Skvelých japonských áut je neskutočne veľa a vybrať len päť z nich, je v podstate nemožné. Na otázku, ktoré to sú, samozrejme objektívna odpoveď neexistuje. Takže vám môžem ponúknuť maximálne svoj subjektívny rebríček, s ktorým sa síce môžete stotožniť, v skutočnosti ale nepočítam s tým, že by ten váš bol úplne rovnaký. Priznám sa, že som nedokázal nižšie uvedené modely zoradiť od najlepšieho po najhorší, a tak som ich radšej usporiadal v abecednom poradí. A pretože bolo podobne náročné vybrať TOP5, na konci som pridal jeden bonus. 

Honda NSX

Písal sa rok 1990, kedy uzrel svetlo sveta model s názvom NSX. Všetko bolo na ňom od základov nové, vrátane motora 3.0 V6, ktorý disponoval elektronicky riadeným variabilným časovaním i zdvihom ventilov (VTEC). Hnací agregát zároveň spolupracoval s päťstupňovým manuálom, pričom krútiaci moment sa prenášal len na zadné kolesá. NSX profitovalo z celohliníkovej karosérie (bolo dokonca prvým sériovo vyrábaným autom na svete s alumínovou karosériou) a pokročilej aerodynamiky. Z 0 na 97 km/h (0-60 mph) akcelerovalo za 5,3 sekundy, čo bola v tej dobe vynikajúca hodnota. Maximálna rýchlosť? Až 253 km/h. Honda chcela NSX dotiahnuť do posledného detailu, takže jej s vývojom pomáhal istý Ayrton Senna. 

Lexus LFA

Táto „raketa na kolesách“ bezpochyby patrí k tomu najlepšiemu a najviac vzrušujúcemu, čo japonský automobilový priemysel kedy vyrobil. Lexus LFA je superšport s veľkým S. Len 500-kusová limitka sa začala vyrábať v roku 2010, ale vďaka svojmu nadčasovému dizajnu doteraz vyzerá lepšie než mnohé najmodernejšie autá. Až 65 percent hmotnosti karosérie tvorí polymér vystužený uhlíkovými vláknami (CFRP), no najväčším lákadlom je 4,8-litrový atmosférický desaťvalec, ktorý ponúka 412 kW (560 koní) a znie lepšie než symfonický orchester. Daný agregát sa navyše vytáčal tak rýchlo, že Lexus musel vyvinúť digitálny otáčkomer, ktorý by s ním dokázal udržať krok. LFA predstavovalo vo svojom čase prakticky vrchol japonského konštruktérskeho umu. 

Mazda MX-5

Mám pocit, že tento malý roadster je asi najznámejším japonským autom na svete. Poznáte niekoho, komu Mazda MX-5 nič nehovorí? Jej príbeh sa začal písať v roku 1989 a trvá až dodnes. V ponuke je už štvrtá generácia. MX-5 bola veľkým hitom od samého počiatku, veď len z prvej generácie sa predalo viac ako 400 tisíc kusov. V roku 2016 dosiahol tento model hranicu 1 milióna vyrobených kusov a za to si dokonca vyslúžil zápis v Guinessovej knihe rekordov za najpredávanejšie dvojmiestne športové auto na svete. Súčasná generácia váži len okolo tony a je o 100 kg ľahšia než predchodca. V roku 2018 toto auto prešlo modernizáciou a úprave sa nevyhol ani najsilnejší motor, ktorý ponúka 135 kW (183 koní) a 205 Nm.

Mitsubishi Lancer Evolution

Vážne je nutné ho predstavovať? Tento automobil patrí k ikonám japonského priemyslu i rally. S legendárnym Tommim Mäkinenom za volantom získal tento model štyri majstrovské tituly vo WRC a navždy sa zapísal do histórie. Športový sedan často označovaný aj len ako Evo predstavila automobilka už v roku 1992, pričom v priebehu 24 rokov výroby vzniklo až desať generácii. Evo sa preslávilo nielen účinkovaním v motoršporte a rivalitou so Subaru Impreza WRX STI, ale aj svojimi skvelými jazdnými vlastnosťami. Bolo to skrátka to pravé vodičské náčinie, o ktorom sníval skoro každý s benzínom v krvi. Auto, za ktorým sa otáčala celá ulica.

Subaru Impreza WRX STI

Dva tábory. Aj tak by sme mohli nazvať koexistenciu dvoch legiend a dlhé roky jediných „rally áut na bežné cesty“. Či už ste boli tím Subaru alebo tím Mitsu, potichu ste uznávali kvality aj toho druhého. Korene Imprezy WRX STI siahajú rovnako ako u Eva do roku 1992, v roku 2014 sa však z názvu vytratilo slovo Impreza a ostalo už len WRX STI. Podobne ako Evo si aj Impreza získala priaznivcov skvelými jazdnými vlastnosťami, pričom od hlavného konkurenta sa odlišoval najmä motorom. Boxer, jedinečné nasávanie na kapote, ktoré privádzalo vzduch k medzichladiču či dnes už legendárna kombinácia modrej metalízy so zlatými diskami kolies. Čo sa týka pôsobenia tohto populárneho sedanu v rally, tak nebolo o nič menej úspešné. Tituly majstrov sveta v ňom získali Colin McRae, Richard Burns či Petter Solberg. Pred niekoľkými týždňami predstavilo Subaru novú generáciu WRX, avšak kvôli emisným normám ho v Európe, bohužiaľ, neuvidíme. 

Bonusový model: Nissan GT-R 

Môj osobný výber najlepších áut z krajiny vychádzajúceho slnka už poznáte. Dajte nám v diskusii vedieť, ako by vyzerala vaša vysnená garáž naplnená piatimi japonskými strojmi :)