Ako uvádza agentúra Reuters, indická vláda čelí vlne negatívnych reakcií vodičov, ktorí neboli na zavedenie nového benzínu E20 s dvadsaťpercentným podielom alkoholu pripravení. Obavy navyše nerozptýlili ani automobilky, ktoré nedokážu dať zákazníkom jednoznačné odpovede, čo novinka spôsobí s ich staršími a v niektorých prípadoch i relatívne novými modelmi.
India je tretí najväčší automobilový trh na svete a pred istým časom si jej politici dali za cieľ znížiť emisie z dopravy. Pod nápadom skúsiť to s E20 je podpísaný súčasný premiér Nárendra Módí, ktorý sa zameral na „čistú energiu“.
Bez prípravy
Problém je v tom, že prechod od doteraz používaných benzínov s 5 a 10-percentným podielom alkoholu nebol postupný. Takmer všetkých 90 tisíc čerpacích staníc ho vymenilo v priebehu posledných pár týždňoch, takže vodičom namiesto E5 a E10 ostala (až na pár výnimiek) jediná možnosť – E20.
Vláda v oficiálnych tlačových správach pripustila, že tento prechod môže mať „marginálny dopad na spotrebu starých áut“, automobilky však tento relatívne optimistický pohľad s politikmi vždy nezdieľali, čo len prehĺbilo hnev motoristov.
Prípad ide k súdu
Zašlo to tak ďaleko, že je tento prípad hnaný až k Najvyššiemu súdu, ktorý o ňom bude jednať ako o „spore verejného záujmu proti tomto kroku“.
Vodiči momentálne nadávajú obsluhám čerpacích staníc a kľudu príliš neprispelo ani indické ministerstvo ropy a zemného plynu, ktoré spočiatku odmietalo akékoľvek žiadosti o komentár. „Indická cesta k etanolu je nezastaviteľná, niektorí lobisti sa aktívne snažia vyvolať zmätok,“ nechal sa počuť minister ropy Hardeep Singh Puri.
Nejasné rady výrobcov
O pár dní neskôr jeho úrad vydal krátku správu, ktorá však len zvýšila napätie a hnev vodičov. „U niektorých starších vozidiel môže byť nutné vymeniť niektoré gumové komponenty a tesnenia“, pričom nezabudlo dodať, že ide o „jednoduchý proces“.
A automobilky? Napríklad Škoda na svojich stránkach špeciálne k tomuto problému vytvorila sekciu otázok a odpovedí. V nich tvrdí, že všetky autá vyrobené po apríli 2020 sú s palivom E20 kompatibilné. A čo so staršími škodovkami? Stránka lakonicky hodnotí, že tieto vozidlá neboli na kompatibilitu hodnotené a naznačuje, že by „použitie paliva E20 nemalo mať na staršie modely významný vplyv“. Nič viac ale Škoda zákazníkom nevysvetlila.
Najprv nie, potom áno
Toyota vo svojom prehlásení uvádza, že s E20 je pravdepodobná „mierna zmena spotreby“. Renault naopak poslal jednému majiteľovi modelu Triber z roku 2022 e-mail, že „auto nebolo s týmto palivom testované“ a preto „nie je vhodné“, aby E20 používalo!
Obrázok mailu zdieľaný na sociálnych sieťach má už viac ako 700 tisíc pozretí a donútil Renault ešte raz reagovať – tentokrát zákazníkov i Reutersu ale tvrdí, že na základe vládnych testov starým autám žiadne vážne problémy nehrozia. Majiteľ Triberu ale neverí a chodí tankovať na jedno z posledných miest, kde je dostupný starý benzín s nižším podielom alkoholu. A odkazuje: „Dajte mi správe palivo, pre ktoré bolo moje auto vyrobené.“
zdroj: Reuters, foto: Škoda India