BMW radu 1 má jednu zásadnú výhodu, ktorú mnoho ľudí považuje za nevýhodu. Hovorí sa jej klasická koncepcia. V tak malom aute je to ostatných 30 rokov uź veľká rarita a jedinečnosť zároveň. Je to hatchback s netradičným rozvrhnutím. To znamená vpredu pozdĺžne uložený motor a pohon zadnej nápravy. Aj napriek tomu, že toto auto si bude kupovať široké spektrum ľudí od mladých rodín až po starších pánov, nie je dôvod báť sa pohonu zadných kolies. Po niekoľkých dňoch používania môžem povedať, že zadokolka hatchbacku mimoriadne pristane.

BMW radu 1 ako päťdverový hatchback prišlo do segmentu C v roku 2004. Auto neskôr dostalo štyri karosárske verzie (3 dverový hatchback E81, 5 dverový hatchback E87, kupé E82 a kabriolet E88). V podstate ide o nástupcu radu 3 s označením Compact, ktorý bol často označovaný za nepríjemne orezaný sedan.

Za významný rok v živote typu možno považovať r2007, kedy BMW uviedlo aj trojdverový hatchback, kupé a 5 dverových hatchback modernizovali. O rok neskôr ešte ponúkli kabrio. V roku 2011 a 2012 prišla na trh nová generácia, ktorá sa však týka len 3 a 5 dverových verzií (typy F21 a F20). Kupé a kabriolet ostávajú vo výrobe vo verzii I. generácie.

BMW radu 1 má atraktívny dizajn z každej strany.

Najmenšie BMW absolvovalo testy EuroNCAP dokonca dvakrát. V roku 2004 získala prvá generácia za ochranu dospelej posádky 5 hviezdičiek. Ochrana detí skončila na 3 hviezdičkách. Chodcov dokáže ochrániť len na 1 hviezdičku. II. generácia absolvovala už zmenené testy, v ktorých celkovo získala 5 hviezdičiek.

Napriek tomu, že jednotka je v podstate vydarené auto, nikdy nezískalo žiadnu významnú cenu. V tejto časti môžem spomenúť jedine model druhej generácie M135i, ktorému britský magazín Top Gear udelil titul „The Sports Car of the Year 2012“.

BMW sa tvári ako malý päťdverový hatchback, no v podstate malá nie je. Jednotka v tejto verzii je dlhá 4239 mm, široká 1748 mm a vysoká 1430 mm. Rázvor má pre všetky verzie hodnotu 2660 mm. Vo vnútri sú obmedzené priestorové podmienky najmä na zadných sedadlách a v batožinovom priestore.

Výsledky testov EuroNCAP.

Dizajn a „wau“ efekt

BMW radu 1 je podľa mňa dizajnovo vynikajúco zvládnuté auto. Konzervatívny vzhľad dopĺňajú rôzne dynamické prvky. Najmä druhá generácia vyzerá o niečo agresívnejšie, to je však iný príbeh. Napriek tomu pôsobí nenápadne.

Môžete si všimnúť, že po uliciach jazdí pomerne veľa malých BMW najmä v čiernej farbe. Táto farba robí z jednotky doslova neviditeľné auto v tom zmysle, že auto nevzbudzuje absolútne žiadnu pozornosť okolia.

BMW radu 1 prešlo niekoľkými malými zmenami. Prvá prišla v roku 2007, kedy 5 dverový hatchback získal prepracovaný nárazník, hmlovky a otvory pre prístup vzduchu k chladiču. Do ponuky prišli aj pozmenené motory.  Interiér sa do značnej miery podobá na vnútro väčšieho súrodenca radu 3. Bohužiaľ, najmä v prvých rokoch jednotka trpela na dielenské spracovanie. Kvalita materiálov je v poriadnu, no pri jazde z útrob palubnej dosky vychádzajú rôzne vŕzgavé zvuky, ktorých existenciu môžem potvrdiť. Počas jazdy boli tieto zvuky dosť otravné. Je to však jedna z mála vecí, ktoré dokážem najmenšiemu BMW vyčítať.

V batožinovom priestore nájdeme objem len 330 litrov, ktorý navyše dosiahli aj absenciou rezervného kolesa. Kamarátov ani rodinu v tomto neoslní.

Jazda a jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti je to, prečo si BMW 1 zamilujete. Koncepcia vpredu pozdĺžne uložený motor a pohon zadných kolies dáva autu vynikajúcu manévrovateľnosť. Vďaka tomu je nesmierne vyvážené a rýchly prejazd zákrutami je jednoducho super. Riadenie je mimoriadne presné a s vodičom veľmi dobre komunikuje. Samozrejme, jazdné vlastnosti sú do značenej miery ovplyvnené aj motorom, no vo všeobecnosti ich môžem hodnotiť mimoriadne pozitívne. Rezanie zákrut sa stáva pozitívnou závislosťou. :)

Vďaka tomu, že jednotka je zadokolka, môžete si s ňou užiť aj zábavu. Opäť to dosť závisí od typu motora, no aj s turbodieselovým agregátom si môžete kde tu pretočiť zadné kolesá a jednoducho sa tešiť. Dôvod na paniku nie je ani počas horšieho počasia. Aj napriek tomu, že hrozí pretáčavý šmyk, stabilizačný systém DSC má v drvivej väčšine prípadov všetko pod kontrolou. Jazda s BMW radu 1 je prosto až prekvapivo zábavná.

Jazda s najmenším BMW je jednoducho skvelá. Pohon zadných kolies dáva autu hravosť a obratnosť.

BMW 118d - 105 kW (143 k)

BMW radu jeden s označením 118d tu je od jeho príchodu na trh. Pod týmto označením sa ukrýva dvojlitrový naftový štvorvalec s priamym vstrekovaním common-rail. V rokoch 2004 až 2007 mal výkon 90 kW (122 k) a maximálny krútiaci moment 280 Nm. Po modernizácii prišlo na rad zvýšenie výkonu pri súčasnom znížení spotreby. Mnou testovaná verzia dosahovala 105 kW (143 k) a maximálny krútiac moment 300 Nm. Prenos sily na zadné kolesá prebiehal prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodky, ktorej radenie je krátke a aj po rokoch príjemne tuhé.

Oficiálne zrýchli BMW 118d v tejto konfigurácii na 100 km/h za 8,9 sekundy a maximálka leží na hodnote 210 km/h. Motor nielen že poskytuje dostatok ťahu pre bežný život, no príjemne ma prekvapoval svojou spotrebou. V meste sa dá jazdiť pod 6 litrov, mimo mesta pod 5 litrov. Dokonca som sa dostal až na hodnotu 4,4 litra! V kombinovanom režime si teda najmenšie BMW vypýta niečo okolo 5,3 litra. Klasický dieselový zvuk je však v prítomný ako pri každom naftovom motore.

BMW 118d má pod kapotou presne tento agregát.

BMW s označením 118d ponúka veľmi dobrú spotrebu pri slušnom výkone. Rozhodne nejde o brzdu premávky.

Ostatné motory

Keďže ide o BMW, ponuka motorov je veľká. V priebehu výroby sa jednotlivé pohonné jednotky obmieňali a menili sa ich parametre.  Základ tvoril 1,6 litrový benzínový štvorvalec, ktorý spoznáte podľa označenia 116i. Jeho výkon bol pre auto nedostatočný, spotreba bola pomerne vysoká a jeho spoľahlivosť nebola na najvyššej úrovni.

Na vyššom leveli už boli dvojlitrové benzínové štvorvalce, ktoré najmä vo verzii 120i dávali autu slušnú dynamiku. Ak však hľadáte niečo naozaj ostré, nájdite verziu s benzínovým šesťvalcom. To znamená, že by ste sa mali poobzerať po označeniach 125i pre kabrio a hlavne 130i pre hatchback. Každý správny fajnšmeker by mal siahnuť  práve po ohromnom atmosferickom 6-valci 30i, prípadne po verzii 135i s výkonom 225 kW (306 k) a s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Nevýhodou je, že tento motor BMW ponúkalo len pre málo praktickú verziu Coupé.

Na trhu s jazdenými autami je BMW 1 naozaj rozšírené s niektorým z naftových motorov. V podstate však vo všetkých prípadoch ide o rôzne vyladený dvojlitrový štvorvalec.

Základ tvorila verzia 116d s výkonom 85 kW (116 k) a krútiacim momentom 260 Nm. Na ňu nadväzovala 118d, ktorá pred faceliftom dosahovala 90 kW (122 k). Po roku 2007 stúpol výkon na 105 kW (143 k) a klesla spotreba. Verzia 120d ponúkala 120 kW (163 k), resp. 130 kW (177 k). Vrchol tvorila verzia 123d, kde dvojlitrový agregát dostal dvojité preplňovanie biturbom a jeho výkon sa vyšplhal na 150 kW (204 k) a krútiaci moment až na 400 Nm. Spomedzi naftových verzií je toto určite najvhodnejšia voľba pre každého, kto má volant naozaj rád.

Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy

BMW radu 1 sa radí k tým spoľahlivejším autám, aj keď najmä v prvých rokoch výroby mal svoje chyby. Výrobca ich však postupom času odstránil.

Čo sa týka podvozku, ten zvláda odolávať nepriazni osudu pomerne dlho. Je to spôsobené najmä tým, že v podstate pochádza z väčšieho radu 3 a teda bol skonštruovaný na väčšiu záťaž. Pri väčšom počte najazdených kilometrov zvyknú vypovedať službu silentbloky prednej nápravy, otočné a guľové čapy alebo zadné tlmiče. Prípadne sa môžu objaviť aj zvlnené brzdové kotúče.

V prvých rokoch výroby sa často objavovalo bezdôvodné rozsvecovanie výstražných kontroliek. Spôsobovalo to prehrievanie riadiacej jednotky. V týchto kusoch sa môže v prehrávači objaviť aj zaseknuté CD alebo horší príjem signálu rádia. Občas sa objavili aj zaseknuté zámky riadenia. Interiér do faceliftu trápili pazvuky, ktoré by v novších ročníkoch posádku už otravovať nemali. Mňa však otravovali aj napriek tomu...

Benzínové motory zvykne potrápiť preskočená rozvodová reťaz, alebo zlyhávajúca zapaľovacia cievka, ktorá má za následok chod na menej valcov. Tieto problémy postihovali najmä verziu 116i.

V prípade turbodieselov je to stále ten istý príbeh. Občas sa vyskytnú problémy s EGR ventilom, dvojhmotným zotrvačníkom alebo vstrekovačmi. Dvojhmototový zotrvačník je boľavý prakticky v každej verzii BMW 130i s viac než 50-60 tisíc kilometrami. Problémom býva aj zanesený filter pevných častíc, ktorý z vašej peňaženky dokáže vytiahnuť poriadnu kopu peňazí. Manuálne šesťstupňové prevodovky občas zvykne potrápiť ťažké radenie prvých prevodových stupňov.

V prípadoch modelov 118d a 120d s rokom výroby do 2005 dochádzalo k praskaniu upínacej skrutky alternátora. BMW to však riešilo zvolávacou akciou. 

Problémy spôsobuje motor s označením N47, ktorý vznikol v rokoch 2007 až 2009. V jeho prípade zlyháva rozvodová reťaz. Oprava tejto vážnej chyby majiteľa stojí niekoľko tisíc eur. BMW sa k tomuto problému často postavilo s nepochopením a bez ochoty opraviť to na vlastné náklady. Týka sa to modelov 116d, 118d a 120d.

Lúpaním pogumovania trpia azda všetky BMW 1 staršie než 3 roky... Je to len jedno z mála opotrebení interiéru tohto dobre staveného auta.

Kúpiť/nekúpiť?

Osobne by som si to auto bez váhania kúpil. Pomerne konzervatívny dizajn je vynahradený skvelými jazdnými vlastnosťami, ktoré navyše môžu byť zneužité na čistú formu zábavy. Problémom môže byť ešte výbava, pretože BMW v základnej verzii toho veľa do auta nedalo. Štandard obsahoval 6 airbagov, priemerný audiosystém, vypínateľný systém DSC, zadné kotúčové brzdy a pneumatiky RunFlat so snímačom kontroly tlaku. A práve tie na žiadnu verziu neodporúčam. Sú pre auto zbytočne ťažké a tvrdé. Podvozok na nich potom trpí ešte viac.

Pohonu zadných kolies sa vôbec netreba báť. Na trhu je veľa „golfových“ hatchbackov. Drvivá väčšina z nich však roztáča predné kolesá. Toto je niečo iné. Autu to prináša nesporne viac výhod ako nevýhod.

Určite by som sa však vyhol verzii 116i. Výbornou voľbou sú benzínové šesťvalce. Ak hľadáte niečo čo spaľuje naftu, tak 118d sa vám odvďačí dobrým ťahom a príjemnou spotrebou. Rovnako tak pochodíte aj v prípade 120d. Pozor však na filter pevných častíc a rozvodovú reťaz. Najlepší pomer dynamiky a spotreby určite ponúkne verzia 123d.

Na trhu s jazdenkami nájdete jednotku už za 5500 eur. Cena tých najlepších kúskov presahuje sumu 22 000 eur. Je teda len na vás, koľko chcete do kúpy auta investovať. No toto auto jednoznačne patrí do každého užšieho výberu v tejto kategórii.

Zdvihový objem (ccm) 1995 ccm
Počet valcov / ventilov: 4/4
Maximálny výkon (kW / ps): 105 kW (143 k) pri 4000 ot
Maximálny krútiaci moment (Nm): 300 Nm pri 2000 ot
Maximálna rýchlosť (km/h): 210 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 9,0 s
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 5,7/4,1/4,7
Prevodovka: 6 stupňový manuál
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1395 kg
Rozmer pneu: 195/55 R16
Cena na trhu s jazdenými vozidlami ( Euro ): od 5 500 do 22 000 eur

PLUSY:

 

pohodlná jazda

úsporné naftové motory

veľký batožinový priestor

dobrá dynamika silnejších motorov

kvalitne spracovaný interiér

veľký výber motorov

priaznivé ceny

MÍNUSY:

-    Málo miesta v interiéri

-    Úchylne riešený volant

-    Jazdné vlastnosti

-    Dizajn, ktorý nepadne do oka každému

-    nie najspoľahlivejšie auto v triede

TopSpeed.sk verdikt pre jazdené BMW radu 1: ODPORÚČAME!