Slová ako MINI, MIDI aj MAXI sú relatívne. Čo je niekomu obrovské, je pre iného drobné. No ak v minulom storočí za mini auto považovali originál s dĺžkou 3,05 metra, súčasná III. generácia s dĺžkou "až" 3,85 m pre 3dv verziu (pre 5dv dokonca 3,92 m) je bez reptania midi. Poznám štúdiu, ktorá pojednáva o tom, že ľudia sa zväčšujú, hlavne výškou. No až tak zásadne sme za polstoročie nepodrástli. Nové MINI však áno.

 

Trojka je oproti dvojke dlhšia o 10 centi, širšia o vyše 4 a do batožinového priestoru sa zmestí o jeden kufor naviac. Prosto je to kusisko auta, slovo autíčko v tomto kontexte už fakt nie je na mieste. Je to auto, ktoré klame telom, lebo na všetkých stále robí ten zraniteľný a mojkací kukuč. No keď ho vydráždite, milá včielka sa premení na riadneho sršňa. Za všetko spomeniem hlavne top čas na SlovakiaRingu. Časom 2:44 nám vyrazil dych. Dvojka pri výkone len o 12 k menšom bola až o 5 sekúnd pomalšia. Keďže ani nárast špičky krútiaceho momentu len 20 Nm nestojí za reč, zásadné zlepšenie treba hľadať inde. Ale poďme po poriadku...

Nezameniteľný dizajn prešiel ďalšou evolúciou. Už treťou, no znova vydarenou. Tu nič zásadné čakať nemožno. Až na klasické výnimky extrémistov sa dizajn páči naozaj každému. Keďźe manažéri značky rozhodli, že tretia generácia bude pre 4 dospelých skutočne vhodná, nie len na papieri, MINI zásadne narásto po druhýkrát. Prvýkrát to bolo pri ukončení výroby originálu Mr.Beana a prechode na nové MINI. Len podčiarknem, že 5-dverová verzia je ešte o 16 centi dlhšia než tento trojdverák. Ďalšou zásadnou vecou je revolučná zmena ovládacích prvkov a rozmiestnenia informačných zdrojov vodiča. MIDI má klasické umiestnenie budíkov otáčok motora a rýchlosti tam, kde ich má 99% áut. Veľké veci sa dejú pod prednou kapotou. Novinkou sú 3-valce, rovnako naftové i benzínové. Samozrejme, pre dostatočnú dynamiku s prepracovaným prepĺňaním TwinPower Turbo. Nové sú aj prevodovky. MIDI má prvýkrát v ponuke (za príplatok samozrejme) systém elektronicky nastaviteľných tlmičov EDC, LED hlavných svetlometov a HeadUp display, ktorý však premieta obraz nie na čelné sklo, ale jednoduchším a lacnejším riešením na tónovaný plastový panel nad volantom. Balík Driving Assistant s kamerovým aktívnym systémom udržiavania rýchlosti, kolízne varovanie, rozoznávanie dopravných značiek, parkovací asistent a núdzové volanie uzatvára výčet možností aktuálne moderného auta.

Vnútri naozaj viac miesta a cestuje sa ešte pohodlnejšie. Ak niektorí vyšší z vás vyskúšali predošlé MINI a so sedením boli nespokojní, aj tu mám dobré správy. Predné sedadlá sú novej konštrukcie s lepšími možnosťami nastavovania. Dĺžku sedákov predĺžili o takmer 2,5 centimetra. Väčšia kabína prináša viac priestoru pre nohy, plecia a ľahšie nastupovanie na zadné sedadlá. Zadná lavica je delená 60/40. 

S rozmermi 3 dverovej verzie na pár cm rovnakými s Feliciou a 5 dverovej na nerozoznanie od Fabie I je vhodnejším menom pre novú generáciu britsko-nemeckého malucha označenie MIDI.

Z ďalšieho nárastu rozmerov tretej generácie nie som nadšený. Veľkosťou sa mi páčili obe predošlé verzie viac. Ani podprimerný výkon dvojlitra turbo ma neočaril. Je však neodškriepiteľné, že MINI nikdy nebolo lepšie, komplexnejšie a rýchlejšie ako teraz. Lepšie preto, lebo je praktickejšie, použiteľnejšie dvoma naozaj denne aj na väčšie výlety. Komplexnejšie preto, lebo prináša skvelé a overené nové funkcie a technológie, ktoré mu doposiaľ v BMW upierali, čo z neho robí vhodnejšieho parťáka na všetky cesty. A rýchlejšie preto, lebo aj keď špičkovými hodnotami na papieri neohúri, veľký rozsah dostupnosti max. výkonu a ešte väčší max. krútiaceho momentu spolu s badateľne širším rozkrokom vpredu i vzadu z neho naďalej robia kráľa predokoliek. A za šľachtica treba kráľovsky zaplatiť. Vysoké ceny špičkových verzií s relatívne malou základnou výbavou sú najväčším nedostatkom tejto skvelej štýlovky.

MINI Cooper S III. gen (F56)
rok výroby 2014
 

PLUSY:

 

+ vyzera malý, no nie je
 (môže byť aj hlavným autom)
+ podvozok je tuhý, no nie príliš,
+ zvuk výfuku,
+ super volant i predné sedadlá,
+ ostré el. riadenie a servotronic,
+ jazdné limity sú oveľa vyššie,
+ vypínateľná podporná elektronika DSC/DTC,
+ pružnosť motora,
+ systémy EDC, LED lampy, HeadUp,
+ kombo spotreba 6,6 l/100 km.

     

 

MÍNUSY:

- cena lepších verzií a príplatkov,
- podpriemerná základná výbava,

- neergonomické odvládanie MINI Controlera,
- neergonomická lakťová opierka a ručná brzda,
- 141 kW/280 Nm na 2,0 turbo je podpriemer,
- hluk bezrámových okien nad 130 km/h.

MINI Cooper S III. gen (F56) rok výroby 2014
Motor:

turbom prepĺňaný radový 4-valec uložený vpredu naprieč, objem 1998 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 82 x 94,6 mm, kompresný pomer 11,0:1, max. výkon 141 kW (192 k) / 4 700 - 6 000 ot, max. krútiaci moment 280 Nm / 1 250 - 4 750 ot, litrový výkon 70,5 kW (96 k) / l. EURO VI

Pohon: dvojspojková robotizovaná 6-st. prevodovka, pohon predných kolies, elektronický samosvorný diferenciál EDLC.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami a kompenzáciou ponoru pri brzdení, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy, ABS, EBD, CBC, ASC T, DSC, DTC, elektrický posilňovač riadenia EPS s premenlivým účinkom podľa rýchlosti Servotronic.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 17",
pneu 215/40 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 3858 x 1 727 x 1 415 mm, objem kufra - 278 / 941 l, nádrž 44 l, pohotovostná hmotnosť - 1 175 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 5,5 l/100 km, výkonová hmotnosť 8,4 kg/kW, reálna spotreba (kombinovaná): 6,6 l/100 km

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 230 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,8s

Cena: 24 300 € (základ Cooper S)

 

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

 

Nové MINI rozhodne prekvapí. Je totiž znova väčšie a hoci to na papieri už na mini nevyzerá, v skutočnosti svoje rozmery veľmi dobre maskuje. Tvárou v tvár vyzerá menšie ako v skutočnosti je. To isté platí aj vo vnútri. Dizajnéri v BMW to dosiahli niekoľkými účinnými fintami. Jednu z nich som si uvedomil, hneď ako som si chcel nastaviť vnútorné spätné zrkadlo. MINI je totiž prvé auto, ktoré si pamätám, kde som naň nedočiahol. V podstate to má na svedomí nízke a takmer kolmé čelné sklo umiestnené pomerne ďaleko od posádky. Človek potom získa pocit ako v hot rode s nízkou strechou. Zámerne som ho prirovnal k hot rodu, pretože nové MINI je príliš široké na to aby pripomínalo pôvodné MINI. Auto je však znova dobre proporčne navrhnuté a posádka na predných sedadlách z toho jednoznačne ťaží. Otázne je miesto vzadu, no ja som za sebou sedel celkom pohodlne, hoci s mojou výškou 175 cm nemávam problém s miestom. Úprimne  som celkom zvedavý na  5 dverovú verziu. Interiér MINI je, ale vo všeobecnosti, veľmi príjemné miesto, kde tráviť čas. Prvým, čo človeku padne do oka sú parádne retro vypínače a prvým, čo mu padne do ruky je ešte lepší volant. Príjemne hrubý a primerane veľký. Pochvalu si rozhodne zaslúžia aj sedadlá.  Autu v mojich očiach veľmi pomohlo presťahovanie tachometra na stĺpik riadenia. Interiér vďaka tomu vyzerá menej zženštilo. Pri jazde sa MINI tvári ako skutočný hot hatch. Je pomerne tvrdé, no myslím, že to vôbec nie je na škodu. Športový podvozok celkom príjemne dokresľuje atmosféru auta, dáva mu mladistvý nádych hlavne dobré jazdné vlastnosti, ktoré prídu vhod ak sa chcete vyšantiť v zákrutách. Cooper S má s prepĺňaným 2 litrom dobrý ťah a keď mu človek trochu stupí na plyn aj dobí zvuk. Spotreba 6,6 l/100 km je na 141 kW turbomotor pomerne slušná, hoci výrobca už tradične sľubuje menej. Azda jediné čo pri jazdne nepríjemne prekvapí je hluk od pneumatík pri vyšších rýchlostiach. Nie je to však žiadna tragédia. Každopádne musím povedať, že MINI je znova auto, z ktorého som nadšený. Myslím, že štýlom, pocitom za volantom a jazdnými vlastnosťami hravo zmaže pár drobných mínusov.