Musím sa priznať hneď v úvode, že ma Arkana v dobe svojho predstavenia vôbec neoslovila. Nie som príliš veľkým nadšencom SUV a tých s karosériou pseudo-kupé alebo SAC už vôbec nie. Zákazníci ich však vyhľadávajú, kupujú a tak je jasné, že budú podobné modely pribúdať aj medzi značkami, ktoré nepatria k tým prémiovým.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

RS Line nielen v oranžovej

Pri pohľde spredu by ste Arkanu odlíšili od iných modelov značky so značnými komplikáciami. V testovanej verzii RS Line má síce trocha iný predný nárazník, ale skutočne je to len „o chlp“. Aj základné Arkany sú totiž z môjho pohľadu dizajnovo zaujímavé. V tomto prípade „eReSovej“ výbavovej línii veľmi pomohla aj sivá metalická farba. V porovnaní s tou skoro „klasickou“ oranžovou je to jednoducho neobvyklý odtieň.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Výbava RS Line je najvyššia, nie je však len o športových detailoch. Súčasťou tohto auta sú aj 18-palcové disky na pneumatikách s relatívne vysokým profilovým číslom 55, pri šírke 215 mm. Máte pocit, že by to mohlo stačiť na dostatočne pohodlnú jazdu? Potom vedzte, že opak bol pravdou. Obzvlášť zadná náprava mala tendenciu odskakovať takmer na každom väčšom hrbole. Tipoval by som to na príliš „mäkké“ tlmiče, ktoré dovolili kolesám až odskočiť od povrchu cesty, a tá rana znamenala, že tlmič veľmi skoro narazil na svoju krajnú polohu.

LED sú skvelé

Už v základe máte plne diódové svetlá so zaujímavo tvarovanou „trubicou“ denného svietenia. Nemám proti nim jedinú výhradu, a veľmi precízne fungoval tiež diaľkový režim a automatické prepínanie. Ak by ste ale chceli matrix svetlomety, sklamem vám. Nedostanete ich ani za príplatok. Ak, tak sa možno objavia v rámci medzigeneračnej modernizácie.

Full LED svetlá Renault vie robiť, trocha mi chýbala len funkcia matrix vyrezávania v diaľkovom režime.

Použiteľný adaptívny tempomat

Spomedzi všetkých asistentov ma v Arkane zaujal v prvom rade adaptívny tempomat, ktorý fungoval prekvapivo veľmi precízne. Kto ma pozná, tak vie, že tento typ techniky nevyhľadávam. Zvyšujú spotrebu, zhoršujú plynulosť jazdy, majú vplyv na opotrebovanie brzdového systému, jednoducho si myslím, že viem jazdiť vo všetkých ohľadom omnoho lepšie s bežným tempomatom. V tomto aute som si však všimol jednu vec, ktorá mi v iných moderných autách chýbala...

Vzadu je jednoduchá trozná priečka, 4x4 pohon nebude dostupný vôbec.

Ak sa na diaľnici priblížite k inému automobilu, tempomat obvykle nebrzdí len motorom, ale elektronika prakticky okamžite začne spomaľovať aj brzdami. Okrem toho, že Arkana je hybrid a miesto siahnutia na prevádzkové brzdy najprv začne rekuperovať, som objavil ešte inú maličkosť, ktorá ma skutočne potešila. Ak ste totiž vo svojom pruhu dobehli auto a to malo tendenciu napríklad spomaľovať, stačilo zapnúť blinker a Arkana jednoducho zbytočne nebrzdila. Namiesto toho udržiavala rýchlosť a nemala problém nechať vás priblížiť k vozidlu pred vami oveľa bližšie ako s vypnutým blinkrom. Takže iné autá nemusíte obiehať s veľkým predstihom a Renault zbytočne nebrzdí, keď „vidí“, že sa riadeniu skutočne venujete. Takže za mňa super.

Interiér klasika

V kabíne francúzskeho crossoveru vás asi nič neprekvapí, ak ste už aspoň raz v posledných rokoch v nejako novodobom Renaulte jazdili. Pred vodičom je 7-palcový digitálny displej, ktorý trocha mrhá možnosťami zobrazenia informácií a napríklad údaje z navigácie sa doslova „krčia“ v strede. Nevyužitá ploch obrazovky by si jadnoducho zaslúžila lepšieho dizajnéra a programátora.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Uprostred palubnej dosky nájdete väčší 9,3-palcový displej infotainmentu, ktorý je netradične orientovaný na výšku. Áno, má to aj pár iných áut, ale stále je to skôr niečo, čo sa bežne nepoužíva. Mne viac vyhovuje orientácia na šírku, ale uznávam, že je to individuálne. Čo ma naopak zaráža, je stále prítomná „páčka“ pod volantom na ovládanie autorádia. Je to moderné asi ako prepínanie palubného počítača pomocou „tyčinky“ trčiacej z budíkov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Na tlačidlá v Renaulte nezanevreli

Teda skoro. Rádio či infotainment sa dá ovládať len pomocou dotykovej obrazovky, našťastie sú tu aj obyčajné tlačidlá na volante, teda vlastne pod ním. Čo chválim, sú klasické otočné ovládače klimatizácie, ktoré sú natoľko intuitívne, že na ne počas jazdy nemusíte ani pozerať. A podobné je to tiež s vyhrievaním sedadiel.

Dojazdovka v kufri potešila

V kufri je k dispozícii dokonca dojazdová rezerva, čo v prípade nových áut a obzvlášť hybridov či dobíjacích benzín-elektrických modelov, je skôr svetlá výnimka. Je pravda, že pod dnom kufra už veľa priestoru nezostáva, rezerva totiž nie je uložená v bežnej okrúhlej priehlbine, ale skôr tak nejako voľne, upevnená na rovnom dne plechovej časti karosérie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Rovnaký hybrid ako v Cliu

A čo ten pohon? Rovnako ako v prípade Renaultu Clio, aj tu pracuje atmosférická zážihová štvorvalcová jedna-šestka s maximálnym výkonom 69 kW (94 koní). S elektromotorom, ktorý dodáva 36 kW (49 koní) máte k dispozícii systémový výkon 105 kW, teda 143 koní. To sa dnes môže zdať málo, obzvlášť ak všade okolo vás jazdia turbomotory, ktoré netreba pri akcelerácii vytáčať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V tomto prípade vám elektromotor pomáha pri rozjazdoch a pri razantnejšej akcelerácii elektronika vyženie spaľovací motor do vysokých otáčok. V takých chvíľach budete počuť poriadny hluk, adekvátny záťah ale nedostanete. Arkana hybrid jednoducho nie je na športovanie. Jej prednosťou je slušná prevádzková efektivita pri snahe o ekonomickú jazdu. Tomu pomáha aj prepnutie páky do režimu B, kde auto rekuperuje oveľa intenzívnejšie a brzdový pedál budete potrebovať prakticky len pri snahe o úplne zastavenie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Spotreba je vážne perfektná

No a teda ako je na tom Arkana so spotrebou? V úvode som písal o zžití sa s hybridom, ale po čase som si uvedomil, že je dosť podstatný asi aj zábeh. Totižto hybridné Clio malo najazdených pár tisíc kilometrov, zatiaľ čo testovaná Arkana takmer 20 tisíc km. Podľa mňa aj vďaka tomu veľký Renault bez väčšej snahy o úspornú jazdu absolvoval náš testovací okruh s priemerom len 5,0 l/100 km. Bol teda ešte o dva decilitre úspornejší ako Clio.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Na okresných cestách som nemal problém podliezť aj túto hodnotu a v meste bolo možné jazdiť aj kolónach za 5 až 5,5 l/100 km. Jediné miesto, kde nebude hybrid doma, je diaľnica. Háčik však nie je ani tak v spotrebe, ale skôr hlučnosti ovplyvnenej vyššími otáčkami motora. Stačí mierne zrýchliť alebo dostať sa s autom do stúpania a máte pocit, že sedíte v staršom aute, ktoré nemá viac ako štyri rýchlostné stupne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

To je totiž prípad aj tohto hybridného systému. Spaľovací motor má k dispozícii 4 rýchlostné stupne a elektromotor ďalšie 2. Pri presunoch vyššími rýchlosťami to jednoducho nefunguje ideálne, preto sa tento hybrid na diaľnice veľmi nehodí.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

V hybride mi dáva väčší zmysel, ako v Cliu

Takže kúpil by som si hybridnú Arkanu? Ak by som premýšľal nad podobným typom auta, čím mám na mysli crossover, určite by som dal prednosť radšej tomuto pohonu pred motorom 1.33 TCe. Je to atmosféra, s nepriamym vstrekovaním, k tomu má lepšiu spotrebu a stále dostanete 50-litrovú nádrž. To dáva Arkane akčný rádius okolo 900 km. Jediným problémovým miestom môže byť filter pevných častíc. Poslednou prekážkou pre Arkanu E-Tech môže byť pre niekoho cena. Základ začína na čiastke 22 850 eur a hybrid je drahší v každej výbave len o 1100 eur. To je výrazne menej, ako v prípade Clia a reálne tu aj voči čisto benzínovej verzii ušetríte. Takže za mňa je hybridná Arkana vhodným autom do mesta a dáva mi zmysel aj v porovnaní s čisto benzínovými modelmi.

Typ karosérie: crossover
Trieda / kategória: nižšia stredná trieda
Vonkajšie rozmery (mm): 4568 x 2034 x 1576
Druh pohonu: hybridný, benzínový štvorvalec + elektromotor
Zdvihový objem (ccm): 1598
Počet valcov/ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW/koní): 105 (143) systémový
Maximálny krútiaci moment (Nm): 148 spaľovací motor, 205 elektromotor
Maximálna rýchlosť (km/h): 172
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10,8
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): udávaná 4,8, na našom okruhu 5,0 l/100 km
Prevodovka: 4-stupňová (spaľovací motor), 2-stupňová (elektromotor)
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1510
Celková hmotnosť (kg): 1961
Pohon: predných kolies
Rozmery kolies: 215/55 R18
Rozchod (p/z), rázvor (mm): 1 584 rozchod, 2720 rázvor
Objem nádrže (l): 50
Objem kufra (l): 480
Cena (eur): 29 350

PLUSY:

+ základné LED

+ fungovanie adaptívneho tempomatu

+ klasické ovládanie klimatizácie

+ spotreba v pomere s veľkosťou auta

+ rezervné koleso na palube

+ prekryté prahy

     

MÍNUSY:

- ovládanie rádia pod volantom

- horší výhľad dozadu a do strán

- digitálny displej ponúka málo individualizačných prvkov

- horšie tlmenie nerovností

  Renault Arkana hybrid 1.6
105 kW A4 RS Line
Toyota C-HR 1.8 hybrid
89 kW e-CVT Executive
základný model 22 850 €
(Arkana 1.33 TCE 103 kW A7 ZEN)
25 490 €
(C-HR 1.8 hybrid 89 kW e-CVT Comfort)
adekvátny model 29 350 €
(Arkana hybrid 1.6 105 kW A4 RS Line)
30 490 €
(C-HR 1.8 hybrid 89 kW e-CVT Executive)
adekvátna výbava LED svetlá, adaptívny tempomat, parkovací asistent, predné a zadné PDC, zadná kamera, vyhrievané predné sedadlá, bezkľúčový vstup, digitálny displej, Bose soundsystem, automatická klimatizácia, vyhrievaný volant, navigácia, 18-palcové disky v sérii: bezkľúčový vstup, automatická dvojzónová klimatizácia, PDC vpredu a vzadu, vyhrievaný volant, zadná kamera, parkovací asistent, LED svetlá, 18-palcové disky, vyhrievané predné sedadlá, navigácia, adaptívny tempomat
výsledná cena 29 750 € 30 490 €
  Citroen C4 1.2 Puretech
96 kW A8 Shine
Mazda CX-30 2.0 Skyactiv
110 kW A6 Homura
základný model 16 490 €
(C4 1.2 Puretech 75 kW M6 Live)
23 240 €
(CX-30 2.0 Skyactiv 90 kW M6)
adekvátny model 23 990 €
(C4 1.2 Puretech 96 kW A8 Shine)
29 440 €
(CX-30 2.0 Skyactiv 110 kW A6 Homura)
adekvátna výbava v sérii: adaptívny tempomat, predné a zadné PDC, bezkľúčový vstup, 18-palcové disky, zadná kamera, HUD displej, automatická dvojzónová klimatizácia, navigácia, LED svetlá

za príplatok: vyhrievané predné sedadlá a volant 550 €, hifi systém 450 €
v sérii: vyhrievané predné sedadlá, bezkľúčový vstup, automatická dvojzónová klimatizácia, predné a zadné PDC, zadná kamera, 18-palcové disky, navigácia, alarm, digitálny displej, LED svetlá, adaptívny tempomat
výsledná cena 24 990 € 29 440 €