Ak chcete žiť, nie iba prežívať, v dnešnej dobe to bez kontaktu s dopravnými prostriedkami nejde. Subsystémy, ktoré sa podieľajú na bezpečnosti cestnej premávky, môžeme rozdeliť do troch kategórií: človek (vodič, chodec a pod.), vozidlo a komunikácia (cesty). Počet účastníkov cestnej premávky stále stúpa, keďže populácia rastie. Ale aj preto, lebo vozidlo si celosvetovo môže dovoliť stále viac a viac ľudí. V mnohých prípadoch osoba, ktorá riadi vozidlo, reaguje nesprávne. Preto sa vynakladá nemalé množstvo peňazí na vývoj nových systémov, ktoré by boli schopné tolerovať chyby vodičov a tak predísť zrážke – prvky aktívnej bezpečnosti. Ak už nie je možné zrážke predísť, zmierniť následky nehôd, či už na živote, zdraví alebo na majetku majú na starosti prvky pasívnej bezpečnosti. Komunikácia a jej okolie je dané hlavne prírodnými podmienkami a historickým kritériom. Pred desaťročiami nik nepočítal s tým, že motorových vozidiel bude také množstvo. Preto sa na nové cesty kladú prísne kritéria a množstvo finančných prostriedkov na ich stavbu u nás pochádza z eurofondov.

Aby sa následky dopravných nehôd znižovali, zasahujú do procesu i zákonodarcovia, či už na národnej, alebo na nadnárodnej úrovni. Prijímajú normy (právne i technické), ktoré musia výrobcovia dodržiavať, ak chcú v danej krajine nové autá predávať. Ako posledné sa v zákonodarných zboroch prejednávajú systémy AEB a LDW.

Na cestách je stále mnoho nehôd a úmrtí, preto do procesu zvyšovania bezpečnosti cestnej premávky zasahujú i zákonodarcovia. 

Systém AEB (Autonomous Emergency Braking) – samočinné núdzové brzdenie bude o pár rokov povinná súčasť každého nového auta. V Európe sú dnes v nových autách povinné systémy ABS, ESC, čelné airbagy, BAS - brzdový asistent, TPMS - systém monitorovania tlaku v pneumatikách a signalizácia nezapnutého bezpečnostného pásu. Pri testoch EuroNCAP však hodnotia i nepovinné moderné systémy. Či je nimi vozidlo štandardne vybavené a ako sú zdatné. Od toho sa odvíja následne i hodnotenie. AEB systém je jedným z prvkov moderných aktívnych tempomatov. Pri dobiehaní pomalšieho vozidla automaticky zníži rýchlosť, prípadne ak to je nutné, auto úplne zastaví.

Obdobne sa nielen v Európe ale i v Amerike uvažuje o povinnosti vybavenie všetkých áut systémom detekcie vybočenia vozidla z jazdných pruhov – Systém LDW (Lane Departure Warning). Tento systém pracuje na viacerých princípoch. Najznámejšie sú optické systémy a systémy pracujúce s infračerveným svetlom. Infračervený systém je však na súvisle zasneženej vozovke, alebo v prudkom daždi nespoľahlivý. Varovanie sa buď prenáša do sedadla vodiča, jemnou vibráciou volantu, alebo iným audiovizuálnym upozornením.

Ľudia sa stále viac spoliehajú na systémy auta čo nie je dobré

Je síce pekné, že sa o nás zákonodarcovia tak starajú a prijímajú také opatrenia. Ale zatiaľ ani jeden systém nedokáže pokoriť ľudskú hlúposť a fyziku. Ľudia sa čoraz viac začínajú spoliehať na stroje a ich systémy. Za volantom robia všeličo možné, čo vôbec nesúvisí so šoférovaním. A to častokrát vedie k nehodám, v lepšom prípade len ku škodovým udalostiam. Tento problém sa netýka len slovenských vodičov. To je práve dôvod, prečo by sa ľudia opäť mali naučiť rozmýšľať a trochu i predvídať za volantom. Niekedy je celkom na mieste rozmýšľať i za iných. Taktiež by nezaškodilo aj zvýšenie tolerancie medzi jednotlivými účastníkmi. Dnes sa zdá, že žiadam priveľa!


V skratke by sa dalo povedať, že takmer v každom prípade pri nehode ide o zlyhanie ľudského faktoru. V podstate medzi najčastejšie príčiny vzniku nehôd patria: nedodržanie maximálnej povolenej rýchlosti, neprispôsobenie rýchlosti jazdy stavu a povahe vozovky (napr. pri zjazdoch z diaľnice na mokrej vozovke odporúčame jazdiť nižšou rýchlosťou, aká je na dopravnej značke), nedodržanie bezpečnej vzdialenosti pri jazde za iným autom, jazda v jazdných pruhoch a nedostatočne sa venovanie vedeniu motorového vozidla.

Napríklad si treba zvážiť, či na trase dlhej 20 km, pri ktorej prídete do cieľa o minútu skôr, Vám agresívna jazda stojí zato, aby ste ohrozili ostatných! V prvom rade je nutné zmeniť seba, sebelepšie deaktivované systémy tu budú málo platné.

Zdroj: cargurus