Na nové Sandero respektíve Logan som sa tešil z viacerých dôvodov. Najhlavnejším bol fakt, že automobilka stále dokáže ponúkať jednoduché a lacné auto, ktoré by však malo byť na úrovni moderných západných automobiliek. Raz som mal v teste jazdenky druhú generáciu Loganu a aj keď to bolo používané auto, bolo na ňom cítiť, že je stále na nižšej úrovni, ako vtedajšie konkurenčné modely zo západnej Európy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Avšak tretia generácia mala byť úplne iná, moderná, progresívna, jednoducho to malo byť auto za pár eur a pritom ponúknuť takmer všetko, čo potrebujete. Už prvé testy novinárov ma zaujali, keď tieto modely skutočne chválili. Tak sa poďme pozrieť na toto konkrétne Sandero.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Stepway je vyšší o 4 cm

Stepway síce zaujme oplastovanými nárazníkmi s nelakovanými plochami, avšak stále je to to základné Sandero, i keď je o 4 cm vyššie. Mimochodom práve svetlá výška cez 20 cm umožní prekonať aj poľné cesty až na miesta, kam vás pustí adhézia pneumatík a pohon len prednej nápravy.

Základné LED potešia

Minulý rok zmenila Dacia svoje logá a dizajn predajní, neobišlo to ani autá. Preto je odlišná predná maska a tiež vzadu nový znak. Čo však zostalo od predstavenia auta sú základné LED svetlá. Áno, Dacia ponúka v aboslútnom základe už LED stretávacie svetlá. I keď diaľkový režim zabezpečuje halogénová žiarovka a je prakticky k ničomu, stretávacie LED chválim. Prispievajú k bezpečnejšej jazde v noci, majú dobrý dosvit a na to, že ich máte už v základe v tých najlacnejších autách na trhu, je to taký malý zázrak.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pri nastupovaní vás síce môžu zaujať čiastočne prekryté prahy, avšak nemajú žiadnu tesniacu gumu. Mohlo by sa tak zdať, že nezabránia zašpineniu pri nastupovaní a vystupovaní. Opak je však pravdou, Dacii sa podarilo vďaka aerodynamike a plastom v prednej časti vyriešiť odhadzovanie nečistôt spoza kolies tak, že vnútorné prahy sú aj po blatovej ceste stále čiastočne suché a čisté. Samozrejme to nebude na úrovni áut, kde je ešte tesniaca guma okolo dverí, avšak opäť pripomínam kategóriu, v akej sa nachádzame.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V interiéri je všetko po starom a to je dobre

Keď nastúpite, neprekvapia vás žiadne digitálne displeje pred vodičom, dotykové tlačidlá na stredovom tuneli a podobne. Je to síce elektronická ručná brzda, avšak aj tá je za príplatok a pokiaľ ju nechcete, nemusíte ju mať. Kto by si chcel ale Daciu dovybaviť modernými asistentmi ako sledovanie mŕtveho uhla, modenrými prvkami výbavy ako bezkľúčový vstup či zadná kamera a navigácia, nemá s tým vôbec problém.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Keď už sme pri tej výbave, zadnú kameru neodporúčam. Jej obraz je skutočne slabý a pri týchlosti nad 15 km/h sa vypne. V sérii máte aj tak zadné PDC a to väčšine stále stačí. Škoda len, že užitočná stredová lakťová opierka je len v pakete s bezkľúčovým vstupom a elektronickou ručnou brzdou, kde obe posledné položky ja vôbec nevyužijem. Vy to však môžete mať opačne. Určite by som si ale priplatil za predné vyhrievané sedadlá, ktoré hrejú skutočne rýchlo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Navigácia využíva 8-palcovú dotykovú obrazovku, avšak vo vyššej výbave Expression už máte v sérii zrkadlenie telefónu cez Apple CarPlay a Android Auto. K autu dostanete šikovný držiak na telefón, ktorý umiestnite na ľavú stranu obrazovky. Hneď za ním je dodatočná USB zástrčka, keďže obe spomínané spojenia s telefónom fungujú len cez kábel. Za navigáciu by som si tak vôbec nepriplácal.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Veľkým plusom je stále možnosť zakúpiť si plnohodnotnú rezervu, keďže je na ňu priestor. V prípade LPG verzii však na ňu zabudnite, nádrž na plyn je totiž práve v priestore pre rezervné koleso. Podvozkovo je Sandero samozrejme naladené tuhšie. Je to dané aj faktom, že musí zvládnuť cesty s plne naloženým interiérom a stále určitým komfortom, ale aj horšie cesty v rozvojových krajinách. Komu by sa nepáčili sériové plechové disky s ozdobnými puklicami, za 200 eur máte k dispozícii 16-palcové hliníkové disky.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Avšak poďme k motorom. Sandero môžete mať len s trojvalcovými litrovými pohonnými jednotkami. Bežné Sandero aj s atmosférou, Stepway je k dispozícii už len s preplňovanými motormi. Za malý príplatok 600 eur je výrobcom prerobená verzia na LPG, ktorá pri takto malom doplatku dáva asi najväčší zmysel. K dispozícii je aj verzia s CVT prevodovkou, ja som mal však k dispozícii najsilnejšiu 81 kW verziu s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Všetky motory majú ešte nepriame vstrekovanie paliva okrem mnou testovaného najsilnejšieho. Kto tak chce jazdiť čisto po meste, určite tento motor nekupujte. Kto by si ale myslel, že s nepriamym vstrekovaním nedostane filter pevných častíc, je na omyle. Dacia ho kvôli norme Euro 6d Full už dáva aj do nepriamovstrekových pohonných jednotiek. Samotný filter je hneď za motoro, je riadený snímačom diferenčného tlaku a snímačmi teploty pred a za ním. Regenerácia by mala prebiehať bez vyzvania vodiča, aby pre to niečo spravil. Ak by však jazdil v takom režime, že si to predsa len vyžiada, systém na to upozorní a aj po takejto ignorácii ju môže vynútene spustiť servis.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Ak by sa vám nezdala reakcia na stlačenie pedálu akcelerátora, vedzte, že to nie je len Eco režimom. Jednoducho vpredu umiestnený chladič stlačeného vzduchu má spolu s potrubím veľký objem, ktorý treba natlačiť. Plusom sú však, aspoň pre mňa, reťazové rozvody. Tie by mali vydržať celú životnosť motora a Dacia nemá ani interval na kontrolu.

To, že na svetle je nápis Renault ma neprekvapil. Čo ma ale prekvapilo boli znaky HCR, ktoré značia schválenie svetlometu pre halogénovú žiarovku na stretávací aj diaľkový režim. Stretávacie svetlo je pritom LED.

Čo ma ale trocha mrzelo a asi jediná vec, ktorá vám pripomenie, že sedíte v Dacii, sú vibrácie motora na voľnobehu. Tu jednoducho absentujúci vyvažovací hriadeľ dá pripomenúť, že máte pod prednou kapotou nepárny počet valcov a drahšie automobilky trocha popracovali na potlačení rôznych nevyvážok. Bežný užívateľ to asi nebude riešiť, kto má však trocha sluch a cit pre motory, ten si bude myslieť, že mu prestal odpaľovať niektorý valec.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Všetky preplňované motory v Sandere Stepway majú už 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Predchodca mal problémy s radením za studena, obzvlášť pri 2. rýchlostnom stupni. Pýtal som sa Dacie, či je nová prevodovka nejako príbuzenská so starým 5-kvaltom a vraj áno. Párkrát som mal aj s touto prevodovkou problém zaradiť 2-ku za studena, možno to ale bolo len absolútne nezajazdeným autom s menej ako 1 000 km na odometri.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Kto sa pýta na otáčky motora, pri 90 km/h to bolo necelých 1 800, pri 110 km/h 2 250 a pri diaľničnej 130-ke stále veľmi nízkych 2 700 ot./min. Na to, že máme pod kapotou litrový trojvalec je to veľmi nízka hodnota a tak Sandero nemá problém ani s presunmi po diaľnici. Mimochodom, pri diaľničnej 130ke sme s Marošom namerali hlučnosť 67 dB, čo je síce viac, ako iné autá, ale nie na úrovni, že je to neznesiteľné.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

A čo spotreba? Nuž, kto by sa bál litrového trojvalca, môže na predsudky zabudnúť. V meste som jazdil v priemere za 6 litrov, mimo mesta som sa dostal aj pod 5 l/100 km. Náš trimix som odjazdil za 5,6 l/100 km a Dacia uvádza spotrebu len o 0,1 l nižšiu. Reálne tak budete jazdiť do 6 l/100 km takmer vždy, len po diaľnici to bude niečo nad. Škoda len dlhšieho zohrievania motora, ktoré bolo v zime ešte viac citeľné a tak ste na zohriatie podľa budíkov čakali 6 km, čo mi aj na priamovstrekový benzín príde dosť. Také litrové TSI to zvládne do 4 km a kúri určite rýchlejšie. Jednoducho tu chýbajú chladené výfukové zvody, ktoré by toto eliminovali.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Kúpil by som si ju?

Síce to možno vyznelo, že som Daciu skoro len chválil, ale je to skutočne tak. Tretia generácia sa voči predchodcovi posunula doslova o jednu triedu vyššie a dnes je to konkurenčné auto pre iné automobilky. K tomu tu máme stále veľmi priaznivú cenu, i keď už ani Daciu si nekúpite pod 10 tisíc eur. Keď som si pri druhej generácii povedal, že toto auto by som si ešte nekúpil, pre aktuálnej to už neplatí. Ale bral by som ju určite s LPG verziou, ktorá je len o 600 eur drahšia a máte plnú záruku od výrobcu. Kto tak má auto ako prostriedok na presuny z bodu A do bodu B, ale stále chce mať komfort a bezpečnosť, Sandero mu spraví službu azda najlepšie zo všetkých možných konkurentov. A presne o to Dacii ide.

PLUSY:

+ cena;

+ HW tlačidlá;

+ skvelá spotreba;

+ základné LED svetlá;

+ rýchly nábeh výhrevu sedadiel;

+ 6-stupňová prevodovka;

+ "klasické" budíky.

     

MÍNUSY:

- chod trojvalca na voľnobeh;

- zlé rozlíšenie zadnej kamery;

- len halogénové diaľkové svetlá.

Typ karosérie: Hatchback
Trieda / kategória: malý automobil
Vonkajšie rozmery: 4 099 x 1 848 x 1 587 mm
Druh pohonu: spaľovací zážihový trojvalec
Zdvihový objem (ccm): 999
Počet valcov / ventilov: 3/12
Maximálny výkon (kW / ps): 81/110
Maximálny krútiaci moment (Nm): 200
Maximálna rýchlosť (km/h): 183
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): výrobca 5,5 l/100 km, TS okruh 5,6 l/100 km
Prevodovka: manuálna 6-stupňová
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1 081 až 1 173
Celková hmotnosť (kg): 1 587
Pohon: predných kolies
Rozmery kolies: 205/60 R16
Rozchod (p/z), rázvor (mm): vpredu 1 520, vzadu 1 509, rázvor 2 604
Objem nádrže: 50 litrov
Objem kufra: 410 litrov
Cena ( Euro ): 15 900 eur