Keď prišlo na trh prvé BMW X5 (E53), nemálo priaznivcov značky ostalo v šoku. Bavorské stroje samozrejme mali pohon 4x4 už dávno, ale SUV bola novinka, ktorú sme si s automobilkou vyrábajúcou hlavne zábavné zadokolky akosi nedokázali zo začiatku dať dohromady. Dnes samozrejme vieme, že BMW len v správnej chvíli naskočilo na nový rodiaci sa trend. A o štyri roky neskôr v tomto istom duchu pokračovala aj menšia X3.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Kompaktnejší model predstavili Nemci na autosalóne IAA vo Frankfurte v roku 2003. Bolo to prvé a posledné väčšie SUV značky (okrem X1 a X2), ktoré ešte vyrábali v Európe, konkrétne vo firme Magna v rakúskom Grazi. Facelift prišiel relatívne skoro, už v roku 2006.

Sériová výbava prvej X3 bola pomerne skromná. Dostali ste len manuálnu klimatizáciu, ale žiadny tempomat, parkovacie senzory alebo lepšie ako halogénové svetlá. Za všetko ste museli priplatiť. Na trhu sa preto dajú nájsť aj veľmi skromne vybavené kúsky.

Prvá X3 bola zároveň jedinou verziou, ktorá sa predávala výhradne s pohonom všetkých kolies xDrive. Nasledujúce dve generácie boli hlavne kvôli nižšej základnej cene v ponuke aj s pohonom zadných kolies a označením sDrive. BMW X3 (E83) sa predávalo v dobe, keď nebolo zvláštne mať auto s pohonom všetkých kolies a manuálnou prevodovkou, preto takmer všetky verzie štartovali so 6-stupňovým manuálom.

Žiadne "top" motorizácie

Zážihové verzie začínali s pomerne nezaujímavým štvorvalcom, viac ale lákali 2,5- a 3,0-litrové radové šesťvalce bez preplňovania. Vznetové motory mali tiež 4 a 6 valcov, najvýkonnejší agregát dosta dve turbodúchadlá a bol tiež najrýchlejším prevedením, keďže z 0 na 100 km/h zrýchľoval za 6,6 sekundy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Asi by sme mali tiež zdôrazniť, že prvá generácia nikdy neprešla kompletnou úpravou v divízii M a možno aj absencia zaujímavého vrcholného modelu bude dôvodom, že ani v budúcnosti nebude prvá X3 vyhľadávaným youngtimerom či veteránom. Celkovo automobilka vyrobila viac ako 605 tisíc kusov, takže zatiaľ ich je na trhu relatívne dosť. Na veteránsky chov z nej ale asi nebude vhodná ani jedna motorizácia.