Ešte sa pamätám, ako nás pred pár rokmi fascinovala 7-stupňová manuálna prevodovka v Porsche. Bolo to niečo nepredstaviteľné najmä vďaka kulise, v ktorej sa má páka pohybovať. V tomto smere je preto oveľa jednoduchšie uviesť na trh viac ako 6-stupňovú automatickú prevodovku. Už v roku 2009 prišla firma ZF s 9-stupňovou prevodovkou a motoristický svet dostal po 7-stupňovom manuáli od Porsche ďalšiu facku.

 

Dnes 9-stupňový automat nájdeme už vo viacerých autách. Nejde pritom iba o luxusné kúsky ako Mercedes GLE Coupe, alebo Range Rover Evoque, nájdeme ju aj takých autách ako Fiat 500 X, či Jeep Renegate. Aby tých stupňov však nebolo málo, spojili sa odvekí rivali Ford a Chevrolet a prišli s 10-stupňovou automatickou prevodovkou. Ako prvý ju vyfasoval Chevrolet Camaro ZL1 a onedlho ju dostane aj Ford Mustang. A práve Ford si dal minulý rok patentovať aj 11-stupňovú prevodovku. Zatiaľ to síce nevyzerá, že by sme ju najbližšej dobe mohli vidieť aj v konkrétnom aute, no aj tak je fascinujúce sledovať, kam až to zájde.

Najnovšie sa do pomyselného súboja o najviac stupňovú prevodovku zapojila japonská Honda. Jej patent totiž opisuje znova 11-stupňovú prevodovku (ako patent Fordu), no tentoraz s troma spojkami!

Najnovšie sa do pomyselného súboja o najviac stupňovú prevodovku zapojila japonská Honda. Jej patent, ktorý firma podala 27. mája tohto roku na japonský patentový úrad, totiž opisuje znova 11-stupňovú prevodovku, no tentoraz s troma spojkami! Ako bude prevodovka presne fungovať momentálne nie je známe. Nie sú totiž verejne dostupné žiadne bližšie podrobnosti, či patentové nákresy. Automobilka však v patente uviedla, že tretia spojka by mala znížiť pokles krútiaceho momentu, ktorý sa objavuje pri dvojspojkových prevodovkách. Použitím novej prevodovky chce Honda dosiahnuť zníženie spotreby, ale aj rýchlejšie zmeny prevodových stupňov. V tejto fáze samozrejme ťažko povedať, či sa vôbec dostane do sérovej výroby a ak áno, či poslúži iba na ďalšie zníženie spotreby v bežných typoch, alebo nájde svoje využitie aj v športových modeloch.

Zdroj: autoguide

FORD PATENTOVAL 11 RÝCHLOSTNÚ PREVODOVKU. NEZBLÁZNILI SA?

FORD PATENTOVAL 11 RÝCHLOSTNÚ PREVODOVKU. ...

S pravidelnou nepravidelnosťou vám prinášame správy o mnohopočetných (rozumej viac než 6) rýchlostných prevodovkách. V ...

12. 04. 2015
ZF PREDSTAVILO PRVÚ 9 RÝCHLOSTNÚ PREVODOVKU

ZF PREDSTAVILO PRVÚ 9 RÝCHLOSTNÚ ...

Pamätáte si ešte na časy, keď bežné autá na našich cestách mali 4 prevodové stupne? A aká paráda to bola, keď prvá ...

13. 06. 2011
VIDEO: NOVÉ PORSCHE 911 A JEHO 7-STUPŇOVÁ MECHANICKÁ PREVODOVKA

VIDEO: NOVÉ PORSCHE 911 A JEHO 7-STUPŇOVÁ ...

Najdôležitejšou novinkou 64. IAA vo Frankfurte pre mňa osobne bola nová 911. A verím, že aj pre svet horúcich kolies. Som ...

25. 09. 2011
PONUKU BMW TIEŽ OSVIEŽI 7 STUPŇOVÁ MANUÁLNA PREVODOVKA

PONUKU BMW TIEŽ OSVIEŽI 7 STUPŇOVÁ ...

Nemecké technológie a nápady, najmä v najsledovanejšej oblasti strojárstva - v automobilovom priemysle - sú už druhé ...

20. 06. 2012
ODVEKÍ RIVALI, MUSTANG A CAMARO, BUDÚ ZDIEĽAŤ 10-ST. PREVODOVKU

ODVEKÍ RIVALI, MUSTANG A CAMARO, BUDÚ ...

Kedysi nemysliteľné sa stáva realitou. V Európe to ľudia až tak nevnímajú, no v USA sú Ford Mustang a Chevrolet Camaro ...

05. 07. 2016
CHEVROLET CAMARO ZL1 MÁ MENEJ KG, 648 KONÍ A 10ST. PREVODOVKU

CHEVROLET CAMARO ZL1 MÁ MENEJ KG, 648 KONÍ ...

Stále si myslíte, že americké autá vedia jazdiť rýchlo len po prvú zákrutu? O mnohých to už neplatí. Predsudky ...

24. 03. 2016