Poznatky z WRC hrali svoju rolu

Už je to pár rokov, čo sa Toyota vrátila do WRC, a bolo to práve s modelom Yaris. Aj keď sa prvý rok trochu hľadali a spoľahlivosť auta nebola najlepšia, pod vedením legendárneho a 4-násobného šampióna, Tommiho Mäkinena, sa tím Toyota Gazoo Racing WRT dostal medzi hlavných adeptov na titul. V roku 2019 sa stal s Toyotou Yaris WRC majstrom sveta estónsky jazdec Ott Tanak. 

Japonské značky mali vždy k rally blízko a samotný zážitok sa snažili sprostredkovať aj obyčajným ľuďom. Ideálnym príkladom je práve Lancer Evo alebo Impreza STI, no s ich koncom tu ostalo prázdne miesto. Toto miesto sa ale teraz pokúsi zaplniť GR Yaris. Má na to všetky predpoklady. K rally autu má totiž bližšie ako ktorékoľvek cestné vozidlo.   

Najvýkonnejší 3-valec na svete

Toyota si dala extrémne záležať a pre malý hatchback by ste konkurenta asi ťažko hľadali. Pod kapotou nájdeme najvýkonnejší 3-valec na svete s výkonom 192 kW (261 k) a krútiacim momentom 360 Nm. V porovnaní s limitkou Yaris GRMN došlo k malému downsizingu. GRMN disponuje objemom motora 1,8 l, zatiaľ čo nový GR Yaris má objem 1,6 l. Zmena medzi týmito modelmi je aj v spôsobe preplňovania. U GRMN túto funkciu vykonáva kompresor a u GR sa o preplňovanie stará turbo. Keďže GR Yaris má byť auto pre vodičov, nechýba ani 6-stupňový manuál. Aby zvýšili odolnosť motora, piesty sú počas práce ostrekované olejom z dýz a hriadeľ turba je uložený vo valivých ložiskách a nie klzných. 

Malý hatchback dostal ako „správne rally auto“ aj pohon všetkých štyroch kolies GR-Four 4WD. Klasické diferenciály na obidvoch nápravách môžu v prípade zakúpenia balíčka Circuit Pack nahradiť samosvory Torsen. Váha dosahuje len 1 280 kg, čo môže byť v kombinácii s pohonom všetkých kolies a najvýkonnejším 3-valcom na svete, recept na skutočný zážitok z jazdy. Aj keď síce 3-valce nie sú to, čo chceme, sú trochu lenivejšie, treba ich vyvažovať a životnosť tiež nie je najlepšia, snáď nás Toyota presvedčí, že ich nemusíme všetky hádzať do jedného vreca. Bola by škoda, ak by práve motor odradil väčšinu ľudí od Yarisu GR.

Jazdu do výraznej miery ovplyvňujú aj jazdné režimy. Na výber sú tri. „Normal“ posiela 60 % krútiaceho momentu na predné kolesá, zatiaľ čo režim Sport spraví z Yarisu GR miernu zadokolku s rozdelením krútiaceho momentu 30:70 (predok:zadok). V pretekárskom móde Track je už ideálne rozdelenie 50:50. 

Mechanická ručná stále žije

Čo sa týka dynamických parametrov, z 0 na 100 km/h zrýchli GR Yaris za 5,5 s a maximálna rýchlosť sa zastaví na 230 km/h, ktorá je elektricky obmedzená. O uvedenie auta do pokoja sa starajú ventilované kotúčové brzdy na oboch nápravách. Predné kotúče majú priemer 356 mm a sú zvierané 4-piestikovými strmeňmi. Tie zadné majú priemer 297 mm a 2-piestikové strmene. Čo poteší každého petrolheada je určite mechanická ručná brzda. Tá nám napríklad pri novom Focuse ST, veľmi chýbala. 

Aj keď je nový klasický Yaris iba 5-dverový, verzia GR je 3-dverová. Aj to značí, že GR Yaris nemá so sériovým, snáď s výnimkou svetiel, takmer nič spoločné. Vpredu síce nájdeme zavesenie McPherson ako u klasického Yarisu, no celá náprava bola postavená na mieru pre GR. Vzadu sa už nachádza viacprvkové zavesenie. 

Za príplatok Michelin Pilot Sport 4S

Proporciami je GR Yaris stále malé auto. Na dĺžku má len 3 995 mm, široké je 1 805 mm a nie je vyššie ako 10-ročné dieťa (1 460 mm). V porovnaní s klasickým Yarisom, je výška strechy znížená o 91 mm. Rázvor náprav dosahuje 2 558 mm a auto jazdí na pneumatikách o rozmere 225/40 s 18-palcovými diskami. V základnej výbave ide o gumy Dunlop SP Sport Maxx050, v prípade zakúpenia okruhového Circuit Pack vám Yaris GR obujú do Michelin Pilot Sport 4S.

Žiadna limitka!

Dobrou správou je, že GR nepôjde v stopách Yarisu GRMN a nepôjde o limitovanú edíciu. Cena pre Európu ešte nebola uvedená, no v Japonsku sa bude v prepočte predávať za 32 500 eur, s okruhovým paketom za 37 500 eur. 

Toyota GR Yaris je výnimočná. Prináša to, čo sme si mysleli, že v dnešnej dobe točiacej sa len okolo emisií už dávno odišlo. Vývoj tohto auta nebral na ľahkú váhu ani samotný Mäkinen a aktívne sa na ňom podieľal. Skúsme byť za toto auto vďační a pri každodenných tlačenkách o elektromobiloch si ho aj patrične vážiť.