

cena testovaného modelu F-type S od 88 440 eur